Najgorsze owoce według Katarzyny Bosackiej. "Padniecie z wrażenia"

Owoce w syropie od lat cieszą się dużą popularnością. To produkt, który często wybieramy do wypieków i deserów ze względu na wygodę oraz długi termin przydatności do spożycia. Katarzyna Bosacka zwróciła jednak uwagę na skład produktu, który wiele osób kupuje bez zastanowienia.

owoceBosacka policzyła cukier w brzoskwiniach z puszki
Źródło zdjęć: © Getty, Instagram
Angelika Grabowska

Bosacka sprawdziła brzoskwinie w syropie

Dziennikarka postanowiła sprawdzić, ile cukru kryje się w jednej puszce owoców. Wynik ją zaskoczył. – Hej, babo i chłopie, kupujecie czasem brzoskwinie w syropie? – zapytała swoich obserwatorów na początku nagrania opublikowanego na Facebooku. – Czy zdawaliście sobie sprawę, ile w środku jest cukru? No to uwaga, ja to obliczyłam – powiedziała. – Padniecie z wrażenia – stwierdziła.

Więcej niż dzienne zalecenia

Dziennikarka postanowiła przeliczyć zawartość cukru na łyżeczki, aby lepiej pokazać skalę problemu. Efekt okazał się zaskakujący — z jej obliczeń wynika, że jedna puszka brzoskwiń w syropie może zawierać równowartość aż 23 łyżeczek cukru.

To liczba znacznie przekraczająca zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), która rekomenduje ograniczanie spożycia cukrów prostych do mniej niż 10 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Dlatego zamiast owoców w syropie lepiej wybierać świeże lub mrożone.

Dlaczego nadmiar cukru szkodzi?

Regularne spożywanie dużych ilości cukru może zwiększać ryzyko nadwagi i otyłości, a także sprzyjać rozwojowi cukrzycy typu 2 oraz chorób sercowo-naczyniowych. Dieta bogata w cukry proste powoduje gwałtowne wzrosty poziomu glukozy we krwi, a z czasem może prowadzić do insulinooporności.

Nadmiar cukru niekorzystnie wpływa również na stan zębów, zwiększając ryzyko próchnicy. Coraz więcej badań wskazuje także na jego związek z przewlekłym stanem zapalnym w organizmie.

Cukier a nowotwory

Warto przywołać badanie opublikowane w 2019 r. na łamach prestiżowego czasopisma "The BMJ". Naukowcy obserwowali ponad 101 tys. dorosłych uczestników francuskiego projektu NutriNet-Santé. W trakcie obserwacji odnotowano 2193 przypadki nowotworów. Analiza wykazała, że większe spożycie słodzonych napojów wiązało się z wyższym ryzykiem zachorowania na nowotwory.

Badacze obliczyli, że każda dodatkowa porcja 100 ml słodzonego napoju dziennie była związana z 18-procentowym wzrostem ryzyka nowotworów ogółem i 22-procentowym wzrostem ryzyka raka piersi. Autorzy podkreślili jednak, że badanie wykazało zależność statystyczną, a nie bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy.

Źródło: Facebook, WP abcZdrowie

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie