Gorsze produkty w niektórych krajach. Raport ujawnia skalę problemu
Nowe badania Global Access to Nutrition Index (ATNI) wskazują, że międzynarodowe korporacje spożywcze oferują produkty o niższej wartości odżywczej w krajach o niższych dochodach w porównaniu z rynkami bogatszymi. Wyniki te rodzą pytania o etyczne praktyki firm takich jak Nestle, Pepsico czy Unilever.
W tym artykule:
Tu sprzedają mniej zdrowe produkty
W opublikowanym niedawno raporcie ATNI, który objął 30 największych producentów żywności i napojów, odkryto znaczące różnice w jakości oferowanych produktów na różnych rynkach. W państwach o niższych dochodach, w tym w krajach Europy Wschodniej, koncerny sprzedają żywność mniej zdrową niż w krajach bogatych.
Badanie wykorzystało system ocen Health Star Rating (HSR), stosowany w Australii i Nowej Zelandii, gdzie 5 gwiazdek oznacza najwyższą wartość zdrowotną produktu, a wynik powyżej 3,5 gwiazdki jest uznawany za zdrowy wybór.
Produkty firm takich jak Nestle, Pepsico i Unilever osiągnęły średnio jedynie 1,8 gwiazdki w krajach o niskich dochodach, podczas gdy na rynkach bogatszych średnia wyniosła 2,3 gwiazdki.
Substancje chemiczne zawarte w opakowaniach na fast food przyczyniają się do nadwagi
Żywność, która napędza otyłość
Mark Wijne, dyrektor ds. badań w ATNI, w rozmowie z agencją Reuters podkreślił, że wyniki te stanowią sygnał ostrzegawczy dla krajów rozwijających się.
- Indeks jest ważny, ponieważ żywność pakowana odgrywa coraz większą rolę w kryzysie otyłości, który jest obecnie zjawiskiem globalnym – stwierdził. Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ponad miliard osób na świecie cierpi na otyłość, z czego 70 proc. żyje w państwach o niskich i średnich dochodach.
Koncerny wymienione w raporcie deklarują chęć wprowadzenia zmian. Rzecznik Nestle wyjaśnia: "Zobowiązaliśmy się do zwiększenia sprzedaży bardziej pożywnych produktów spożywczych, a także do kierowania ludzi w stronę bardziej zbilansowanej diety". Tymczasem rzecznik PepsiCo odmówił komentarza. Firma w 2023 roku wyznaczyła sobie jednak cele obniżenia zawartości sodu w chipsach ziemniaczanych oraz wzbogacenia oferty o produkty zawierające pełne ziarna.
Szczegółowe wyniki badania oraz listę firm, które osiągnęły najlepsze rezultaty, takich jak Danone, można znaleźć na stronie Acces To Nutrition. Jak informuje RadioZet Wiadomości, raport ATNI został przeprowadzony po raz pierwszy i może mieć istotny wpływ na politykę żywnościową w krajach rozwijających się.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Źródła
- Radio Zet
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.