Jak zapobiegać wzdęciom i zaparciom?

Wzdęcia i zaparcia są niezwykle krepującą i niestety częstą przypadłością. Zła, tłusta dieta, brak ruchu, siedzący tryb życia sprzyjają rozwijaniu się tych dolegliwości. Coraz więcej ludzi skarży się na kłopotliwe odgłosy dochodzące z brzucha, na niespodziewane uchodzenie gazów.

1. Wzdęcia

Uczucie pełności, ociężałości, niekontrolowane puszczanie gazów i wzdęcia - te elementy najczęściej występują razem, skutecznie uprzykrzając nam życie. Wzdęcia to nadmierna objętość gazów w jelitach, które przesuwając się wytwarzają dziwne, często krępujące odgłosy.

1.1. Przyczyny wzdęć

  • Połykanie nadmiernej ilości powietrza – dzieje się tak gdy posiłki spożywamy na stojąco, rozmawiamy podczas jedzenia i nie przeżuwamy dokładnie kęsów.
  • Zwiększone wydzielanie śliny – np. podczas żucia gumy.
  • Picie napojów gazowanych – dostarczone do organizmu gaz i bąbelki powodują wzdęcia i efekt „odbijania się”.
  • Posiłki wzdymające – posiłki przygotowane z fasoli, cebuli, kapusty, grochu, kalafiora, brokułów; nadmierna fermentacja niestrawionych cząsteczek jedzenia powoduje tworzenie się gazów.

Zobacz film: "Choroby serca najczęstszą przyczyną zgonów Polaków"

1.2. Sposoby na wzdęcia

Spożywaniu posiłków należy poświecić odrobinę uwagi i czasu. Powinno się jeść na siedząco, powoli i dokładnie przeżuwać. Skuteczna i pomocna może okazać się herbatka ziołowa. Lepiej zrezygnować z napojów gazowanych, ograniczyć żucie gum, unikać potraw wzdymających. Po posiłku dobrze jest zażyć trochę ruchu, można pójść na spacer, pobudzi to nasze jelita do pracy.

2. Zaparcia

Inaczej zatwardzenia lub obstrukcja. To dolegliwość układu pokarmowego, polegająca na problemach z oddawaniem stolca (o zaparciach mówimy gdy stolec oddaje się rzadziej niż trzy razy w tygodniu). Zaparciom towarzyszy ból podczas wypróżniania, a stolec jest niepełny i twardy. Osoba cierpiąca na zaparcia może odczuwać mdłości, wzdęcia, zawroty głowy oraz mieć kłopoty z hemoroidami.

2.1. Przyczyny zaparć

  • Nadwaga, siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej.
  • Błędy żywieniowe - nieregularne godziny posiłków, spożywanie malej ilości warzyw i owoców.
  • Picie małej ilości płynów.
  • Choroby – zaparcia mogą być skutkiem różnych chorób. Na zaparcia cierpią osoby chorujące na nowotwór, cukrzycę, choroby neurologiczne, mające problemy z tarczycą, metabolizmem.
  • Przyjmowanie niektórych leków.
  • Hormony ciążowe – u kobiet w ciąży dochodzi do rozluźnienia mięśniówki jelit oraz ucisk rosnącej macicy na jelita. Zaburza to normalna pracę jelit.

2.2. Sposoby na zaparcia

Odpowiednia dieta, zwiększenie aktywności fizycznej, wypijanie odpowiedniej ilości płynów. Przestrzeganie tych zasad pomoże nam skutecznie pozbyć się zaparć.

  • Dieta – swój jadłospis wzbogacajmy o warzywa i owoce oraz o produkty wysoko błonnikowe (razowe pieczywo, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, otręby). Błonnik działa jak szczoteczka dla jelit, „wymiata” resztki pokarmu oraz toksyny z przewodu pokarmowego i ułatwia wypróżnianie. Przy zaparciach pomocne jest spożywanie kiwi, suszonych owoców, a także mlecznych produktów fermentowanych, np. kefiru.

  • Płyny – rozmiękczają kał, dobrze jest codziennie rano na czczo wypić szklankę wody z cytryną i łyżką miodu.

  • Regularne uprawianie ćwiczeń działa jak masaż dla jelit i wspomaga ruchy robaczkowe. Ułatwia normalne wypróżnianie.

  • Produkty, których powinniśmy się wystrzegać, gdyż sprzyjają powstawaniu zaparć: potrawy ciężkostrawne, słodycze (głównie czekolada), cukier, tłuszcze, czarna i czerwona herbata, białe pieczywo, kleiki, kaszki.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!