Jak dbać o serce? Oto 10 zasad

Choroby serca są główną przyczyną zgonów Polaków. Na problemy z krążeniem skarżą się co roku tysiące Polaków. Co zatem można zrobić, by zapobiec rozwojowi chorób sercowych?

Podstawą zdrowego trybu życia są trzy elementy: aktywność fizyczna, prawidłowo zbilansowana dieta oraz odpowiednia masa ciała. Otyłość lub nawet nadwaga nie sprzyjają zdrowiu. Wręcz przeciwnie – zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, miażdżycę lub wystąpienie zawału serca. Oto dziesięć zasad, dzięki którym unikniesz problemów związanych z najważniejszym mięśniem.

1. Regularnie spożywaj posiłki

Samo zdrowe odżywianie nie wystarczy. Aby organizm nie magazynował kalorii, ale systematycznie je spalał, potrzeba regularnego dostarczania mu energii. Co to oznacza w praktyce? Jedzenie 4­­­­–5 posiłków dziennie, najlepiej o stałych porach. Dzięki temu ryzyko uczucia głodu maleje, a razem z nim spożywanie pustych kalorii, które w nadmiarze prowadzą do nadwagi.

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

2. Ogranicz sól w diecie

Zatrzymuje ona wodę w organizmie, spowalnia metabolizm, podnosi ciśnienie. Sól w nadmiarze może być bardzo poważnym czynnikiem ryzyka choroby niedokrwiennej serca. Z diety częściowo powinny wyeliminować ją osoby o wysokim ciśnieniu tętniczym, narażone na opuchliznę, kobiety w ciąży.

Czym ją zastąpić? Można spróbować soli himalajskiej, jest zdrowsza. Aromatu potrawom nadadzą przyprawy – tymianek, majeranek, oregano, bazylia, natka pietruszki, seler naciowy i wiele innych.

3. Ograniczenie cukru

Cukier w nadmiarze to główny winowajca epidemii otyłości, jaka przetacza się obecnie przez Europę i inne kontynenty. Gdy spożywamy go za dużo, wątroba i inne narządy nie są w stanie go metabolizować i spalać. A to sprawia, że cukier zamieniony w organizmie w tłuszcz odkłada się w postaci tkanki tłuszczowej.

Do czego to prowadzi? Nadmiar cukru zwiększa poziom trójglicerydów i podnosi ciśnienie, czyli podnosi ryzyko zachorowania na cukrzycę, otyłość, miażdżycę i wiele chorób serca.

4. Jedz więcej produktów mlecznych fermentowanych

Maślanka, kefir, jogurt. Dlaczego te produkty są tak zdrowe? Ponieważ zawierają naturalne bakterie kwasu mlekowego, które asymilują cholesterol i prowadzą do wydalania go w większej ilości. Co więcej – produkty fermentowane są źródłem łatwo przyswajalnego wapnia, naturalnego budulca kości, który potrzebny jest także do prawidłowego funkcjonowania serca.

5. Wybieraj tłuszcze roślinne

Najlepiej będzie, jeśli zamiast masła czy smalcu w kuchni zaczniesz stosować oleje bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Znajdziesz je także w rybach morskich (głównie omega-3). Jedz zatem łososia i makrelę. Z produktów dostępnych na polskim rynku szukaj orzechów, ziaren słonecznika i migdałów. Jedz kasze, używaj oleju rzepakowego i lnianego.

6. Szukaj źródeł błonnika

Błonnik to sprzymierzeniec odchudzania. Dzieje się tak, ponieważ spowalnia proces trawienia w taki sposób, by organizm dłużej czuł się syty. Błonnik, często jedzony, pomaga także oczyścić organizm z toksyn. Gdzie go znajdziemy? W kaszach, płatkach owsianych, kiwi, jabłkach, gruboziarnistym pieczywie. Jedzmy na zdrowie, ponieważ niedobory błonnika mogą być dla organizmu szkodliwe i prowadzić do chorób układu krążenia.

7. Jedz kiełki

Są magazynem wielu cennych dla zdrowia witamin i minerałów. W dobrych zieleniakach dostaniemy kiełki rzodkiewki, owsa, soi, pszenicy, brokuła. Każde z nich są bogatym źródłem witaminy C, E, żelaza, wapnia, magnezu. A co za tym idzie – zapobiegają chorobom serca.

8. Pij duże ilości wody

Człowiek w ponad 80 proc. składa się z wody. Każdy jej ubytek jest źle odbierany przez organizm. Gdy przez długi czas nie będziemy dostarczać wody, możemy czuć się zmęczeni, senni, słabi. W skrajnych przypadkach odwodnienie może doprowadzić do omdlenia lub zawrotów głowy. Aby nie dopuścić do takich sytuacji, należy pić co najmniej 2 litry wody dziennie. Najlepsza będzie ta mineralna niegazowana.

9. Dostarczaj magnezu, potasu i wapnia

Te trzy pierwiastki w odpowiednich ilościach są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania serca. Magnez odpowiada za działanie układu nerwowego, wspomaga układ krążenia, buduje odporność. Potas – jest niezbędny do pracy serca. Wapń – to naturalny budulec kości i pomocnik układu krążenia. Co zatem jeść, by dostarczyć powyższych składników mineralnych? Kasze, płatki owsiane, gorzką czekoladę, pistacje, pomidory, selery, ryby, pieczywo razowe, banany, a także kefir, maślankę i jogurty naturalne.

10. Ćwicz

Aktywność fizyczna to doskonała metoda zapobiegania chorobom serca. Bieganie, fitness, pływanie, jazda na rowerze – każdy sport pozytywnie wpływa na serce, wspomagając jego pracę i poprawiając ogólną kondycję. Ruch prowadzi także do zwiększenia wydolności najważniejszego mięśnia oraz większego dotlenienia organizmu. A to wszystko pomaga zachować prawidłowe krążenie i masę ciała. Poprawia też ogólne samopoczucie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!