Trwa ładowanie...

Cysteina – właściwości i działanie

Cysteina (L-cysteina) to aminokwas, który pełni w organizmie wiele istotnych funkcji. Wspomaga m.in. leczenie alergii i wzmacnia odporność. L-cysteina obecna jest w pożywieniu, jak również w postaci suplementu diety.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Jak wybrać najlepszy suplement diety na włosy?"

spis treści

1. L-cysteina – co to jest?

L-cysteina to organiczny związek chemiczny z grupy aminokwasów endogennych (organizm potrafi je sam wytworzyć, ale potrzebuje do tego odpowiednich składników, m.in. witamin z grupy B). Wchodzi w skład wielu białek. Pełni wiele istotnych funkcji. Bierze m.in. udział w budowaniu glutationu, który wykazuje silne działanie przeciwutleniające. Jest niezbędny do wytworzenia kolagenu, mającego ogromny wpływ na wygląd skóry, włosów i paznokci. Cysteina bierze ponadto udział w produkcji hormonów.

2. Cysteina – właściwości

L-cysteina zwalcza wolne rodniki i niweluje stres oksydacyjny. Chroni tym samym komórki naszego organizmu przed uszkodzeniem. Wspomaga profilaktykę chorób nowotworowych, miażdżycy, demencji, choroby Parkinsona. L-cysteina wspiera też układ immunologiczny (za co odpowiada zwiększony poziom glutationu). Działa odtruwająco, wspomagając pracę wątroby. Bywa stosowana, by zapobiec jej uszkodzeniu, np. w wyniku przedawkowania paracetamolu. Pomaga też szybciej usunąć z organizmu metale ciężkie oraz toksyczne związki chemiczne. Przyspiesza metabolizm i wspomaga budowę masy mięśniowej.

U mężczyzn l-cysteina wspomaga terapię niepłodności. Zwiększa ilość plemników w nasieniu oraz ich ruchliwość.

O l-cysteinie pamiętać powinni też cukrzycy. Aminokwas ten reguluje poziom glukozy we krwi. Trzeba jednak zachować ostrożność, jeśli chory przyjmuje insulinę (l-cysteina może hamować działanie tego hormonu).

L-cysteina zmniejsza również objawy zapalania oskrzeli oraz przewlekłej obturacyjnej choroby płuc. Istnieje też teoria sugerująca, że może wspomagać walkę z uzależnieniem od alkoholu i nikotyny.

3. L-cysteina na włosy

O l-cysteinie często mówi się w kontekście urody. Nie bez przyczyny zresztą. Jest jednym z budulców keratyny. A jeśli jest jej za mało, włosy wypadają i stają się matowe, a skóra pozbawiona jest sprężystości. Kosmetyki z cysteiną, m.in. płukanki do włosów, mają wspomóc ich regenerację. Sugeruje się także, że aminokwas ten wspomaga leczenie trądziku.

4. Gdzie kupić l-cysteinę?

Zapotrzebowanie na L-cysteinę wynosi 1400 mg dziennie. Jeśli nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana, jej pokrycie nie powinno być trudne. Naturalne źródła cysteiny to: mięso, łosoś, sól, jajka kurze, pistacje, orzechy włoskie, nasiona słonecznika, soja, fasola, kukurydza.

Suplementacja l-cysteiną jest możliwa, jednak trzeba podejść do tego tematu rozsądnie. Nadmiar tej substancji może spowodować bóle głowy, nudności, wymioty, biegunkę.

L-cysteinę kupić można w aptece oraz w sklepach zielarskich lub ze zdrową żywnością. Koszt miesięcznej kuracji to ok. 70 zł. Nie powinny jednak jej stosować dzieci, kobiety w ciąży oraz karmiące piersią. Cysteiny muszą się ponadto wystrzegać osoby chorujące na cystynurię.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.