Trwa ładowanie...

Co pomaga na zaparcia?

Zaparcia są tak popularną dolegliwością, że zalicza się je do chorób cywilizacyjnych. Najczęstszą przyczyną ich pojawiania się jest nieodpowiednie żywienie. Większość osób, chcąc pozbyć się problemu, stosuje środki przeczyszczające. Długotrwały efekt może dać tylko właściwa dieta.

Zobacz film: "Czyszczą jelita jak szczotka"

spis treści

1. Czym są zaparcia

O zaparciach mówimy, kiedy nie dochodzi do wypróżnienia przez okres dłuższy niż 3 dni. Najzdrowiej jest, kiedy człowiek wypróżnia się każdego dnia o tej samej porze. Jednak na skutek nieprawidłowej diety, może dojść do krótkotrwałego kłopotu z oddaniem stolca. Jeśli taki stan pojawia się rzadko i trwa jeden lub dwa dni - nie ma powodów do obaw. Jednak jeśli problem z zatrzymaniem wypróżniania trwa przez kilka dni i nawraca - można mówić o zaparciach.

2. Przyczyny zaparć

Dzień dla większości osób cierpiących na zaparcia rozpoczyna się brakiem śniadania. Potem jest kawa na pobudzenie, a następnie posiłek typufast food. Osoby te prowadzą mało aktywny tryb życia, nie jadają owoców i warzyw. To właśnie są główne przyczyny zaparć.

Do powstawania zaparć może się przyczynić także przyjmowanie niektórych leków przeciwbólowych, przeciwdepresyjnych, przeciwzapalnych, przeciwgorączkowych. Mocne zaparcia coraz częściej uwarunkowane są naszą psychiką. Na zaparcia wpływa współczesny tryb życia i niewłaściwe nawyki żywieniowe, których nabywamy już w okresie dzieciństwa: stres, życie w pośpiechu, brak czasu na defekację, hamowanie odruchu wypróżniania, siedzący tryb życia, ciężkostrawna i niezdrowa żywność, nadużywanie leków przeczyszczających i wspomniane już błędy dietetyczne.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Zaparcia a inne choroby

Zaparcia to objaw, który pojawia się, gdy nasz organizm walczy z chorobami, takimi jak:

4. Sposoby na zaparcia

Jeśli zaparcia są objawem innej choroby, podstawą jest wyleczenie jej lub złagodzenie przebiegu. Jeśli za ich występowanie odpowiada stres, konieczne będzie wdrożenie do swojego życia technik relaksacyjnych, naparów z ziół, a jeśli będzie trzeba - także psychoterapii.

W przypadku zaparć bardzo ważna jest także zmiana stylu życia. Pomocne będą:

  • Błonnik – jest niezbędny do prawidłowej pracy jelit. Jego źródłem są owoce i warzywa, a także ziarna zbóż. Niestety nasza codzienna dieta jest uboga w błonnik. Trzeba ją wzbogacić o otręby pszenne, płatki owsiane, suszone śliwki i morele.
  • Duże ilości płynu – trzeba pić około dwóch litrów dziennie. Tymi niezbędnymi płynami powinna być woda mineralna, soki owocowe niesłodzone.
  • Ćwiczenia fizyczne – każdego dnia trzeba znaleźć czas na aktywny wypoczynek: spacer, jazda na rowerze, pływanie. Ruchy naszego ciała działają pobudzająco na pracę jelit.
  • Regulacja wypróżnień – powinniśmy układać sobie dzień w taki sposób, aby brać pod uwagę stałe pory wypróżnień. Należy pamiętać o tym, że nie można hamować odruchu defekacji, ponieważ sprzyja to zaparciu nawykowemu.
  • Warto unikać stresowych sytuacji.
  • Nie można palić papierosów i pić nadmiernych ilości alkoholu i kofeiny.

O problemach z mocnymi zaparciami powinniśmy porozmawiać z naszym lekarzem. Może to być objaw poważnej choroby. Specjalista może przepisać nam środki przeczyszczające. Musimy wiedzieć, czy można zażywać je z konkretnymi lekami. Pamiętajmy, że od środków przeczyszczających można się łatwo uzależnić. Istnieją także naturalne sposoby na zaparcia, jak na przykład środki ziołowe. Warto po nie sięgnąć zanim zdecydujemy się na środki przeczyszczające. Przeczyszczający środek na zaparcia stosujemy tylko w ostateczności.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.