Temat Miesiąca - Odporni z witaminą D

Witamina D jest bardzo potrzebna naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Ma duży wpływ na odporność, a także wspomaga wchłanianie wapnia i fosforu. Ma więc pośrednio związek z budową naszych kości i stawów.

Przede wszystkim wytwarzana jest w skórze dzięki promieniom słonecznym. Niestety, w naszej szerokości geograficznej odpowiednie nasłonecznienie pojawia się bardzo rzadko w ciągu roku i przez krótki okres czasu, więc zapewnienie sobie prawidłowego poziomu tej witaminy samym przebywaniem na słońcu jest praktycznie niemożliwe.

Innym sposobem na uzupełnienie niskiej podaży witaminy D jest dieta. Jedzenie tłustych ryb, nabiału i jajek w części pokryje zapotrzebowanie naszego organizmu. Jednak aby sama dieta wystarczyła, należałoby codziennie zjadać np. 20 jajek albo wypijać 80 litrów mleka. Jak widać, nie jest to możliwe.

W jaki więc sposób można zapewnić sobie odpowiedni poziom witaminy D? W aptekach dostępne są suplementy tej witaminy, które w nieinwazyjny sposób pozwolą nam to zrobić. Ważne, by przyjmować witaminę D w odpowiedniej dawce:

  1. Dzieci i młodzież – 600-1000 j.m./dobę, przy otyłości – 1200-2000 j.m. na dobę.
  2. Dorośli 18-65 r.ż. – 800-2000 j.m. na dobę, przy otyłości – 1600-4000 j.m. na dobę.
  3. Kobiety w ciąży oraz karmiące piersią – 1500-2000 j.m. na dobę.
  4. Osoby po 65 r.ż. – 800-2000 j.m. na dobę.

Dobrze zbilansowana dieta, bogata w ryby, nabiał oraz jajka, połączona z przebywaniem na świeżym powietrzu oraz odpowiednia suplementacja pozwolą nam na dostarczenie do organizmu prawidłowych ilości witaminy D.