Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jak dodać dziecko do IKP?

Avatar placeholder
16.07.2024 11:51
Jak dodać dziecko do IKP?
Jak dodać dziecko do IKP? (adobestock)

Jak dodać dziecko do IKP? Jeśli chodzi o sam system, nie można tego zrobić samodzielnie. Internetowe Konto Pacjenta dziecka, o którym mowa, jest założone przy rodzicach. Oznacza to, że wystarczy zgłosić jego narodziny do USC, a syna czy córkę - do ubezpieczenia ZUS. Jak przejrzeć dane w IKP dziecka? Co robić, gdy w systemie nie widać konta dziecka?

spis treści

1. Jak dodać dziecko do IKP?

Jak dodać dziecko do IKP, czyli Internetowego Konta Pacjenta? Wystarczy, że dziecko będzie miało nadany numer PESEL i zostanie zgłoszone przez rodzica do ubezpieczenia ZUS. To wszystko. Tyle wystarczy, by móc korzystać z Internetowego Konta Pacjenta. Nie można dodać dziecka do systemu samodzielnie.

Narodziny dziecka należy zgłosić do USC. Na rodziców lub opiekunów objętych ubezpieczeniem zdrowotnym prawo nakłada także obowiązek zgłoszenia do niego dziecka. Ubezpieczenie syna lub córki można sprawdzić za pomocą systemu eWUŚ (Elektroniczna Weryfikacja Uprawnień Świadczeniobiorców).

A co z dziećmi, które nie mają PESEL lub ubezpieczenia zdrowotnego? Leczenie dzieci nieposiadających ubezpieczenia finansowane jest przez NFZ, ale ze środków otrzymanych na ten cel z dotacji budżetu państwa.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czym jest ból?"

W przypadku noworodków, które nie mają numeru PESEL, e-recepta lub e-skierowanie są przypisane do numeru PESEL opiekuna i dostępne na Internetowym Koncie Pacjenta.

Natomiast jeśli dziecko nie posiada numeru PESEL, ale posiada inny dokument, którym można je zidentyfikować (np. dziecko niebędące obywatelem Polski), jego obsługa przebiega tak, jak obcokrajowca, czyli z wykorzystaniem dokumentu tożsamości.

2. Co to jest IKP?

Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to aplikacja Ministerstwa Zdrowia, która umożliwia porządkuje różne dane medyczne i umożliwia dostęp do informacji o świadczeniach medycznych (przeszłym, aktualnym lub planowanym leczeniu), receptach czy skierowaniach.

Pozwala załatwić wiele spraw bez konieczności wizyty w przychodni lub poradni. Oznacza na przykład możliwość zmiany lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki zdrowotnej, zamówienie e-recepty na stałe leki czy możliwość złożenia wniosku o wydanie EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego). To bezpłatne konto ma każdy, kto ma PESEL. Wystarczy się tylko zalogować.

3. Kto może korzystać z IKP?

Z IKP mogą korzystać osoby dorosłe, także rodzice dzieci do 18. roku życia. Dziecko po ukończeniu 16 lat ma możliwość wglądu w swoje konto, ale nie może samodzielnie podejmować decyzji w sprawie swojego zdrowia.

Oznacza to, że może się logować na swoje IKP, czytać swoje dane, ale nie ma pełnych uprawnień, na przykład nie może wyrażać zgody na operacje i zabiegi czy upoważniać innych osób do odczytywania jego danych.

To nadal może robić wyłącznie rodzic. Tylko rodzic lub opiekun prawny może także zweryfikować dane dotyczące dziecka. Kiedy nastolatek kończy 18 lat, automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, a rodzic traci uprawnienia.

4. Jak przejrzeć dane w IKP dziecka ?

Dostęp danych dziecka nie wymaga przeprowadzania żadnych skomplikowanych procedur. Z automatu do IKP dziecka ma dostęp ten z rodziców, który sam lub za pośrednictwem pracodawcy zgłosił je do ubezpieczenia w ZUS. Do wglądu w informacje może upoważnić drugiego rodzica. Warunkiem nadania upoważnienia jest posiadanie osobistego IKP.

Jak przejrzeć profil dziecka w IKP? Wystarczy zalogować się na swoje konto internetowe, a następnie przełączyć na konto dziecka. Oznacza to, że trzeba:

  • wejść na stronę https://pacjent.gov.pl/internetowe-konto-pacjenta,
  • zalogować się za pośrednictwem Profilu Zaufanego, e-dowodu lub przez bank (Internetowe Konto Pacjenta obsługują banki: Millenium, T-Mobile usługi bankowe, PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Bank Pekao, mBank, ING, Envelo, Alior Bank).
  • odszukać zakładkę o nazwie „Uprawnienia” i kliknąć w nią. Pojawią się „Konta Twoich dzieci”. Należy kliknąć „Zobacz profil”.

Można także skorzystać z aplikacji mobilnej mojeIKP. Po wejściu w aplikację należy kliknąć „Menu”, a następnie nacisnąć ramkę „Moje konto”. W tym momencie powinna rozwinąć się lista kont, do których masz dostęp (czyli kont dzieci).

5. Dlaczego nie widać konta dziecka w IKP?

Rodzic czasem nie widzi konta dziecka w IKP. Powodów może być kilka. Dzieje się tak, gdy:

  • dziecko ukończyło 18 lat. Wówczas automatycznie jego IKP staje się kontem osoby dorosłej, rodzic traci uprawnienia,
  • rodzic nie zgłosił dziecka do ubezpieczenia ZUS. Jeśli dzieci są ubezpieczone, a nie widać zakładki „Konta Twoich dzieci”, trzeba skontaktować się z oddziałem wojewódzkim NFZ,
  • ubezpieczający dziecko rodzic nie upoważnił drugiego rodzica do danych dziecka,
  • dane nie zostały jeszcze opublikowane, ponieważ dziecko dopiero zostało zgłoszone do ubezpieczenia (publikacja na IKP może trwać do 21 dni),
  • dziecko ma własny tytuł ubezpieczenia: podjęło pracę sezonową, ma rentę, stypendium sportowe. Jeśli dziecko uzyska własne ubezpieczenie zdrowotne, rodzic traci dostęp do jego Internetowego Konta Pacjenta.

6. Kiedy rodzic traci dostęp do konta dziecka?

Kiedy dziecko skończy 18 lat, uzyska prawo do pełnego zarządzania swoim IKP, a rodzic straci dostęp do jego konta. Dzieje się tak również wtedy, gdy mody człowiek uzyska własny tytuł do ubezpieczenia zdrowotnego z powodu:

  • odbywania praktyki zawodowej,
  • zatrudnienia (jako pracownik młodociany),
  • pobierania zasiłku pielęgnacyjnego, renty rodzinnej.

W takiej sytuacji, by odzyskać dostęp do konta dziecka, należy wysłać informację na adres mailowy ikp-pomoc@cez.gov.pl.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze