Medytacja zen

Medytacja zen
Medytacja zen

Do medytacji niezbędne są nam spokój, puste pomieszczenie i poduszka. Należy wybrać czas i miejsce, które...

zobacz galerię

Rodzaje medytacji to przede wszystkim zazen, czyli podstawowa forma medytacji stosowana w tej religii lub filozofii (nie ma co do tego zgodności, nawet wśród osób praktykujących zen). Techniki relaksu, które powstały na Dalekim Wschodzie, są obecnie wciąż odkrywane i badane przez zachodnią medycynę. Według niektórych eksperymentów, medytacja zen działa na ciało i umysł uspokajająco i relaksująco. Techniki medytacyjne wywodzące się z zen można praktykować samodzielnie w domu.

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"

1. Jak wygląda medytacja zen?

Aby medytowanie było wygodne i zgodne z zaleceniami, do siedzenia potrzebujemy specjalnej poduszki, nazywanej zafu, którą kładziemy na podłodze. Służy ona do siedzenia na niej po turecku lub w pozycji kwiatu lotosu. Nie potrzeba nam nic więcej. Medytowanie zen to klasyczna medytacja– pozycja kwiatu lotosu, wyprostowane plecy, głębokie oddechy, zamknięte oczy. Kiedy już usiądziesz i wstępnie się rozluźnisz, czeka cię kilka możliwości. Na zazen składają się dwa podstawowe elementy:

  • liczenie oddechów – czyli uspokajanie umysłu, szczególnie przydatne początkującym, którym trudno jest się wyciszyć; podczas liczenia trzeba skupić się tylko na nim;
  • shujantza – czyli rejestrowanie bodźców zewnętrznych i pozwalanie myślom na swobodne płynięcie, ale tylko w teraźniejszości – bez zastanawiania się, kiedy sesja medytacji się skończy lub co czeka cię w pracy.

Zamiast uporczywych myśli o codziennych sprawach, osoba medytująca powinna skupić się na zauważaniu rzeczy typu: „swędzi mnie nos”, „słońce jest piękne” lub „nogi drętwieją mi w tej pozycji”. Należy reagować tylko na to, co dzieje się w danym momencie.

2. Elementy medytacji zen

Oddech to bardzo ważny element medytacji. Należy oddychać powoli, ale naturalnie oraz przeponowo. To zapewni odpowiednie dotlenienie. Istotne jest także przyjęcie właściwej pozycji. Możliwe pozycje podczas medytacji, to:

  • pozycja kwiatu lotosu,
  • pozycja po turecku,
  • pozycja siedząca na piętach,
  • pozycja siedząca na krześle.

Ręce, niezależnie od pozycji nóg, powinny być złożone jedna na drugiej, wnętrzem do góry. Dłoń dominująca powinna być na spodzie. Medytacja zen powinna trwać około kwadransa, z czasem można ją wydłużać. Najpraktyczniej jest nastawić sobie stoper lub budzik, aby nie zastanawiać się, ile czasu medytacji już minęło.

3. Medytacja a zen

Zen to nie tylko medytacja. Bywa uznawana albo za religię, albo filozofię, której medytacja jest tylko częścią. Zen opiera się na ośmiu filarach (ośmiorakiej ścieżce), na którą składa się słuszny:

  • pogląd,
  • myślenie,
  • mowa,
  • postępowanie,
  • zarobkowanie,
  • dążenie,
  • skupienie,
  • medytacja.

Medytowanie zen to medytacja buddyjska, związana z filozofią lub religią zen. Jednak samo skorzystanie z dobrodziejstw medytacji może okazać się dobrym pomysłem, nawet jeśli nie jesteśmy zainteresowani zmianą wyznania. Połączenie medytacji zen z kontemplacją, refleksją i świadomym myśleniem pomaga uzyskać stan synergii ciała, umysłu i ducha, czyli stan, w którym współdziałanie tych elementów przewyższa ich pojedyncze działanie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!