Co pomaga na zaparcia?

Zaparcia są tak popularną dolegliwością, że zalicza się je do chorób cywilizacyjnych. Najczęstszą przyczyną ich pojawiania się jest nieodpowiednie żywienie. Większość osób, chcąc pozbyć się problemu, stosuje środki przeczyszczające. Długotrwały efekt może dać tylko właściwa dieta.

1. Przyczyny zaparć

Dzień dla większości osób cierpiących na zaparcia rozpoczyna się brakiem śniadania. Potem jest kawa na pobudzenie, a następnie posiłek typu fast food. Osoby te prowadzą mało aktywny tryb życia, nie jadają owoców i warzyw. To właśnie są główne przyczyny zaparć.

2. Błonnik na zaparcia

Bóle brzucha, towarzyszące zaparciom często sugerują, że mamy problem z pracą przewodu pokarmowego. W tym przypadku pomocny okazuje się błonnik. Drażni ściany jelita grubego i sprawia, że jego ruchy są szybsze, dzięki czemu treści pokarmowe przesuwane są efektywniej. Błonnik rozluźnia masy kałowe. Osoby cierpiące na zaparcia powinny spożywać duże ilości błonnika (od 50 do 60 g na dziennie).

Zobacz film: "Czyszczą jelita jak szczotka"

Bogate w błonnik są:

  • otręby pszenne,
  • gruboziarniste pieczywo,
  • kasza gryczana,
  • warzywa,
  • owoce,
  • produkty mleczne, które zawierają żywe kultury bakterii: kefiry, jogurty, maślanki.

Cierpiący na zaparcia powinni spożywać duże ilości wody: minimalnie 2 litry dziennie. Wodę trzeba pić małymi porcjami.

3. Regulacja wypróżnień

Odruch oddawania kału najsilniejszy jest ranem, podczas pionizacji naszego ciała. Nie można go ignorować, ponieważ przez to będziemy cierpieć na zaparcia; ból brzucha jest przy nich częstym objawem. Uregulowaniu wypróżnienia służy podanie łyżki oleju lub oliwy z oliwek. Olej na zaparcia, choć prosty, często jest rozwiązaniem skutecznym. Niektóre osoby mogą mieć odruch wymiotny, dlatego im zaleca się wypicie przed śniadaniem szklanki wody z miodem lub zjedzenie śliwek, które powinny być namoczone poprzedniego dnia. Można także wypijać zaparzone siemię lniane. Zawiera duże ilości błonnika, a także wpływa regulująco na błony śluzowe układu pokarmowego. Może stanowić dodatek do zup, sosów i sałatek. Kolejny środek na zaparcia to wypicie czarnej naturalnej kawy.

4. Czego nie jeść podczas zaparć?

Jeśli cierpimy na zaparcia, to powinniśmy wystrzegać się niektórych produktów, takich jak:

  • białe pieczywo,
  • ryż,
  • kasza manna,
  • mąka ziemniaczana,
  • mocna herbata,
  • banany,
  • ciastka z kremem,
  • słodkie mleko,
  • napoje gazowane,
  • ciężkostrawne potrawy smażone.

Należy zjadać 5 małych posiłków dziennie, a nie trzy duże.

5. Aktywność fizyczna na zaparcia

Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia, nasze jelita nie pracują prawidłowo, ponieważ ciągle są uciskane. Cierpiący na zaparcia, ale także wszyscy inni pracujący w pozycji siedzącej, powinni co godzinę robić sobie krótką przerwę na przejście się po pokoju. Ponadto zaleca się codzienny, przynajmniej półgodzinny, spacer.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!