Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (868 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Błąd medyczny, zdarzenie, a może przewinienie? Czym się różnią?

Błąd medyczny, zdarzenie, a może przewinienie? Czym się różnią?
Błąd medyczny, zdarzenie, a może przewinienie? Czym się różnią? (123RF)

Chirurg zaszył w czasie operacji chustę, podano niewłaściwy lek, lekarz zachował się grubiańsko. Czy jest to błąd medyczny, zdarzenie medyczne a może przewinienie? Do jakich instytucji pacjent może się zgłosić, by otrzymać pomoc?

1. Zdarzenie medyczne

Przeczytaj koniecznie

Od stycznia 2012 r. w każdym województwie działają wojewódzkie komisje do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych. Ich rolą nie jest ustalenie winy lekarza, a orzeczenie czy doszło do zdarzenia medycznego w szpitalu, w wyniku którego chory ucierpiał.

Celem utworzenia komisji była szybsza pomoc w uzyskaniu odszkodowania za błąd medyczny. Zanim powstały, powszechną i główną drogą rozwiązywania sporów między lekarzem, a pacjentem był sąd cywilny. Ponieważ czas oczekiwania na zakończenie spraw często był zbyt odległy, alternatywą miały być komisje.

Zobacz film: "Informacje dla rodziny pacjenta przygotowującego się do operacji zaćmy"

W skład komisji w każdym województwie wchodzą: lekarze, pielęgniarki, prawnicy oraz przedstawiciele rzecznika praw pacjenta.

Zdarzenie medyczne to zakażenie czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta albo jego śmierć, spowodowane leczeniem niezgodnym z aktualną wiedzą medyczną. Może to być także błędna diagnoza, po której rozpoczęło się niewłaściwe leczenie, albo błędnie przeprowadzona operacja lub dobranie złych leków.

Maksymalna kwota, o którą można się starać przed wojewódzką komisją w przypadku uszkodzenia ciała bądź rozstroju zdrowia to 100 tys. zł. Najwyższa kwota w przypadku śmierci pacjenta wynosi 300 tys. zł – wyjaśnia Barbara Kozłowska, rzecznik Praw Pacjenta.

 To szpital lub ubezpieczyciel szpitala najczęściej ustala kwotę odszkodowania dla pacjenta. Zdarzają się przypadki, gdy szpital proponują skrajnie niskie sumy. Są placówki, które za śmierć pacjenta proponowały rodzinom 1 zł albo 500 zł - dodaje.

2. Błąd medyczny

Niepozorne dolegliwości, które mogą być objawem nowotworu
Niepozorne dolegliwości, które mogą być objawem nowotworu [5 zdjęć]

Choroby nowotworowe bywają podstępne. Często nie dają typowych objawów, rozwijają się w ukryciu, a ich

zobacz galerię

Błąd medyczny jest rozumiany jako działanie lekarza, który wykorzystał w leczeniu pacjenta zdezaktualizowaną wiedzę medyczną lub też nie dochował należytej staranności. Jest to błędna diagnoza lub leczenie, które bezpośrednio doprowadziło do szkody na zdrowiu pacjenta - tłumaczy Kozłowska.

Błędem jest, gdy lekarz w przypadku leczenia nowotworów nie zastosował chemioterapii albo źle przeprowadził zabieg np. zaszył w ciele pacjenta narzędzie czy gazę.

Lekarz błąd popełnia, gdy używa niewysterylizowanych igieł czy przystąpił do operacji bez umycia rąk albo bezpodstawnie odroczył zabieg operacyjny np. z godzin nocnych na poranne.

Jeśli pacjent podejrzewa lub jest przekonany, że doszło do tzw. błędu medycznego składa wniosek do sądu. Sprawa będzie się toczyć na drodze powództwa cywilnego.

Jeżeli natomiast chcemy pociągnąć lekarza do odpowiedzialności zawodowej sprawę kierujemy do okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.

3. Przewinienie zawodowe

To naruszenie zasad wykonywania zawodu i zasad etyki poprzez grubiańskie potraktowanie pacjenta, przez lekarza czy pielęgniarkę. Skargę na zachowanie lekarza można skierować do rzecznika odpowiedzialności zawodowej przy Okręgowej Izbie Lekarskiej.

Od 2009 do 2015 do rzecznika wpłynęło 21 tys. skarg. Dotyczyły m.in nieetycznego zachowania lekarza czy podejrzenia o matactwo w dokumentacji medycznej.

Jeśli sąd lekarski stwierdzi, że lekarz popełnił przewinienie zawodowe może ukarać go upomnieniem, naganą albo karą pieniężną. Karą jest także zakaz pełnienia funkcji kierowniczych czy ograniczenie wykonywania zawodu, (od sześciu miesięcy do dwóch lat) lub zawieszenia prawa wykonywania zawodu (od roku do 5 lat)

4. Powikłanie

Powikłanie, czyli niepożądane zdarzenie, które może pojawić się nawet w przypadku zachowania przez lekarza wszelkich standardów i procedur postępowania medycznego.

Żaden lekarz nie jest w stanie zagwarantować pacjentowi pełnego sukcesu danej interwencji medycznej. Nawet wzorcowo przeprowadzona procedura medyczna może spowodować szkodę na zdrowiu pacjenta - twierdzi Kozłowska.

Dlatego na każdym etapie leczenia lekarz powinien informować pacjenta o sposobie leczenia i ewentualnych następstwach. Pacjent godzi się na leczenie i przyjmuje warunki, podpisując pisemną zgodę.

Zła diagnoza, podane niewłaściwie leki, uszkodzenie ciała - poszkodowani pacjenci mogą zgłaszać swoje roszczenia do bezpośredniego przełożonego lekarza czy do Narodowego Funduszu Zdrowia. Wszelkie wątpliwości rozstrzyga także Rzecznik Praw Obywatelskich czy Rzecznika praw pacjenta. W ubiegłym roku do tej instytucji wpłynęło 71 tys skarg.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze