Dyskryminacja w pracy

Dyskryminacja w miejscu pracy to coraz bardziej powszechne zjawisko. Doświadczają jej nie tylko kobiety, ale i mniejszości etniczne oraz osoby homoseksualne. Dyskryminacja kobiet i mężczyzn objawia się na wiele sposobów, a jej ofiary często nie zdają sobie sprawy, że są niewłaściwie traktowane. Dlatego też warto wiedzieć, na co należy zwrócić uwagę i jak zachować się w obliczu dyskryminacji. Jeśli czujesz, że twoi współpracownicy swoimi komentarzami lub działaniami obrażają cię, nie czekaj biernie, aż zmienią obiekt docinków.

Zobacz film: "Coraz więcej Polaków cierpi na depresję"

Kodeks pracy a dyskryminacja

Każdy pracownik ma prawo do równego traktowania. Według kodeksu pracy, dyskryminacja, np. podczas rekrutacji, przydzielania obowiązków lub zakończenia współpracy, jest niedopuszczalna. W praktyce zdarza się jednak bardzo często. Dyskryminacja kobiet w pracy ma wiele form – najbardziej skrajną formą jest molestowanie seksualne albo zjawisko szklanego sufitu. Dyskryminacja ze względu na płeć manifestuje się najczęściej tym, że panie zarabiają mniej niż mężczyźni i trudniej jest im awansować. Niestety, mimo iż dyskryminacja kobiet jest zabroniona, pracownice często są traktowane gorzej niż ich koledzy.

Odmianą dyskryminacji ze względu na wiek pracowników jest tzw. ageizm (ang. age – wiek). Na ageizm narażone są zarówno osoby starsze – postrzegane jako nieobeznane w nowych technologiach czy nieznające się na obsłudze komputera oraz osoby młode, dopiero po studiach – uważane za dobrze wykształcone i wyposażone w bogatą wiedzę teoretyczną, ale bez zaplecza w postaci doświadczenia zawodowego.

Przeciwdziałanie dyskryminacji w pracy

Jeżeli znajdujesz się w sytuacji dyskryminacji zawodowej, zastosuj się do poniższych wskazówek:

  • Zapoznaj się z procedurami dotyczącymi dyskryminacji, które obowiązują w twojej firmie. Dowiedz się, komu powinieneś zgłosić swój problem.
  • Nie zwlekaj z poinformowaniem swojego zwierzchnika o zaistniałej sytuacji. Dyskryminacja kobiet, osób homoseksualnych, wyznawców innych religii i mniejszości etnicznych nie powinna być tematem tabu.
  • Notuj każdy incydent, jego datę oraz świadków. Jeśli sprawa trafi do sądu, będziesz mógł podeprzeć się swoimi notatkami. Pamiętaj, że dyskryminacja nie musi być słowna, nawet powieszenie w pobliżu twojego miejsca pracy zdjęcia obrażającego twoją religię lub orientację, może zostać uznane za przejaw dyskryminacji. Podobnie dyskryminacja rasowa nie musi być manifestowana wprost.
  • Zachowaj spokój i konsekwentnie zgłaszaj przełożonym informacje o kolejnych aktach dyskryminacji. Jeśli pracodawca zignoruje problem, rozważ wejście na drogę sądową.

Każdy pracownik ma prawo do szacunku i poszanowania jego praw. Dyskryminacja jest nielegalna i nie warto przymykać na nią oka. Jeśli czujesz się traktowany gorzej niż współpracownicy, nie wahaj się i podziel się tym ze swoim zwierzchnikiem. Pamiętaj, że niektóre przejawy dyskryminacji nie muszą być wyrażane wprost poprzez agresję czy mobbing, a kamuflować się w zawoalowanej formie, np. poprzez nieasertywne zachowanie współpracowników, manipulację, donosicielstwo, chorą rywalizację, dehumanizację czy nieracjonalny podział obowiązków zawodowych (nadmiar pracy).

Komentarze
zapytaj lekarza

za darmo

  • Odpowiedź w 24 godziny
  • Bez żadnych opłat
  • Lekarze, psychologowie, dietetycy

lekarzy jest teraz online

0/500

Kariera
najnowsze pytania

DYSKUSJE NA FORUM

Marihuana

~Zuzia85 • ostatni post 4 godziny temu

2

Pomocni lekarze

Artykuły Kariera
Kariera

Rozmowa kwalifikacyjna

Rozmowa kwalifikacyjna

Interview to kulminacyjny punkt rekrutacji, do którego należy się bardzo dokładnie przygotować. Brak przygotowanej uprzednio strategii odpowiedzi na trudne pytania może być jedyną przyczyną porażki.

Kariera

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing w miejscu pracy

Mobbing może objawiać się całkowitą ignorancją pracownika lub psychicznym nękaniem, nastraszaniem, wydawaniem poleceń nieadekwatnych do jego możliwości.

Kariera

Seks za awans (WIDEO)

Seks za awans (WIDEO) Odtwórz wideo

Niektóre osoby wykorzystują swoją seksualność do tego, aby osiągnąć jakieś dobra - na przykład awans czy podwyżkę. Co ciekawe, seks w zamian za awans zdarza się zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn. O seksie za awans szczegółowo opowiada Arkadiusz Bilejczyk,...

Kariera

Rozmowa z nowym pracodawcą

Rozmowa z nowym pracodawcą

Błędy rekrutacyjne zdarzają się każdemu. Najczęstszymi są nieodpowiedni strój i brak merytorycznego przygotowania.

Kariera

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Sprawdź, jak zwiększyć swoją kreatywność

Relaks Weź prysznic, pójdź na spacer lub przejedź się rowerem. Badania neurologiczne wykazały, że mózg często potrzebuje zupełnie oderwać się od problemu, aby znaleźć rozwiązanie. Może się więc okazać, że wykrzykniesz „Eureka!" dopiero po chwilowej przerwie. Praktyka...

Kariera

Trudni współpracownicy

profesjonalizm w pracy? Jak nie pozwolić innym, by nasza kariera zawodowa obróciła się wniwecz? Rodzaje toksycznych współpracowników Ogólnie rzecz biorąc

Kariera

Syndrom ocalonego

Syndrom ocalonego

Zwolnienie z pracy to stresujący czas nie tylko dla osoby, która straciła zatrudnienie, ale i dla tych, którzy zachowali stanowiska pracownicze. W takiej sytuacji wiele osób zaczyna zastanawiać się, dlaczego udało się im zachować posadę i czy nie są następni...

Kariera

Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej

specyfiki pracy czy możliwych ścieżek kariery. Chodzi nie tylko o zdobycie informacji o firmie, ale też o udowodnienie pracodawcy, że rekrutowanemu zależy

Kariera

Pytania do pracodawcy

Rozmowa kwalifikacyjna zazwyczaj kojarzona jest z pytaniami kierowanymi przez pracodawcę do kandydata na określone stanowisko. Jednak podczas rozmowy o pracę kandydat także może zadawać pytania. W trakcie przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej, warto...

Kariera

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe - przyczyny, objawy, leczenie

Wypalenie zawodowe może pojawić się w każdej grupie zawodowej. Jednak przeprowadzone badania dowodzą, że problem ten dotyczy głównie zawodów, w których występuje częsty i bliski kontakt z innymi ludźmi: pielęgniarki, pracownicy ratownictwa i hospicjów,...