Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (874 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Katarzyna Sadowska

Najciekawsze eksperymenty psychologiczne

 Sylwia Stachura
09.12.2015 09:06
Najciekawsze eksperymenty psychologiczne
Najciekawsze eksperymenty psychologiczne (Zdjęcie mężczyzny / Shutterstock)

Historia psychologii jest bogata w wiele ciekawych badań i eksperymentów, które zmieniły nasze myślenie o ludzkim umyśle i zachowaniu. Przez wiele lat psychologowie próbowali zgłębić wiedzę dotyczącą tego, jak postrzegamy świat i co motywuje nasze postępowanie. Słynne badania psychologiczne ujawniły uniwersalne, ale często zaskakujące prawdy o ludzkiej naturze. Przedstawiamy pięć najciekawszych eksperymentów psychologicznych.

spis treści

1. Eksperyment Milgrama

Psycholog z Yale, Stanley Milgram w 1961 roku przeprowadził słynny eksperyment, który badał posłuszeństwo wobec autorytetów. Milgram chciał wiedzieć, jak daleko możemy się posunąć, krzywdząc innych tylko po to, by nie przeciwstawiać się rządzącym. Badanie miało wyjaśnić zasadę działania nazistów i odpowiedzieć na pytania związane z okrutną zbrodnią Holocaustu. Uczestników eksperymentu połączono w pary. Jedna osoba była nauczycielem, druga uczniem. Nauczyciele mieli karać uczniów za złe odpowiedzi coraz silniejszymi dawkami prądu. Uczniowie byli w rzeczywistości aktorami, którzy udawali odgłosy bólu i prosili, by przestać. Kiedy nauczyciel chciał przerwać, obecny tam profesor zabraniał im tego. Okazało się, że uczestnicy kontynuowali zadawanie bólu, mimo że czuli się źle i mieli wyrzuty sumienia. Eksperyment psychologiczny pokazał odwieczny konflikt pomiędzy normami moralnymi a posłuszeństwem wobec autorytetów oraz siłę ludzkiej skłonności do podporządkowywania się.

2. Eksperyment stanfordzki z piankami

W latach 60. XX wieku na uniwersytecie w Stanford odbył się słynny eksperyment z piankami (tzw. marshmallow test). Badaniu została poddana dziecięca zdolność do opierania się pokusie natychmiastowej gratyfikacji. Podczas eksperymentu w pokoju znajdował się czterolatek, a naprzeciwko niego postawiono talerz ze słodką pianką. Dzieciom powiedziano, że mogą zjeść ją od razu albo poczekać 15 minut, a wtedy dostaną dwie pianki. Większość dzieci zadeklarowała, że poczeka. Okazało się to jednak bardzo trudne i część z nich uległa pokusie. Dzieci, które zdołały wytrzymać, używały różnych technik dystansowania się, np. odwracały się albo zakrywały oczy. Konsekwencje zachowań z dzieciństwa ujawniały się w późniejszym czasie. Zauważono, że dzieci, którym udało się powstrzymać, rzadziej cierpiały na otyłość, nie miały problemów z narkotykami jako nastolatki, a w dorosłym życiu odnosiły większe sukcesy.

3. Eksperyment Jane Elliot „Niebieskoocy”

Zobacz film: "Coraz więcej Polaków cierpi na depresję"

Jane Elliot nie była psychologiem, tylko nauczycielką w podstawówce, ale jej słynne ćwiczenie przeszło do historii jako jedno z najbardziej kontrowersyjnych. Dzień po zastrzeleniu Martina Luthera Kinga, Jane Elliot postanowiła przeprowadzić w swojej klasie niezwykły eksperyment. Podzieliła uczniów na dwie grupy, kierując się kolorem ich oczu. Jednej grupie powiedziano, że jest ważniejsza od drugiej i należy ją lepiej traktować. Wystarczył jeden dzień, by grupa „wyższa” zachowywała się gorzej w stosunku do drugiej, a grupa „niższa” stała się niepewna siebie. Następnie grupy zamieniły się, aby każdy mógł doświadczyć tego samego. Eksperyment Elliot spotkał się z negatywnymi reakcjami, ale pokazał sposób działania uprzedzeń i stereotypów.

4. Eksperyment w parku Robbers Cave

Muzafer Sherif przeprowadził swój eksperyment latem 1954 roku, aby sprawdzić dynamikę zachowań grupy w obliczu konfliktu. Naukowiec zorganizował letni obóz w parku Robbers Cave w Oklahomie. Wzięło w nim udział 24 chłopców, którzy nie wiedzieli, że biorą udział w badaniu naukowym. Chłopcy zostali podzieleni na dwie grupy i przebywali odseparowani od siebie. Na początku postarano się, aby pomiędzy członkami tej samej grupy wytworzyły się więzi sympatii. Następnie obu grupom pozwolono na interakcję podczas sportowej rywalizacji, która szybko zmieniła się we wzajemną wrogość. Aby zmusić antagonistycznie nastawione grupy do współdziałania i zmiany nastawienia do siebie, Sherif kreował problemy, które wymagały od wszystkich współpracy. Realizacja wspólnych celów przyniosła oczekiwane rezultaty – grupy pogodziły się i chętnie razem działały.

5. Eksperyment Harvard Grant

Eksperyment Harvard Grant to jedno z najdłużej trwających badań w historii psychologii. W ciągu 75 lat przebadano 268 studentów Harvardu. Wszyscy byli białymi mężczyznami amerykańskiej narodowości. Testowano ich w ciągu całego życia, wysyłając kwestionariusze raz na dwa lata. Zbierano informacje o różnych aspektach życia: zdrowiu fizycznym i psychicznym, karierze, życiu osobistym. Psychologowie chcieli wiedzieć, jakie czynniki mają wpływ na zdrowe i radosne starzenie. Najważniejszy wniosek z badań był zaskakująco prosty – w życiu najważniejsza jest miłość. Właśnie to uczucie odpowiada za poczucie szczęścia i satysfakcji. Podczas długoletnich badań poczyniono też inne konkluzje. Stwierdzono, że alkoholizm jest zaburzeniem niezwykle destrukcyjnym (przyczynia się do rozwodów i depresji). Analiza wyników pozwoliła także na ustalenie, iż sukces finansowy nie zależy od inteligencji, a od dobrych, ciepłych relacji z innymi. Odkryto również korelacje między sympatiami politycznymi a życiem seksualnym. Mężczyźni o liberalnych poglądach byli dłużej aktywni seksualnie (do wieku 80 lat) niż konserwatyści (przerywali aktywność seksualną średnio w wieku 68 lat).

Psychologów i naukowców zawsze będzie intrygować ludzki umysł, uczucia i zachowania. Eksperymenty psychologiczne pozwalają lepiej poznać złożoną naturę naszej osobowości i schematy rządzące reakcjami.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze