Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Testy na nietolerancję pokarmową - hit czy kit?

Avatar placeholder
28.11.2018 08:23
testy na nietolerancje pokarmowe
testy na nietolerancje pokarmowe (123rf.com)

Testy wykrywające nietolerancje pokarmowe, kiedyś dostępne dla nielicznych, dziś można wykonać w każdym większym laboratorium. Co wykrywają te testy i jaka jest ich skuteczność?

1. Jak działa test na nietolerancję pokarmową?

Testy na nietolerancje pokarmowe zwykle wykonuje się z kwi. Wykrywają one nadwrażliwość na konkretny produkt, poprzez oznaczenie poziomu przeciwciał IgG metodą ELISA.

Testy można wykonać samodzielnie w domu lub w laboratorium. W zależności od rodzaju testu i ilości potencjalnie wykrytych nietolerancji testy kosztują od 650 do nawet 1500 zł. Jak jednak przekonuje alergolog Joanna Matysiak, testy te nie mają żadnego zastosowania diagnostycznego i na ich podstawie nie można wprowadzić diety eliminacyjnej. Dlaczego?

- Oznaczenie przeciwciał klasy IgG świadczy jedynie o kontakcie z danym produktem - tłumaczy alergolog.

Zobacz film: "2-latek zjadł pizzę. Trafił do szpitala"

Wytworzenie przeciwciał IgG jest normalną reakcją układu odpornościowego. Jeśli mieliśmy kontakt z jakimś produktem, np. ananasem, w naszej krwi zostaje ślad po tym kontakcie. Nie oznacza to, że nasz organizm tego ananasa nie toleruje.

To nie wszystko. Okazuje się też, że nawet jeśli twój organizm nie wytwarza przeciwciał IgG, to możesz źle tolerować dany produkt. Nietolerancje są zbyt skomplikowane, żeby można je było zdiagnozować za pomocą oznaczania tylko jednego rodzaju przeciwciał.

Nietolerancjom pokarmowym sprzyja mało urozmaicona dieta i częsty kontakt z produktem, który wywołuje odpowiedź układu immunologicznego, powodując jego przeciążenie. Skutek jest jeden – pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości, których nie potrafimy powiązać z żadną chorobą.

2. Czym jest nietolerancja pokarmowa?

Nietolerancja pokarmowa to odpowiedź organizmu na określony produkt, który zwykle jest dobrze tolerowany przez osoby zdrowe. Od alergii odróżnia ją to, że alergia występuje niemal natychmiastowo po kontakcie z danym alergenem. W przypadku nietolerancji objawy mogą pojawić się po kilku godzinach lub nawet dniach, dlatego tak ciężko powiązać objawy z konkretną nietolerancją.

- W przypadku, gdy reakcja alergiczna zachodzi natychmiastowo, diagnozuje się ją, wykonując punktowe testy skórne lub oznaczając poziomy przeciwciał IgE swoistych dla różnych pokarmów. Nie oznacza się przeciwciał IgG. W przypadku alergii lub nietolerancji typu późnego, diagnozę stawia się na podstawie eliminacji i prowokacji. Nie ma żadnych innych testów, które mogłyby ją wykazać. Dlatego laboratoria wykorzystują tę lukę diagnostyczną i oferują testy IgG - tłumaczy Matysiak.

Objawy nietolerancji mogą być bardzo uciążliwe, a im częściej nieświadomie wystawiamy się na czynnik alergizujący, poprzez spożywanie szkodzących nam produktów, tym objawy są gorsze.

3. Objawy nietolerancji pokarmowej

Objawy nietolerancji pokarmowych są bardzo niespecyficzne. Pojawiają się dolegliwości ze strony układu pokarmowego, takie jak wzdęcia, zaparcia, biegunki, nudności i wymioty. Objawami nietolerancji pokarmowej mogą być również osłabienie, ciągłe zmęczenie, nagłe przybranie na wadze, bezsenność, lęk, drażliwość, bóle głowy, problemy skórne.

Symptomy nietolerancji pokarmowej mogą pojawić się po kilku godzinach lub po kilku dniach od kontaktu z produktem. Czasem ciężko jest powiązać konkretne dolegliwości z wcześniej spożytym pokarmem. Zanim jednak zdecydujemy się na kosztowne testy na nietolerancję pokarmową, skonsultujmy się z alergologiem.

Jak podkreśla nasz ekspert: - Testy na nietolerancje pokarmowe nie mają żadnego znaczenia diagnostycznego i nie mogą stanowić podstawy do zalecenia diety eliminacyjnej.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze