Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

FOMO – uzależnienie od dostępu do informacji

 Agnieszka Gotówka
06.04.2021 19:07
FOMO to strach przed tym, że ominie nas coś niezwykle istotnego.
FOMO to strach przed tym, że ominie nas coś niezwykle istotnego. (123RF)

O FOMO mówi się już dzisiaj jako o chorobie cywilizacyjnej. Jest symbolem XXI wieku. To przeraźliwy lęk przed utratą istotnej informacji. Czy FOMO to już uzależnienie?

spis treści

1. FOMO – co to jest?

FOMO (ang. fear of missing out) to strach przed tym, że ominie nas coś niezwykle istotnego. Boimy się, że umkną nam ważne informacje i wiadomości. Paradoksalnie FOMO wiąże się też z ich nadmiarem. Komunikaty odbieramy zewsząd i nie potrafimy weryfikowac ich pod kątem przydatności w codziennym życiu.

2. Objawy FOMO

Zjawisko FOMO można w zasadzie obserwować dosłownie wszędzie – w komunikacji miejskiej, na przystankach, a nawet w miejscu pracy i szkole. To nieustanne zerkanie w ekran smartfona, sprawdzanie powiadomień, logowanie się na portalach społecznościowych czy odwiedzanie portali informacyjnych. Telefon zabieramy do łazienki, mamy go nieustannie pod ręką w trakcie spotkania z przyjaciółmi czy rodziną. Nigdy go nie wyłączamy, a w razie potrzeby – jedynie wyciszamy, włączając alarm wibracyjny, by kontrolować nadchodzące powiadomienia. Kiedy je otrzymujemy, odczuwamy natychmiastową potrzebę sprawdzenia, kto i czego chce.

3. FOMO – uzależnienie, z którym trzeba walczyć

Internet i urządzenia mobilne są dziś powszechne. Korzysta z nich niemal każdy. Nie można zaprzeczyć, że usprawniają one wiele codziennych czynności. Osoby młode jednak bardzo łatwo wpadają w pułapkę wirtualnego świata. Są bardzo aktywni na portalach społecznościowych, gdzie dzielą się swoim życiem prywatnym z innymi. Regularnie również sprawdzają, co dzieje się u ich znajomych, nawet tych, z którymi w świecie rzeczywistym od lat nie mieli kontaktu. Nic zatem dziwnego, że zjawisko FOMO interesuje psychologów coraz bardziej.

Zobacz film: "Rośnie problem uzależnienia od smartfonów i internetu"
Dziwne uzależnienia gwiazd
Dziwne uzależnienia gwiazd [10 zdjęć]

Katy Perry przyznaje się do niezwykłej dbałości o swoje zęby. Ogólnie nie ma w tym nic dziwnego, jednak

zobacz galerię

Uzależnienie od internetu – FOMO jest również tego przykładem – to rosnący problem wśród młodzieży i młodych dorosłych. Bardzo szybko tracą kontrolę na ilością informacji, które do nich docierają, bo te pojawiają się w zastraszającym tempie, ale też bardzo szybko się dezaktualizują. Zachwiana została hierarchia między tym co istotne, a tym co zupełnie nie powinno nas interesować. Chłoniemy wszystko, coraz bardziej zanurzając się w informacyjnym chaosie. W przypadku FOMO czujemy strach na samą myśl o tym, że coś ważnego może nas ominąć i jako jedni z pierwszych tego nie zobaczymy. Chcemy być na bieżąco za wszelką cenę.

FOMO to też zjawisko związane z faktem, że nie ma już w naszym świecie miejsca na nudę. Wykorzystujemy każdą wolną chwilę – stanie w korku, oczekiwanie na przyjazd autobusu czy stanie w kolejce po pieczywo – na sprawdzanie wiadomości na smartfonie. Nie potrafimy w inny sposób zagospodarować swojego czasu, nie potrafimy rozmawiać z drugim człowiekiem. To jeden z poważniejszych problemów dzisiejszego świata, który jest bardo dynamiczny i – wbrew pozorom – aspołeczny.

4. Czy FOMO się leczy?

FOMO nie jest chorobą, a jedynie zjawiskiem, które coraz bardziej się rozpowszechnia. Istotne jest przede wszystkim uświadomienie sobie problemu. Warto nauczyć się również filtrować docierające do nas informacje. Bardzo pomocne okazuje się w tym względzie uświadomienie sobie ilości czasu, jaki spędza się na portalach społecznościowych czy zerkając na powiadomienia. Szybko okaże się, że mowa nie o minutach, a o godzinach. Dobrym pomysłem jest wyłącznie powiadomień lub włączanie ich jedynie raz dziennie.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze