Nowe ostrzeżenia na etykietach. Senat popiera zmiany
Senackie komisje zdrowia i ustawodawcza jednogłośnie poparły projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości. Zmiany zakładają umieszczanie na etykietach napojów alkoholowych informacji o szkodliwości spożycia przez kobiety w ciąży. Projekt ten powstał na podstawie petycji złożonej w 2017 r.
W tym artykule:
Nowe obowiązki dla producentów
Przewodniczący Komisji Ustawodawczej, senator Krzysztof Kwiatkowski, podkreślił, że projekt jest procedowany od trzech kadencji. - Jestem zdeterminowany, by prace nad tym projektem zakończyć - zaznaczył. Nowe przepisy nakładają na producentów obowiązek umieszczania ostrzeżeń na etykietach, co ma na celu ochronę zdrowia kobiet w ciąży.
Rozporządzenie ministra zdrowia ma określić dokładny kształt, rozmiar oraz formę takiej informacji - może ona przybrać formę napisu lub graficznego piktogramu. Ostrzeżenie ma być czytelne, zrozumiałe i jednoznaczne, a jego funkcją ma być przede wszystkim prewencja i edukacja.
Kwiatkowski podkreślił, że wprowadzenie nowego obowiązku dla przedsiębiorców powinno iść w parze z ułatwieniami. Z tego względu zaproponowano trzy zmiany, zgodne z obowiązującą od lipca deregulacją. Jedna z nich znosi opłatę za zmianę decyzji o hurtowej sprzedaży alkoholu, np. w przypadku zmiany adresu przedsiębiorcy. Inna wydłuża termin zgłaszania niektórych danych z 14 do 30 dni. Trzecia poprawka eliminuje możliwość nakładania wysokiej kary (np. 1 tys. zł) za drobną niedopłatę, nawet rzędu jednego grosza, przy rozliczeniach opłat ratalnych na rzecz gminy.
Zaproponowano przy tym dwuletni okres przejściowy, w którym będzie możliwa sprzedaż produktów w dotychczasowych opakowaniach niespełniających nowych wymogów.
Za przyjęciem projektu, wraz z poprawkami, głosowało 13 senatorów - nikt nie był przeciw, nikt też nie wstrzymał się od głosu.
Reklama i promocja piwa
Projekt przewiduje również obowiązek umieszczania podobnego ostrzeżenia we wszystkich formach reklamy i promocji piwa – niezależnie od kanału przekazu (czy to billboardy, media elektroniczne, internet, radio czy telewizja). Szczegóły również zostaną doprecyzowane w rozporządzeniu. Co ważne, przewidziano półroczne vacatio legis na dostosowanie reklam i materiałów promocyjnych do nowych przepisów.
Twórcy projektu liczą na to, że nowe regulacje przyczynią się do zmniejszenia spożycia alkoholu przez kobiety ciężarne i karmiące, a tym samym ograniczą liczbę dzieci rodzących się z uszkodzeniami wynikającymi z ekspozycji płodu na alkohol (tzw. Spektrum Alkoholowych Uszkodzeń Płodu, FASD), w tym z najcięższą formą - Alkoholowym Zespołem Płodowym (FAS).
Zobacz także: Zauważyłeś ten objaw? Natychmiast odstaw alkohol
Magdalena Pietras, dziennikarka Wirtualnej Polski
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.