Aktywność fizyczna a nietrzymanie moczu

Wysiłkowe nietrzymanie moczu to najczęstszy rodzaj inkontynencji. Przypadłość ta dotyka niemal 1/3 dorosłych kobiet. Wysiłkowe nietrzymanie moczu objawia się niekontrolowanym wyciekiem moczu podczas aktywności ruchowej. Zwykle przyczyną tej wstydliwej przypadłości jest osłabienie mięśni dna miednicy w wyniku ciąży, porodu lub zmian hormonalnych. Osłabione mięśnie nie najlepiej znoszą ucisk podczas ćwiczeń aerobowych lub biegania, a mimowolne wycieki moczu zniechęcają kobiety do wysiłku fizycznego. Na szczęście istnieją sposoby na złagodzenie objawów inkontynencji u osób aktywnych.

1. Nietrzymanie moczu a ćwiczenia

Ankieta na temat nietrzymania moczu
Ankieta na temat nietrzymania moczu

W badaniu przeprowadzonym w ramach kampanii "CoreWellness - wewnętrzna siła" kobiety odpowiadały na pytanie:...

zobacz galerię

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

Kobiety w większym stopniu niż mężczyźni są podatne na wysiłkowe nietrzymanie moczu, gdyż ciąża i poród powodują uszkodzenie i rozciągnięcie wielu mięśni oraz tkanek miednicy. Mimo iż ten rodzaj inkontynencji nie jest nieodłączną częścią procesu

starzenia się , bez regularnych ćwiczeń mięśnie dnia miednicy ulegają osłabieniu. Na ich stan niekorzystnie wpływa również nadwaga . W celu wzmocnienia mięśni dna miednicy, warto wykonywać tak zwane ćwiczenia Kegla .

Niekontrolowane wycieki moczu mogą zrażać kobiety do aktywności fizycznej, rezygnacja z ćwiczeń nie jest jednak rozwiązaniem. Jeśli inkontynencja daje o sobie znać podczas wykonywania konkretnych ćwiczeń, warto zrezygnować z nich na rzecz innych form aktywności. Bieganie można zastąpić jazdą na rowerze, a aerobikpływaniem. Kluczowe znaczenie ma jednak utrzymywanie właściwej elastyczności i siły mięśni dna miednicy. Ciekawą alternatywą są również zajęcia pilates.

2. Wskazówki dla ćwiczących z inkontynencją

Stosowanie podpasek w nietrzymaniu moczu
Stosowanie podpasek w nietrzymaniu moczu

Schorzenie polegające na nietrzymaniu moczu może znacznie utrudniać aktywne życie, a nawet stać się powodem...

zobacz galerię

Jeśli problem nietrzymania moczu nie jest ci obcy, a chcesz prowadzić

aktywny tryb życia , zastosuj się do następujących rad:

  • W czasie treningu miej na sobie wkładkę urologiczną pochłaniającą mocz.
  • Noś czarne stroje – nawet jeśli dojdzie do wycieku moczu, nie będzie on rzucał się w oczy.
  • Kontroluj spożycie płynów – przed treningiem nie pij napojów z kofeiną. Substancja ta ma bowiem działanie moczopędne. Niedobory płynów uzupełniaj wodą.
  • Wyeliminuj z diety pikantne dania. Mocne przyprawy podrażniają bowiem pęcherz moczowy i nasilają objawy inkontynencji. Ogranicz również spożycie kwaśnych produktów (cytrusy, sok porzeczkowy), zastąp je warzywami i innymi produktami bogatymi w błonnik.
  • Jeśli nietrzymanie moczu jest spowodowane opadaniem macicy, rozważ noszenie rożka dopochwowego. Jest to okrągły, silikonowy, gumowy lub plastikowy przedmiot, który umieszcza się w pochwie w celu zapobiegania wyciekom moczu.
  • Ćwicz mięśnie pęcherza, stosując podwójną mikcję. Planuj wizyty w toalecie i regularnie oddawaj mocz. W ten sposób zmniejszysz ryzyko niepożądanych niespodzianek.

Inkontynencja jest dla kobiet źródłem kompleksów i stanowi powód, dla którego wiele pań świadomie rezygnuje z ćwiczeń fizycznych. Należy jednak pamiętać, że ruch to zdrowie i nie warto pozbawiać się korzyści płynących z ćwiczeń. Dzięki kilku prostym zmianom w trybie życia i ćwiczeniom mięśni dna miednicy można złagodzić objawy nietrzymania moczu i żyć aktywnie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!