Leczenie PMS

Antykoncepcja kontra PMS – wszystkie wiemy, jak trudno sprawić, by leczenie było rzeczywiście skuteczne. Zespół napięcia przedmiesiączkowego dotyka niemal każdej kobiety – od pierwszej miesiączki aż do klimakterium. W artykule znajdziesz sposoby na skuteczne leczenie PMS.

1. Objawy PMS

Leczenie PMS
Leczenie PMS

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) to uciążliwe dolegliwości występujące w drugiej fazie cyklu...

zobacz galerię

Symptomy PMS mogą być inne dla każdej kobiety. Nie trzeba mieć wszystkich możliwych dolegliwości, aby stwierdzić zespół napięcia przedmiesiączkowego. Wśród objawów PMS najpopularniejsze to:

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

  • pobolewanie piersi,
  • trądzik menstruacyjny, pogorszenie stanu cery,
  • wzdęty brzuch wywołany zatrzymywaniem wody w organizmie,
  • bóle głowy,
  • bóle mięśni i stawów,
  • bóle dolnej części pleców,
  • bóle podbrzusza podobne do bólów menstruacyjnych,
  • zwiększony apetyt,
  • zaparcia i biegunki,
  • zmęczenie,
  • osłabienie koncentracji,
  • bezsenność,
  • rozdrażnienie, złość, wahania nastroju, płaczliwość, stany depresyjne.

2. Domowe sposoby PMS

W walce z zespołem napięcia przedmiesiączkowego ważny jest aktywny tryb życia i zdrowa dieta. Oto kilka sposobów na leczenie PMS:

  • 3–4 niezbyt obfite posiłki w ciągu dnia,
  • świeże owoce i warzywa dodawane do każdego posiłku,
  • produkty pełnoziarniste zamiast białego pieczywa,
  • regularna, niezbyt forsowna aktywność fizyczna,
  • wysypianie się (zmniejszy rozdrażnienie towarzyszące PMS),
  • picie kilku szklanek niegazowanej wody mineralnej dziennie,
  • relaks i odpoczynek.

Aby zapobiec dolegliwościom przed menstruacją, unikaj:

Jeśli nie jesteś w stanie dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości witamin i minerałów, PMS może stać się jeszcze bardziej nasilony. Zacznij więc stosować suplementy diety, skuteczne będą przede wszystkim:

  • wapń (potrzebujesz 1000 mg dziennie),
  • magnez (potrzebujesz 400 mg dziennie),
  • witamina E (potrzebujesz 400 IU dziennie),
  • witamina B6 (potrzebujesz 500–100 mg dziennie).

Oprócz tego przed miesiączką pomogą ci także:

  • leki rozkurczowe dostępne bez recepty – pomogą uporać się z bólem w podbrzuszu;
  • leki przeciwbólowe, także bez recepty – złagodzą ból piersi;
  • leki homeopatyczne, np. zawierające wyciągi z widłaka gwiaździstego (Lycopodium Clavatum), rumianku (Chamomilla), chlorek magnezu (Magnesia Muriatica),
  • ziołowe leki moczopędne – zmniejszą objawy wzdęcia i uczucie pełności.

3. Zioła na zespół napięcia przedmiesiączkowego

Jest kilka ziół, które pomogą ci poradzić sobie z objawami PMS:

  • melisa – uspokoi skołatane nerwy, zmniejszy nieprzyjemne pobudzenie w czasie PMS,
  • pluskwica groniasta – działa rozkurczowo, pomaga także przy objawach menopauzy,
  • imbir,
  • mniszek lekarski,
  • niepokalanek pospolity,
  • wiesiołek dwuletni.

4. Leki na PMS

Jeśli zespół napięcia przedmiesiączkowego jest wyjątkowo silny i nie pomagają żadne z powyższych sposobów, jedynym wyjściem jest wizyta u ginekologa. Lekarz przepisze leki na receptę. Mogą to być np.:

PMS to nie jest problem, który musi dokuczać kobietom co miesiąc. Można z nim skutecznie walczyć – w domu lub z pomocą specjalisty. Zachęcamy, aby nie cierpieć w milczeniu, tylko rozpocząć leczenie zespół napięcia przedmiesiączkowego. To sprawi, że życie stanie się trochę łatwiejsze.

spis treści
rozwiń
Następny artykuł: 7 skutecznych sposobów na PMS

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!