Trwa ładowanie...
Kasza w diecie najmłodszych. Dlaczego i od kiedy warto ją podawać?

Kasza w diecie najmłodszych. Dlaczego i od kiedy warto ją podawać?

Materiał powstał przy współpracy z Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych

Dodaje energii, syci na długi czas, dostarcza cennych składników odżywczych, które wspomagają rozwój młodego organizmu. Kasza to nieoceniony składnik zdrowej i urozmaiconej diety, a co istotne – mogą ją jeść nawet niemowlaki. Kiedy włączyć kasze do diety malucha i w jaki sposób je podawać?

Kasze to najzdrowsze i najbardziej wartościowe źródło węglowodanów złożonych. Dania na bazie kaszy dostarczają organizmowi energii, sycą na długi czas, wspomagają procesy trawienne i przyspieszają przemianę materii. W każdym ziarenku kaszy skrywa się istna bomba cennych składników odżywczych, jak np. witaminy A, C, E, PP, kwas foliowy, potas, magnez, fosfor, wapń czy żelazo. Nie ma wątpliwości, że tak wartościowy produkt powinien na stałe zagościć w diecie małego dziecka. Po zjedzeniu smacznej i zdrowej kaszki manny lub jaglanki z owocami maluch ma dużo siły do zabawy i odkrywania świata.

Ciepły posiłek z kaszą rozgrzewa w chłodne dni, a zawarty w niej błonnik pozytywnie wpływa na mikroflorę jelit i oczyszczanie organizmu ze zbędnych produktów przemiany materii. Osoby, które regularnie jedzą kasze, nie mają problemów z utrzymaniem szczupłej sylwetki. Dzieje się tak, ponieważ posiłki na bazie zdrowych ziaren podkręcają przemianę materii, zapobiegają podjadaniu w ciągu dnia, a ponadto wspierają naukę zdrowych nawyków żywieniowych, które warto praktykować już od kołyski.

Kasze w diecie dziecka – dlaczego są tak ważne?

Mały organizm dziecka nieustannie się rozwija, potrzebuje energii, cennego białka, witamin i mikroelementów do prawidłowego funkcjonowania – to wszystko zapewnią mu posiłki z kaszą. Bez względu na to, na który rodzaj kaszy się zdecydujemy, możemy mieć pewność, że podajemy dziecku cenną porcję zdrowia, która zaowocuje w przyszłości. Różnorodność gatunków sprawi, że maluch każdego dnia będzie mógł odkrywać nowy, ciekawy smak w różnych konfiguracjach. Dzieci, które na wczesnym etapie życia poznały zdrowe produkty, chętniej jedzą je także w starszym wieku, a – co najważniejsze – nie czują chęci zajadania się niezdrowymi przekąskami w takim stopniu jak ich rówieśnicy, którzy raczej stronią od węglowodanów złożonych.

Dla rodziców niemowląt kasze są świetnym sposobem na przygotowanie szybkiego i wartościowego dania dla maluszka, a dla dziecka – doskonałą okazją do nauki samodzielnego jedzenia. Kasze możemy przyrządzać dziecku w formie płynnej, która idealnie sprawdzi się jako pożywny napój do kubeczka, w wersji gęstej i pożywnej kaszki do jedzenia łyżeczką lub też kluseczek, kostek oraz smacznych kulek, które mogą stanowić zdrową i wartościową przekąskę w przerwie od zabawy.

O ile pociecha nie cierpi na żadne nietolerancje czy alergie na zboża, dania na bazie kasz mogą pojawiać się na stole codziennie. W przypadku nietolerancji glutenu wystarczy sięgać po kasze gryczane, jaglane, kukurydziane czy sorgo, które go nie zawierają. Różnorodność smaków i gatunków sprawia, że nie ma mowy o nudzie, a my mamy pewność, że podajemy dziecku zdrowy i wartościowy posiłek.

Korzyści zdrowotnych z podawania maluszkowi kasz naprawdę jest bardzo wiele. Przede wszystkim węglowodany złożone to pokarm dla mózgu, a ten, jak wiadomo, na wczesnym etapie życia pracuje na zdwojonych obrotach, ucząc się wszystkiego, co rejestrują ciekawe oczka małego człowieka. Witaminy i mikro- i makroelementy zawarte w kaszach wspomagają rozwój umysłowy małego odkrywcy, a także dają mu energię niezbędną do nauki i zabawy. Kasze to także dobry sposób na budowanie odporności dziecka, która swoje źródło ma w jelitach. Prawidłowa mikroflora i zdrowy brzuszek to silny organizm, któremu niestraszne jesienno-zimowe infekcje i przeziębienia.

Kiedy i jak włączyć kaszę do menu naszej pociechy?

Przygodę z kaszą dziecko może rozpocząć już od 4. miesiąca życia. Na początku podajemy maluchowi delikatną i lekkostrawną kaszkę kukurydzianą, która jest cennym źródłem skrobi, potasu, magnezu, a także witamin A, B i E. Kukurydza nie zawiera glutenu, dlatego złociste ziarenka drobnej kaszy kukurydzianej są świetną propozycją na wartościowy posiłek w pierwszych miesiącach życia.

W fazie rozszerzania diety możemy włączyć do menu niewielkie ilości kaszy manny. Ponieważ ten gatunek zawiera gluten, początkowo podajemy dziecku nie więcej niż 2–3 g, uważnie obserwując, czy maluch nie wykazuje jakichkolwiek objawów uczulenia lub nietolerancji.

Po 6. miesiącu życia zapotrzebowanie dziecka na żelazo gwałtownie wzrasta. To dobry moment, żeby włączyć do menu naszej pociechy kaszę jaglaną, która doskonale sprawdzi się jako pożywne śniadanie, smaczny i sycący obiad albo lekkostrawny posiłek przed snem. W tym samym czasie (o ile nie ma żadnych przeciwskazań dietetycznych) w jadłospisie dziecka może też pojawić się kasza jęczmienna – doskonałe źródło magnezu oraz wielu innych cennych pierwiastków i witamin, które na tym etapie są szkrabowi absolutnie niezbędne.

Kolejne miesiące to czas odkrywania nowych smaków i poszerzania diety o kolejne, zdrowe produkty. Do kaszowego repertuaru malucha mogą śmiało dołączyć kolejne pyszne i wartościowe gatunki – gryczana i pęczak. Większe i grubsze ziarenka nie będą już stanowiły problemów przy jedzeniu, a możliwość wzięcia ich do rączki sprawi dziecku niemałą uciechę, wspierając jego rozwój sensoryczny.

Smaczne pomysły na dania z kasz, które twój maluch zje z apetytem

Kasze, poza walorami zdrowotnymi, mają jeszcze jedną cenną zaletę – można z nich wyczarować niezliczenie wiele pysznych i wartościowych posiłków. Kaszki z owocami, smaczne kaszotta, grysiki z aromatycznymi sosami, delikatne kluseczki – smak każdego z tych dań przekona nawet największego niejadka. Jak podawać dziecku kasze w pierwszych miesiącach życia? Dobrym pomysłem są pyszne i pożywne kostki z kaszy jaglanej i mleka. Po ugotowaniu ziarenek blendujemy je na gładką masę, a następnie przekładamy do prostokątnego naczynia, odstawiamy do wystygnięcia i kroimy w niewielkie kwadraty. Przekąska w takiej postaci będzie dla dziecka łatwa do zjedzenia. Posiłek z kaszy może towarzyszyć wam także podczas spaceru. Ugotowaną na rzadko kaszę jęczmienną lub orkiszową wystarczy przelać do kubeczka i podawać dziecku jak wodę lub sok. Nieco gęstsza konsystencja kaszowego napoju sprawi, że maluch dłużej pozostanie syty i pełen energii.

Kasze to także świetny pomysł na pożywne śniadanie. Trudno oprzeć się delikatnej jaglance lub kremowej kaszce mannie ze świeżymi i suszonymi owocami. Taki posiłek można podawać szkrabowi łyżeczką, a z czasem zachęcać go do samodzielnego jedzenia. Komponując menu malucha z uwzględnieniem kasz, mamy pewność, że dajemy dziecku najlepsze i najbardziej wartościowe składniki odżywcze, które wspomogą jego prawidłowy rozwój. Dzięki temu twoja pociecha będzie miała dużo siły, by odważnie odkrywać świat i stawiać czoła ekscytującym przygodom.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Materiał powstał przy współpracy z Stowarzyszenie Producentów Produktów Zbożowych

polecamy

Polecane dla Ciebie