Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

25 lat botoksu, czyli krótka historia cudownej trucizny

Avatar placeholder
27.11.2018 12:06
25 lat botoksu, czyli krótka historia cudownej trucizny
25 lat botoksu, czyli krótka historia cudownej trucizny (mat. prasowe)

W XX wieku pojawiła się nowa dziedzina medycyny, nazywana estetyczną, a wraz z nią nowy preparat – toksyna botulinowa. Ten wyjątkowy lek w ciągu 25 lat – od trochę przypadkowego odkrycia właściwości "przeciwstarzeniowych" – stał się jednym z podstawowych i najpopularniejszych zabiegów medycyny estetycznej. O jego historii opowiada dr Andrzej Ignaciuk, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging.

Pierwsze doniesienia o zastosowaniu toksyny botulinowej w celu poprawiania urody pojawiły się 25 lat temu. Podczas przeprowadzanych terapii związanych z patologiami mięśni twarzy okazało się, że podana w określony sposób – wtedy zupełnie przypadkowo – spłyca, a nawet usuwa zmarszczki.

Mimo odkrycia nie wróżono botoksowi wielkiej kariery w medycynie estetycznej – wielu lekarzy uważało stosowanie leku (będącego w istocie silną organiczną trucizną) do poprawienia wyglądu twarzy za nieetyczne. Szybko okazało się jednak, że kariera botoksu dopiero się zaczyna.

Początkowe wątpliwości ustąpiły miejsca entuzjazmowi i kolejni lekarze – przede wszystkim amerykańscy – z zapałem przystąpili do wstrzykiwania toksyny w każde zagłębienie, każdą zmarszczkę i niedoskonałość, unieruchamiając twarze pacjentów i powodując przy tym powstawanie licznych objawów ubocznych. No cóż, potrzeba było trochę czasu, by rozsądek i umiar zwyciężyły, a wypracowane techniki uczyniły z botoksu najlepszy zabieg leczący defekty estetyczne powstałe na skutek mimiki.

1. Nieumiarkowanie i niekompetencja – czyli grzechy pacjentów i "specjalistów"

Na przestrzeni lat doskonalono toksynę, rosły też kompetencje lekarzy. Obecnie botoks jest na tyle bezpieczny, że ryzyko powikłań jest minimalne. Pod warunkiem oczywiście, że zostanie podany przez kompetentnego lekarza. Bo pozorna prostota i bezpieczeństwo tego oswojonego przez lata preparatu sprawiły, że za wygładzanie zmarszczek coraz częściej biorą się osoby bez odpowiedniego doświadczenia, w tym również nieposiadające dyplomu lekarza.

Ważny jest również umiar – botoksu nie powinno podawać się częściej niż co trzy miesiące. Nadmierne lub nieumiejętne ostrzykiwanie może skutkować zamrożeniem mimiki i opuchnięciem okolicy oczu. Jednak w rękach doświadczonego lekarza toksyna botulinowa jest bezpieczna i pozwala zachować naturalny wygląd. Odpowiednio wykonany zabieg nie tylko usunie i wygładzi zmarszczki, ale nada twarzy zrelaksowany, wypoczęty i "luksusowy" wygląd.

2. Leczenie nadpotliwości, blizn i… hemoroidów – czyli co jeszcze potrafi botoks

Wykorzystanie botoksu do korekcji zmarszczek mimicznych to jeden z najpopularniejszych zabiegów medycyny estetycznej. Jak wynika z przeprowadzonej przez Polskie Towarzystwo Medycyny Estetycznej i Anti-Aging ankiety, aż 87 proc. biorących udział w badaniu lekarzy ten właśnie zabieg wskazało jako najczęściej wykonywany w swoich gabinetach.

Najlepsze i najbardziej przewidywalne efekty daje zastosowanie toksyny botulinowej w górnej części twarzy, a więc w okolicach oczu, czoła oraz w obszarze między brwiami. Coraz częściej zabiegom poddaje się także dolną część twarzy: bródkę, mięśnie żwacze czy okolice i kąciki ust, a także nos – w celu uniesienia opadającej końcówki. Odpowiednio podany poprawia także owal twarzy. Ale to nie wszystko.

Wyjątkowe właściwości botoksu pozwalają również leczyć nadpotliwość miejscową (np. pach), zmniejszają napięcia w przypadku trudno gojących się ran oraz redukują wydzielanie łoju. Stosuje się go również w leczeniu hemoroidów. Możliwość zastosowania tego wyjątkowego leku wciąż się zwiększa i sprawia, że od 25 lat botoks stale napędza rozwój medycyny estetycznej, a milionom pacjentów na całym świecie pozwala poprawić wygląd i samopoczucie.

Dr Andrzej Ignaciuk – pionier medycyny estetycznej w Polsce z ponad 25-letnim doświadczeniem, prezes Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej i Anti-Aging, wykładowca Podyplomowej Szkoły Medycyny Estetycznej w Warszawie, Uniwersytetu Wysp Balearów w Hiszpanii i Uniwersytetu Guglielmo Marconi w Rzymie. Wiceprzewodniczący Międzynarodowego Stowarzyszenia Medycyny Estetycznej w Paryżu (UIME).

Dr Andrzej Ignaciuk
Dr Andrzej Ignaciuk

Informacja prasowa

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze