Trwa ładowanie...

Digital detox, czyli cyfrowe odtruwanie

Czy wyobrażasz sobie dzień bez korzystania z nowoczesnych technologii? Świadomie wyłączasz telefon, komputer, tablet i spędzasz czas w świecie realnym, nie sprawdzając Facebooka, najnowszych informacji i nie odczytując maili. W świecie owładniętym nowymi technologiami pojawia się nowy trend – technologiczny detoks.

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

spis treści

1. Obsesyjna relacja z technologiami

Problem uzależnienia od internetu staje się coraz poważniejszy. Nieustannie korzystamy z sieci w pracy, szkole, domu, na wakacjach, używając wielu urządzeń. Nie zdajemy sobie sprawy, że zbyt duża liczba informacji przytłacza i wywołuje zmęczenie. Cyfrowe urządzenia wdzierają się w każdą sferę naszego życia. Nie pozostaje to bez wpływu na relacje z innymi, na zdrowie i ogólne samopoczucie. Właśnie dlatego coraz więcej osób decyduje się na digital detox, czyli świadomą rezygnację z używania cyfrowych urządzeń i przechodzi w stan offline.

2. Jak wygląda cyfrowy detoks?

Kiedy zdecydujemy się na odtruwanie organizmu, mamy kilka możliwych metod do wyboru. Wiele osób wybiera stopniowe odłączanie od sieci – zaczynają od jednego dnia bez telefonu i internetu, a następnie próbują przeżyć bez dostępu do nowoczesnych technologii coraz więcej czasu.

Innym sposobem jest wyjazd na wakacje, w trakcie których decydujemy się na całkowite odcięcie od bieżących informacji i zostawienie telefonu w hotelowym sejfie. Badania American Express nie pozostawiają złudzeń – ponad 80 proc. urlopowiczów korzysta z internetu w trakcie wypoczynku, a ponad połowa z nas na wakacjach sprawdza służbową skrzynkę pocztową. Rezygnacja z nowoczesnych technologii nie jest więc tak prosta, jak mogłoby się nam wydawać. Biura podróży mają nawet specjalne oferty wyjazdów dla osób szukających ucieczki od bycia ciągle online.

3. Korzyści z cyfrowego odtruwania

Wydaje ci się, że kilka dni bez telefonu i komputera niczego nie zmienią? Po powrocie z detoksu zmienia się stosunek do technologii. Kiedy zobaczymy, że potrafimy żyć bez ciągłego sprawdzania wiadomości, docenimy świat rzeczywisty. Osoby, które zdecydowały się odpocząć od elektroniki twierdzą, że po powrocie wzrosła ich produktywność w pracy oraz miały więcej wolnego czasu. Usunęły z telefonów część aplikacji, nie były stale zalogowane na portalach społecznościowych, a służbowe maile odbierały wyłącznie w pracy. Ograniczenie czasu spędzanego online sprawia, że zyskujemy czas na inne zajęcia oraz pogłębianie relacji z bliskimi.

4. Digital detox na co dzień

Wielu z nas nie może sobie pozwolić na całkowite odłączenie od świata online, ale każdy może zmienić kilka swoich przyzwyczajeń, które poprawią niezdrowe relacje z technologiami. Po pierwsze, nie korzystajmy z telefonów, laptopów i tabletów przed snem. Ostatnie pół godziny przed pójściem do łóżka powinno być czasem na wyciszenie i relaks. Zamiast oglądać zdjęcia na Instagramie, przeczytajmy rozdział książki. Po drugie, wyznaczmy czas w ciągu dnia, który jest pozbawiony kontaktu z mediami. Dobrym pomysłem jest nieużywanie smartfonu podczas posiłków. Po trzecie raz na jakiś czas zafundujmy sobie weekend odtruwania. Wybierzmy się na pieszą wycieczkę, ugotujmy coś wspólnie z rodziną, odwiedźmy przyjaciół.

Prawdziwe życie jest lepsze od wirtualnej rzeczywistości. Technologiczny detoks pomoże nam dostrzec, że funkcjonowanie bez ciągłego dostępu do internetu jest możliwe i przynosi wiele korzyści. Spróbujmy raz na jakiś czas odłączyć się i docenić rzeczywistość.

Następny artykuł: Powikłania

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.