Przygotowanie do porodu

Przygotowanie do porodu to działania prowadzone na wielu płaszczyznach. Pod względem fizycznym niezbędne są niektóre ćwiczenia, jak choćby ćwiczenia mięśni Kegla czy masaż krocza, przygotowujące te partie ciała na wysiłek w czasie porodu. Potrzebna jest także wyprawka do porodu, której zorganizowanie daje nam pewność, że podczas pobytu w szpitalu będziemy miały ze sobą wszystko, czego nam trzeba. Nie należy również zapominać, jak ważne jest psychiczne przygotowanie do porodu. Wsparcie daje nam przede wszystkim szkoła rodzenia, ale także cała wiedza na temat porodu, jaką uzyskujemy od naszych mam, znajomych oraz z książek i czasopism.

1. Trening mięśni Kegla

Mięśnie Kegla znajdują się przy ujściu cewki moczowej i odbytnicy – są to mięśnie dna miednicy. Ćwiczenia mięśni Kegla polegają na zaciskaniu mięśnia zwieracza odbytu oraz mięśnia zwieracza pęcherza moczowego. Czynności te warto wykonywać podczas trwania całej ciąży i zaraz po porodzie. Ćwiczenia dla kobiet w ciąży wpływają pozytywnie na tkanki miękkie podczas porodu, a także poprawiają jakość życia po porodzie, stanowią np. profilaktykę nietrzymania moczu.

Zobacz film: "Czy w ciąży należy jeść za dwoje?"

Aby rozpocząć trening mięśni Kegla, każda kobieta powinna określić te partie, które są otaczane przez mięśnie Kegla np. podczas oddawania moczu.

Zmniejszanie bólu porodowego - masaż pleców
Zmniejszanie bólu porodowego - masaż pleców

Bóle porodowe są spowodowane intensywnymi skurczami macicy; nie można ich uniknąć, lecz jedynie złagodzić....

zobacz galerię

Zlokalizuje się je podczas napinania z jednoczesnym zaciskaniem zwieracza odbytu, cewki moczowej i wejścia do pochwy. Z pewnością należy zapamiętać to „uczucie” i ćwiczyć na sucho, aż czynność wejdzie w nawyk. Być może w przyszłości taka umiejętność przyda się przy kolejnym dziecku. Jednak lekarze odradzają wykonywanie ćwiczeń podczas oddawania moczu, bo wtedy pęcherz nie zostanie opróżniony do końca, co w konsekwencji może powodować zapalenie dróg moczowych. Przygotowanie krocza do porodu będzie odpowiednie pod warunkiem, że ćwiczenia Kegla będą wykonane systematycznie.

2. Jak przygotować się do porodu?

Do każdego porodu należy się odpowiednio przygotować pod względem fizycznym, materialnym, a przede wszystkim zdrowotnym. Właściwe przygotowanie do porodu zapewnia matce bezpieczeństwo i duży komfort.

Warto pamiętać, aby po 32. tygodniu ciąży spakować torbę do szpitala i ustawić ją w widocznym miejscu. W czasie ciąży dobrze jest chodzić do szkoły rodzenia, która przygotowuje pary do porodu, uczy pielęgnacji noworodka i technik przystawiania dziecka do piersi, ale również uspokaja i integruje przyszłe matki. Nie można zapomnieć o zdrowym odżywianiu i regularnych posiłkach, bogatych w białko i inne składniki odżywcze. W diecie dla kobiet w ciąży ważne są: kwas foliowy, błonnik, witaminy i mikroelementy.

Należy spać tyle, ile potrzebuje organizm. Jeśli ma się ochotę na drzemkę, nie można sobie jej odmawiać. Można zapisać się na zajęcia z jogi lub gimnastyki. Dobrym rozwiązaniem jest też basen i poranny jogging. Warto spacerować i pływać w pierwszych trymestrach ciąży. Jeśli ma się ochotę na tzw. zachcianki, nie wolno ich sobie odmawiać. Ponadto każda kobieta w ciąży powinna unikać dymu papierosowego, chemicznych i żrących środków czystości oraz farb i lakierów. Dlatego o remont mieszkania najlepiej niech zadba mąż.

Nastawienie do porodu jest niezwykle ważnym czynnikiem i ma ogromny wpływ na wiele jego aspektów, takich jak czas trwania porodu i subiektywne odczuwanie bólu. Przygotowanie do porodu wymaga wielu postanowień i zmiany nawyków, między innymi żywieniowych.

Następny artykuł: Balonik epi-no

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.