Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Dlaczego ciągle umieramy po zawale?

Avatar placeholder
29.11.2018 12:27
Dlaczego ciągle umieramy po zawale?
Dlaczego ciągle umieramy po zawale? (123rf)

Z najnowszego badania wynika, że jakość opieki nad pacjentami po zawale serca jest w Polsce niewystarczająca. Dlaczego ciągle zbyt wielu Polaków umiera po zawale? Jak temu zapobiec?

W Krakowie od ponad 20 lat prowadzona jest ocena jakości prewencji wtórnej u pacjentów z chorobą wieńcową. U chorych po zawale oceniano wiele parametrów, w tym leczenie pacjentów, ich wiedzę, a także narażenie chorych po zawale na główne czynniki ryzyka. Wyniki badań wskazywały, że sytuacja w zakresie wtórnej prewencji nie jest w Polsce dobra.

- W wielu przypadkach jakość opieki nad pacjentami nie była odpowiednia. Niewystarczająca była kontrola czynników ryzyka, a zmiana stylu życia, edukacja pacjentów była za mało intensywna. Pacjenci często wskazywali, że nie byli odpowiednio edukowani, nie uczestniczyli w programach rehabilitacji i mieli utrudniony dostęp do specjalisty kardiologa w czasie po wypisie ze szpitala - wyjaśnia prof. Piotr Jankowski, Sekretarz Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego, koordynator badania POLASPIRE.

W tym roku po raz pierwszy badanie zrealizowano w kilku regionach kraju: udział wzięły udział ośrodki z województwa podlaskiego, mazowieckiego, śląskiego i małopolskiego. Do badania włączono prawie 1300 chorych. Wyniki badania wskazują, że co drugi pacjent w rok po zawale serca, bądź rok po angioplastyce wieńcowej kontynuuje palenie papierosów, że ponad 40 proc. pacjentów ma za wysokie ciśnienie tętnicze, ponad 62 proc. pacjentów ma za wysokie stężenie cholesterolu i tylko 15 proc. pacjentów ma prawidłową masę ciała. Co ciekawe, częstość występowania otyłości i nadwagi wśród pacjentów po hospitalizacji z powodu choroby wieńcowej narasta nawet szybciej niż w populacji generalnej. Wzrasta też częstość występowania cukrzycy.

Zobacz film: "Kobiety mają mniejsze szanse przeżyć zawał!"

Które elementy prewencji leżą po stronie lekarza, a które po stronie pacjenta?

- Każdy z nas odpowiedzialny jest za swoje życie, ale myślę, że system (państwo) powinien dostarczać pacjentowi odpowiednią wiedzę - nowoczesną i opartą o wyniki naukowych badań. Powinno się to odbyć w sposób przystępny i zrozumiały dla pacjenta. Z drugiej strony ta edukacja powinna się odbywać przez wykształcone, wyedukowane pielęgniarki, które potrafią przekazywać wiedzę w zakresie profilaktyki i leczenia chorób układu krążenia, w tym w zakresie stylu życia, czynników ryzyka, leczenia farmakologicznego i zabiegowego. Ważną rolę w tym procesie ma naturalnie także kardiolog. Wszystko to powinno odbywać się we współpracy z pacjentami. Dlatego konieczna jest taka organizacja opieki pozawałowej, by lekarz miał czas na rozmowę z pacjentem, na przekazanie mu najważniejszych informacji tak, by pacjent mógł świadomie podjąć decyzję o swoim leczeniu - wyjaśnia prof. Piotr Jankowski.

Według ekspertów czas poświęcony pacjentowi przez lekarza owocuje tym, że chorzy w dłuższym okresie stosują się do zaleceń i nie przerywają terapii.

Dlaczego tylko co 50. pacjent po zawale lub po angioplastyce wieńcowej ma właściwie kontrolowane główne czynniki ryzyka?

- Przyczyny są złożone. Po pierwsze, nie wszyscy pacjenci modyfikują styl życia na prozdrowotny. Trzeba podkreślić, że wprowadzenie takich zmian bywa trudne, szczególnie w populacji osób w podeszłym wieku. Po drugie, wielu pacjentów przerywa leczenie lub zażywa leki nieregularnie. Wyniki badań wskazują, że nieregularne stosowanie zalecanych terapii, a nawet przerywanie leczenia jest jedną z głównych przyczyn niewystarczającej kontroli chorób przewlekłych, takich jak nadciśnienie tętnicze, hipercholesterolemia czy cukrzyca. Po trzecie, ważną przyczyną jest niełatwy dostęp do kardiologa: jedynie co czwarty pacjent jest konsultowany przez kardiologa w okresie pierwszych 3 miesięcy po zawale serca. Trzeba też podkreślić brak wystarczającego czasu lekarzy oraz niewystarczającą liczbę pielęgniarek, dietetyków i fizjoterapeutów. Przyczyn jest bardzo dużo, można wśród nich wymienić też np. koncentrację systemu na leczeniu stanów nagłych, czy nie zawsze łatwy dostęp do innowacyjnych rozwiązań w ochronie zdrowia - tłumaczy prof. Piotr Jankowski.

Poprawy tej sytuacji upatruje się we wchodzącym w życie programie KOS-zawał, który zakłada mi.in dostęp na konsultację kardiologiczną po zawale już w ciągu kilku tygodni od wypisu ze szpitala. Zakłada on również roczną ambulatoryjną opiekę kardiologiczną nad pacjentami po zawale serca. Zmianie powinna ulec również świadomość pacjentów, w których rękach pozostaje bardzo wiele decyzji na temat stylu życia.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze