Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Dostaliśmy w zęby! 98 proc. Polaków ma próchnicę

Avatar placeholder
24.07.2018 15:43
Pacjenci zapominają, że ich zęby starzeją się razem z nimi. Przychodzą do gabinetu tylko wtedy kiedy ich boli
Pacjenci zapominają, że ich zęby starzeją się razem z nimi. Przychodzą do gabinetu tylko wtedy kiedy ich boli (123rf.com)

Siada na fotel stomatologiczny. Przeprasza, że nie umył zębów. Był w pracy i nie zdążył. Ale lekarz widzi, że pacjent tych zębów nie mył... nie tylko dzisiaj. 98 proc. Polaków ma problem z ubytkami w zębach. 3,8 mln wcale ich nie myje. Pytamy stomatologów, czy naprawdę jest aż tak źle, jak podają statystyki.

1. Piękna, dopóki się nie uśmiechnie

Kiedyś powszechnie uważano, że to ubogie osoby mają zaniedbane zęby. A to bardzo niesprawiedliwa opinia. I jak się okazuje zupełnie nieprawdziwa. Problemy z próchnicą dotyczą niemal każdego z nas.

Główną przyczyną zaniedbań jest codzienny brak higieny i niska świadomość dbania o jamę ustną. Nie wspominając już o edukacji.

Zygmunt Ferenc wymarzone studia stomatologiczne skończył 8 lat temu. Jego ojciec był dentystą i od zawsze wiedział, że też nim zostanie. Kiedy jeszcze pracował w przychodni na NFZ widział różne przypadki poważnych zaniedbań i nawet go to nie dziwiło. Ale ze smutkiem przyznaje, że gdy przeniósł się do luksusowej, prywatnej kliniki w Krakowie, niewiele się w tej kwestii zmieniło.

- Zdarzają się pacjenci, którzy w ogóle nie myją zębów. Są różne powody. Czasem depresja po śmierci bliskiej osoby. Czasem im się po prostu nie chce. Przyszła na fotel kiedyś młoda, 25-letnia dziewczyna. Ładna i wysportowana. Zawiesiłem na niej oko. Co z tego. Robiłem jej protezę 3/4 zębów – mówi Ferenc.

2. Lekkomyślność pacjentów

Pacjenci zapominają, że ich zęby starzeją się razem z nimi. Przychodzą do gabinetu tylko wtedy, kiedy ich boli. Nie słuchają poleceń i zapominają o wizytach kontrolnych. Mówią, że nie mieli czasu. Nie było ich 5 lat.

Stomatolog Agnieszka Krop zauważa, że najgorszy stan uzębienia mają młodzi.

- Często są to osoby poniżej 25. roku życia. Mają tak radykalne ubytki, że nie wiadomo od czego zacząć. Dużo zębów do usunięcia lub zostały np. same korzenie – mówi Krop.

Podobnie jak Zygmunt, lekarka zauważa, że również zadbane kobiety potrafią mieć tragiczny stan uzębienia.

- Przychodzi dziewczyna. Na oko 25 lat. Jest elegancka. Ma zrobione paznokcie i rzęsy. Na fotelu okazuje się, że ostatnio u dentysty była w dzieciństwie. Wtedy, kiedy przyprowadzili ją rodzice. W każdym zębie jest próchnica, każdy ząb do leczenia – mówi stomatolog.

- Często ktoś przychodzi z bólem. Rozpoczynamy leczenie. On później nie przychodzi na kolejną wizytę i nie kończymy zęba. Przychodzi za dwa lata z awanturą, że dalej boli – dodaje Zygmunt Ferenc.

3. Dzieci na fotelu stomatologicznym

Rodzic powinien przyprowadzić dziecko, gdy pojawią się u niego pierwsze cztery ząbki mleczne. Najpóźniej odwiedzamy dentystę, gdy dziecko ma trzy lata. Nie ma się czego bać. A dokładniej nie trzeba się bać strachu dziecka. Czasem wystarczą jedynie wizyty kontrolne.

- Z dorosłymi jest źle, ale to ich sprawa. Z dziećmi jest inaczej. Czasem rodzice je krzywdzą. Po pierwsze, przychodzą z nimi późno. Zdarzyło mi się gościć 9 letnią dziewczynkę, która wcześniej nigdy nie była u dentysty. Próbowałem wytłumaczyć to matce, ta jednak wolała przeglądać Instagrama. Gdy zwróciłem jej uwagę, to powiedziała, że ja mam wytłumaczyć to dziecku, bo zarezerwowali na wizytę 45 minut. Powiedziałem, że nie jestem w stanie w tym czasie wychować jej dziecka – irytuje się Zygmunt Ferenc.

- Dorośli uważają, że zębów mlecznych się nie leczy. Tłumaczą, że dziecko nie myje zębów, bo nie chce. A rodzic powinien myć zęby dziecku dopóki ono nie nauczy się pisać – potwierdza Agnieszka Krop.

Zęby są wizytówką człowieka. W dużej mierze to od nas zależy czy są zdrowe. Gdy pacjenci przychodzą z fatalnym stanem zębów, Ferenc proponuje im czyszczenie. Ostrzega ich, że muszą dbać o zęby, bo inaczej będzie zmuszony odmówić leczenia.

- Tu nie chodzi o moje obrzydzenie, tylko o to, że wyniki leczenia są niepewne. Z doświadczenia wiem, że czasem lepiej odpuścić leczenie pacjenta, który nie współpracuje niż później mieć problemy z podciąganiem do odpowiedzialności, gdy są trwałe uszczerbki na zdrowiu – tłumaczy stomatolog.

4. Pacjenci gorsi niż dzieci

Owszem, ogromną grupę pacjentów ogarnia paraliżujący strach przed dentystą. Część z nich ma dentofobie, czyli strach przed leczeniem stomatologicznym. Tę część pacjentów lekarze są jeszcze w stanie zrozumieć. A co zresztą? Pozostali tłumaczą się dentystom na najróżniejsze sposoby.

- Ludzie najczęściej tłumaczą się, że się boją. Zdarza się, że kryją taki uraz w sobie od pierwszej wizyty w dzieciństwie. Podczas pierwszej wizyty zawsze przeprowadzam wywiad, rozmawiam. W ten sposób budujemy relację i staramy się oswoić. Koniecznie jest to w przypadku dzieci – mówi Zygmunt.

Stomatolog stara się zbudować poczucie bezpieczeństwa na fotelu dentystycznym. Jest świadomy, że zapach, dźwięk i wizja zbliżającego się bólu w gabinecie może budzić przerażenie. Jednak niektóre sytuacje potrafią zaskoczyć nawet jego.

- Często polecam domowy irygator. Jest to urządzenie służące do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych za pomocą płynu pod ciśnieniem. Kiedyś przyszedł zakrwawiony pacjent. Myślał, że ma go używać zamiast szczoteczki i próbował tym szorować zeby – mówi Ferenc.

Tylko 25 proc. z nas myje zęby dłużej niż trzy minuty. Prawie milion Polaków nie posiada własnej szczoteczki do zębów. 10 proc. mężczyzn i 3 proc. kobiet nigdy nie odwiedziło gabinetu stomatologicznego. Jak wynika z raportu Ministerstwa Zdrowia, przeciętny 30-40 latek zachowuje tylko 21 z 32 własnych zębów. Apelujemy! Dbajmy o swoje zęby, bo uśmiech to nasza wizytówka.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze