Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Efekt McGurka - charakterystyka, ciekawostki

 Katarzyna Wąś-Zaniuk
16.05.2022 19:55
Efekt McGurka
Efekt McGurka (Adobe Stock)

Efekt McGurka, będący iluzją słuchowo-wzrokową, udowadnia, że większość z nas „słyszy oczami”. Jest to zjawisko ludzkiej percepcji związane z dźwiękiem, gdzie sygnały słuchowe są zintegrowane z sygnałami wizualnymi, w taki sposób, że dochodzi do stworzenia nowych wrażeń zmysłowych. Najczęstszym przykładem efektu McGurka jest to, że nagranie ust jednej osoby mówiącej z dubbingiem tworzy iluzję, że widz słyszy słowa inne niż te, które faktycznie są wypowiadane.

spis treści

1. Co to jest efekt McGurka?

Efekt McGurka (ang. McGurk effect) to iluzja słuchowo-wizualna, która pozwala zobrazować, w jaki sposób obserwatorzy łączą informację z dźwiękami mowy poprzez zmysły. Zjawisko pokazujące znaczenie interakcji wzrokowej i słuchowej w audiowizualnej percepcji mowy zostało po raz pierwszy opisane w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, dokładnie w 1976 roku. Harry McGurk, specjalizujący się w psychologii poznawczej z pomocą Johna MacDonalda opisał swoje spostrzeżenia na temat iluzji w popularnym i niezwykle prestiżowym magazynie naukowym Nature.

Artykuł Harry’ego McGurka i Johna MacDonalda nosił nazwę „Hearing lips and seeing voices”. Autorzy artykułu zasugerowali czytelnikom, że to co słyszy osoba, do której kierowany jest komunikat mówiony, w dużej mierze uzależnione jest od tego, co w danej chwili widzi.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Psychoterapia par - razem czy osobno?"

Jak w praktyce wygląda efekt McGurka?

Jeśli film przedstawiający efekt McGurka pokazuje człowieka poruszającego wargami w taki sposób, jakby wymawiał sylabę „ga”, a do podłożonego do filmu głosu nagrano sylabę „ba”, większość dorosłych osób oglądających nagranie będzie słyszało sylabę „da”. W przypadku wysłuchiwania samego dźwięku, bez obrazu, można zaobserwować brak efektu McGurka.

2. Ciekawostki na temat efektu McGurka

Większość populacji ulega iluzji słuchowo-wizualnej, zarówno osoby nieświadome, jak i te, które badają to zjawisko i mają pełną świadomość w jaki sposób działa efekt McGurka). Nawet wtedy, gdy mamy świadomość, że występuje pewna niezgodność między obrazem a dźwiękiem, nie jesteśmy w stanie usłyszeć nic innego niż to, co podawane jest w formie sugestii przez nasz zmysł wzroku.

Co ciekawe, słabszy efekt obserwuje się u pacjentów chorujących na dysleksję, autyzm czy chorobę Alzheimera. Na iluzję słabiej reagować mogą także osoby dotknięte zaburzeniami językowymi.

Specjalistom udało się zaobserwować, że osobami niepodatnymi na działanie iluzji słuchowo-wzrokowej są instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy posiadający wieloletnie doświadczenie muzyczne.

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze