Trwa ładowanie...

AAKG – działanie, środki ostrożności, jak wybrać i kiedy stosować

AAKG to kompleks dwóch substancji: argininy i kwasu alfaketoglutarowego. To popularny suplement diety, którego zadaniem jest zwiększenie produkcji tlenku azotu, co przekłada się na wydajność organizmu i efektywność treningu. Co warto o nim wiedzieć? Kiedy i jak zażywać?

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

spis treści

1. Co to jest AAKG?

AAKG, czyli Alfa-Ketoglutaran L-Argininy to kombinacja argininy oraz kwasu alfaketoglutarowego. AAKG występuje w postaci suplementu diety, który stosuje się zwykle przed treningiem, co powoduje wzrost wydzielania tlenku azotu oraz poliamin w organizmie.

Produkcję tlenku azotu, który może mieć istotny wpływ na trening, stymulują obydwa składniki. Tlenek azotu zapewnia idealny dla organizmu rozkurcz mięśni gładkich, chroni organizm przed zbyt wysokim ciśnieniem krwi, zwiększa ukrwienie tkanki mięśniowej, przyczynia się do optymalnego odżywienia mięśni, które otrzymują tlen i substancje odżywcze, a i przyspiesza ich regenerację. To dlatego AAKG przeznaczone jest do suplementacji sportowej, szczególnie dla kulturystów i użytkowników siłowni, którzy chcą efektywniej rozbudować swoją masę mięśniową. Znajduje również zastosowanie w sportach wytrzymałościowych.

AAKG to stabilna forma argininy powodująca zwiększenie wytwarzanie tak ważnego dla mięśni tlenku azotu. Warto pamiętać, że dzięki połączeniu dwóch substancji, poziom biodostępności argininy jest dużo wyższy. Zapewnia dłużej utrzymującą się pompę mięśniową i dobre warunki regeneracyjne.

2. Działanie AAKG

Efektem działania AAKG jest rozszerzenie naczyń krwionośnych, zwiększenie przepływu krwi, tlenu oraz składników odżywczych do mięśni (w tym kreatyny, aminokwasów oraz glukozy). Warto podkreślić, że AAKG wpływa korzystnie na czynniki transkrypcyjne i syntezę białek, w rezultacie prowadząc do wzrostu beztłuszczowej masy ciała, a i efektywniejsze spalanie tkanki tłuszczowej. To dlatego suplement ten zalecany jest osobom, którym zależy na szybkim rozroście masy mięśniowej.

AAKG sprawdza się przede wszystkim podczas treningów siłowych. Warto pamiętać, że Alfa-Ketoglutaran L-Argininy przyczyniają się do szybszego usuwania toksyn z organizmu. Sprawniejsza eliminacja związków toksycznych oznacza wydłużenie czasu, po którym pojawiają się oznaki zmęczenia i objawy wyczerpania mięśniowego. To z kolei przekłada się na lepszą regenerację i warunki wzrostowe.

Ponadto stosowanie AAKG ma pozytywny wpływ na wydzielanie bądź aktywność niektórych hormonów anabolicznych i regeneracyjnych, takich jak na przykład GH (hormon wzrostu) czy IGF-1 (insulinopodobny czynnik wzrostu).

Udowodniono również, że AAKG wpływa na poprawę libido, a więc zdolności seksualne. Z powodzeniem wykorzystuje się ją w zaburzeniach erekcji. Warto pamiętać, że arginina jest bardzo silnym antyoksydantem, który niweluje skutki działania wolnych rodników, które przyczyniają się do przedwczesnego starzenia się organizmu, wywołują wiele chorób, w tym zwiększają ryzyko pojawienia się nowotworu.

3. Kiedy i jak zażywać AAKG?

Jakie wybrać AAKG? Suplement można kupić w postaci kapsułek (np. AAKG Olimp), ale i płynu. To AAKG shot, mała ampułka ze składnikami aktywnymi w płynnej postaci. Dzięki takiej formule suplementu składniki działają szybciej niż w przypadku kapsułek. Cena shotów jest jednak dużo wyższa niż tabletek. Dostępne są również preparaty modyfikowane, takie jak AAKG TreC Nutrition (AAKG Mega Hardcore), zawierający kompleks AAKG i jabłczanu cytruliny.

Dawkowanie produktów jest różne, w zależności od produktu, składu i producenta. Ponadto inne dawki są potrzebne kulturyście, a inne osobie trenującej na siłowni dwa razy w tygodniu. Przed zastosowanie należy zapoznać się z instrukcją i zaleceniami, które są umieszczone na opakowaniu suplementu diety.

To dlatego AAKG można zażywać nie tylko przed treningiem, ale i po nim. W ten sposób stosuje się je a przykład w sportach walki, jako suplement regeneracyjny. Kiedy sięgać po AAKG? Przed treningiem, jeśli ważny jest efekt tak zwanej „pompy”. Po treningu zaś, gdy ważniejsza jest regeneracja mięśni i organizmu.

AAKG, stosowany sporadycznie i z umiarem, może być realnym wsparciem. Jeżeli jednak będzie zażywany długotrwale i regularnie, może szkodzić. Warto pamiętać, że argininę można znaleźć w wielu produktach spożywczych, zwłaszcza bogatych w białko. Chcąc utrzymać jej optymalny poziom warto jeść mięso, ryby, jajka, mleko i jego przetwory, soczewicę, soję, orzechy ziemne, pestki słonecznika oraz płatki owsiane.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.