Sposoby na zaparcia - dieta, probiotyki, zdrowy styl życia

Zaparcia do powszechna dolegliwość, za którą najczęściej odpowiadają niezdrowe nawyki żywieniowe. Nie każdy wie, że istnieją liczne sposoby na zaparcia i stosowanie leków przeczyszczających nie jest już konieczne.

spis treści

1. Sposoby na zaparcia - dieta

  • Nawodnienie – dzienna norma napojów to przynajmniej 2 litry wody. Należy pić wodę niegazowaną, soki i nektary. Dzięki wodzie oczyszczamy swój organizm z toksyn i przyśpieszamy pracę jelit. Gdy nawodnienie naszego organizmu jest zbyt małe, organizm broni się przed odwodnieniem i wchłania wodę z treści pokarmowych jelit.
  • Ograniczenie tłuszczów – tłuszcze, które spożywamy spowalniają pracę jelit. Dzienna norma to 30 gramów. Nie pamiętamy o tym, gdy jemy majonez czy chipsy lub produkty zawierające masło, margarynę i olej. Tłuszcze znajdują się także w mięsie, serach i sosach.
  • Uwaga na słodycze – duże ilość czekolady sprawiają nie tylko trudności w trawieniu, ale także spowalniają przemianę materii, przez co zaczynamy tyć.
  •  Warzywa i owoce –  to skuteczne sposoby na zaparcia, ponieważ zawierają błonnik, który wspomaga naturalną pracę jelit. Warzywa powinny stanowić przynajmniej 30% porcji obiadowej.
  • Błonnik – znajduje się nie tylko w owocach i warzywach, ale także w płatkach owsianych, otrębach pszennych i owsianych, w łuskach ziaren żyta, pszenicy i kukurydzy. Dzienna dawka błonnika to 20-40 gramów. Jeśli takie jest zalecenie lekarza, możemy spożywać błonnik w tabletkach.
  • Ciemne pieczywo – spożywamy ogromne ilość białego pieczywa, które „zapycha” jelita grube. Trzeba jeść pieczywo ciemne, korzystnie wpływające na trawienie.
  • Ryby – spożywamy ich bardzo mało, a tymczasem zawierają tzw. „dobre tłuszcze” i są źródłem białka. Rybami można spokojnie zastępować mięso.

Zobacz film: "Polacy żyją aż 7 lat krócej niż Szwedzi"

Chorzy na uporczywe zaparcia powinni wzbogacić swoją dietę o surową i kiszoną kapustę, oliwę z oliwek i olej sojowy. Warto jeść także orzechy, kukurydzę, avocado. Można pić kefir na pusty żołądek – to bardzo ułatwi wypróżnianie. Suszone śliwki na zaparcia są najbardziej znanym sposobem na tą dolegliwość.

2. Sposoby na zaparcia - probiotyki

Sposoby na zaparcia to przede wszystkim odpowiednia dieta. Aby jelitom ułatwić trawienie, warto dodatkowo zastosować priobiotyki. Probiotykami nazywamy żywe kultury bakterii, dzięki którym nasze jelita pracują lepiej. Są to takie same szczepy bakterii, które znajdują się w naszym organizmie. Probiotyki znajdują się w specjalnych tabletkach, zawierają je serki i jogurty.

3. Sposoby na zaparcia - zdrowy styl życia

Jakie są jeszcze dobre sposoby na zaparcia? Ruch na świeżym powietrzu! Zaparcia pojawiają się często na skutek prowadzenia siedzącego trybu życia. To bardzo rozleniwia nasze jelita. Ćwiczenia fizyczne, pływanie, jazda na rowerze poprawiają krążenie krwi i dzięki temu przemiana materii ulega przyśpieszeniu i unikamy takich nieprzyjemnych dolegliwości, jak zaparcia, czy wzdęcia. Zaparcia wiążą się także z nieregularnym spożywaniem posiłków. Bardzo często jemy w biegu i o niestałych godzinach. Nasz organizm nie jest w stanie przetwarzać dużych ilości pokarmu, dlatego dwa duże posiłki powinniśmy rozłożyć na kilka mniejszych (4-6). Istotne jest także to, jak jemy. Nie powinniśmy się śpieszyć, każdy kęs należy dokładnie przeżuwać.

Bardzo ważne jest uregulowanie naszego trybu życia. Ta regulacja nie może polegać tylko na jadaniu o stałych porach, ale także na regularnym wypróżnianiu się. Najlepiej oddawać stolec rano, gdyż wtedy jest największa aktywność naszych jelit. Złym nawykiem jest wstrzymywanie stolca, ponieważ to prowadzi do nawykowych zaparć.

Następny artykuł: Sposoby na zaparcia w wakacje

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy