Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Kamila Drozd

16 typów osobowości według Junga (ekstrawertyk, introwertyk)

Wyróżnia się aż 16 typów osobowości
Wyróżnia się aż 16 typów osobowości (123rf.com)

Czym jest osobowość? W psychologii istnieje cała masa różnych teorii osobowości, m.in. Raymonda Cattella, Hansa Eysencka, Karen Horney czy Harry'ego Sullivana. Jednak jedną z najpopularniejszych jest ta stworzona przez Carla Gustava Junga. Co warto wiedzieć o osobowościach według Junga i czym się charakteryzują?

spis treści

1. Typy osobowości według teorii Junga

Według teorii Carla Gustava Junga ludzie zasadniczo się od siebie różnią. Psychologia Junga zakłada, że rodzaje osobowości determinują zdolność do przetwarzania informacji.

Powszechnie znany element jego teorii to podział na ekstrawertyków i introwertyków, jednak psychologia jungowska jest nieco bardziej skomplikowana, autor wyodrębnił aż 16 typów osobowości, które zasadniczo różnią się między sobą.

Z wymienionych poniżej czterech przeciwstawnych par powstaje dokładnie 16 osobowości. Na przykład ktoś może być introwertykiem, typem intuicyjnym, myślącym i oceniającym. Psychologia Junga nie tylko pomaga określić swój rodzaj osobowości, ale i poznać swoją charakterystykę, mocne i słabe strony.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Wpływ hormonów na osobowość"

Jak widać, osobowość to dość skomplikowane pojęcie. Inne typologie osobowości zwracają uwagę na takie zmienne, jak np. cechy temperamentu, sumienność, pracowitość, typ układu nerwowego, otwartość na ludzi, tolerancja na frustracje, samoocena czy sposób percepcji świata.

1.1. Ekstrawertyk i introwertyk

Psychologia osobowości zajmuje się m.in. klasyfikacją różnych rodzajów osobowości. W tworzeniu szeregu typologii uwzględnia się różne cechy, np. otwartość na nowości, poziom tolerancji, odporność na stres czy stosunek do ludzi itp.

Główna cecha osobowości ekstrawertyków to zwrócenie się do świata zewnętrznego, a główna cecha osobowości introwertyków to skupienie na sobie i własnym postrzeganiu rzeczywistości.

Ci pierwsi są otwarci i często bardzo rozmowni, podczas gdy ci drudzy sprawiają wrażenie zdystansowanych, cichych i rozważnych. Osoby ekstrawertywne łatwo nawiązują znajomości, a introwertycy mają z tym problem. Dla ekstrawertyka praca w grupie to jego żywioł, z kolei introwertyk woli działać samodzielnie.

1.2. Myślący i czujący

Myślenie to zdolność radzenia sobie z informacją na podstawie jej struktury i funkcji. Natomiast czucie polega na podejściu do czegoś poprzez jego początkowy stan energetyczny i interakcje.

Osoby o typie osobowości myślącej, które są skoncentrowane na myśleniu, zwykle wykazują zainteresowanie systemami, strukturami i wzorami. Wszystko analizują, są stosunkowo zimne uczuciowo i mało emocjonalne.

Podczas oceniania biorą pod uwagę intelekt i to, czy coś jest właściwe, czy nie spełnia standardów wartościowania. Ciężko jest im mówić o uczuciach i nie lubią rozwiązywać kłótni.

Z kolei osoby o osobowości czującej interesują się ludźmi i ich emocjami, ich uczucia są zaraźliwe. Ponadto, cechuje je przykładanie dużej wagi do miłości i pasji.

Oceniając coś, kierują się etyką i podziałem na dobro i zło. Łatwo się obrażają i manipulują emocjami innych. Często mówią komplementy, aby zadowolić partnerów interakcji.

1.3. Postrzegający i oceniający

Rodzaj osobowości skupiony na postrzeganiu jest motywowany do aktywności poprzez zmianę sytuacji, natomiast typ oceniający działa pod wpływem swoich decyzji, które są wynikiem rozwoju sytuacji.

Typ osobowości postrzegający:

  • działa impulsywnie,
  • często nie kończy tego, co zaczął,
  • lubi mieć poczucie wolności,
  • jest ciekawy świata,
  • pracuje efektywnie wtedy, gdy ma do tego dobry nastrój,
  • często działa bez przygotowania.

Typ osobowości oceniający:

  • nie lubi, gdy pytanie zostaje bez odpowiedzi,
  • planuje pracę z wyprzedzeniem i zwykle doprowadza zadania do końca,
  • nie lubi zmieniać decyzji,
  • lubi stabilizację,
  • z łatwością podporządkowuje się zasadom i dyscyplinie.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze