Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (868 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Nowy skutek COVID. Choroba może prowadzić do "ślepoty twarzy"

 Karolina Rozmus
16.03.2023 19:05
Powikłania neurologiczne po COVID-19 wciąż występują
Powikłania neurologiczne po COVID-19 wciąż występują (Getty Images)

Przez trzy lata nauczyliśmy się o COVID-19 wiele – wiemy, że uderza w serce i płuca, a także sieje spustoszenie w układzie nerwowym. Poza utratą węchu czy mgłą mózgową, jak wskazują najnowsze badania, może też prowadzić do prozopagnozji. Zaburzenie spopularyzował hollywoodzki aktor Brad Pitt.

spis treści

1. Czym jest prozopagnozja?

To słowo pochodzące z języka greckiego, które dosłownie oznacza "niewiedzę twarzy". O chorobie zaczęto mówić częściej, gdy gwiazda hollywoodzkich produkcji, były mąż Angeliny Jolie, Brad Pitt przyznał publicznie, że ma problem z rozpoznawaniem twarzy znanych mu osób.

W skrajnych przypadkach prozopagnostyk nie jest w stanie rozpoznać nawet własnej twarzy. Zaburzenie to często idzie w parze także z agnozją topograficzną.

- Zespół zaburzeń rozpoznawania twarzy jest dobrze znany w neurologii od zarania jej istnienia, ale dopiero dzięki nowoczesnym badaniom udało się określić, gdzie znajduje się ośrodek związany z rozpoznawaniem twarzy. Chodzi tu o konkretne okolice płatów potylicznych – tłumaczy w rozmowie z WP abcZdrowie prof. Konrad Rejdak, kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Uniwersytetu Medycznego w Lublinie i prezes Polskiego Towarzystwa Neurologicznego.

Zobacz film: "Prof. Rejdak wymienia powikłania neurologiczne po COVID-19"

- Przyczyny mogą być różne – poczynając od wrodzonego problemu związanego z zaburzeniami rozwojowymi, które manifestują się już w dzieciństwie. Może to być też proces nabyty, np. na skutek urazu głowy, niedotlenienia – mówi ekspert.

- Niekiedy nawet prozopagnozja może być zwiastunem procesu neurozwyrodnienia, czyli stopniowego narastania zaburzeń poznawczych, które wystąpią w przyszłości – dodaje.

"Ślepota twarzy" jest rzadkim zaburzeniem, bo według szacunków dotyczy zaledwie dwóch procent społeczeństwa. Czy za sprawą pandemii COVID-19 dane epidemiologiczne prozopagnozji ulegną zmianie?

2. Nowe doniesienia w sprawie powikłań po COVID-19

Naukowcy z Dartmouth na łamach "Cortex" donoszą o przypadku prozopagnozji jako powikłania po zakażeniu SARS-CoV-2. Analizują przypadek 28-letniej Annie, która przed 19 marca 2020 roku nie miała żadnych zaburzeń neurologicznych związanych z rozpoznawaniem twarzy. Dwa miesiące później odkryła coś szokującego.

Annie wspomina, że wybrała się do restauracji, by spotkać się z rodziną po raz pierwszy od zachorowania na COVID-19. Nie poznała swoich bliskich, a kiedy kolejny raz mijała stolik, przy którym siedzieli, zawołał ją ojciec.

- To było tak, jakby głos mojego taty wydobywał się z twarzy obcej osoby – powiedziała, dodając, że od tamtej pory rozpoznaje znajome osoby tylko dzięki brzmieniu ich głosu.

To nie jest jedyny problem – u Annie zdiagnozowano agnozję topograficzną. Nie może sobie poradzić z topografią w dobrze jej znanym sklepie spożywczym, musi polegać na mapach Google i funkcji pinezki, by namierzyć miejsce, w którym zaparkowała auto.

- W ślepocie twarzy obszar uszkodzeń może nie być izolowany, to jest może dotyczyć innych zdolności interpretacji obrazu, czyli np. zaburzenia widzenia barw czy rozpoznawania przedmiotów. O agnozji mówi się, kiedy to droga wzrokowa jest zachowana, ale nie można zinterpretować, czym jest ten obraz – tłumaczy prof. Rejdak.

Badacze przeprowadzili szereg testów – w tym polegające na rozpoznawaniu za pomocą zdjęć twarzy celebrytów, test sobowtóra czy Cambridge Face Memory Test. Okazało się, że kobieta dodatkowo ma problemy z "uczeniem się" nowych tożsamości.

Prof. Rejdak przyznaje, że ten przypadek kliniczny dowodzi, że poinfekcyjne uszkodzenie mózgu w zakresie skutkującym "ślepotą twarzy" jest możliwe, choć ustalenie mechanizmu tego zjawiska może być bardzo trudne.

- Mogło dojść do zaburzeń w ukrwieniu tej okolicy po zatorowości izolowanej w naczyniu krwionośnym. Równie dobrze może to być jeden z elementów tej słynnej mgły mózgowej. W jej przebiegu typowe jest wystąpienie dysfunkcji poznawczych, a jedną z nich jest przecież rozpoznawanie twarzy – tłumaczy ekspert.

Chcąc sprawdzić powiązania między COVID-19 a prozopagnozją, naukowcy zebrali dane od 54 osób z long COVID utrzymującym się trzy miesiące i dłużej oraz 32 deklarujących pełne ozdrowienie.

Większość respondentów przyznała, że ich zdolności percepcyjne i poznawcze uległy pogorszeniu, jednak u niektórych te deficyty były poważniejsze, typowe dla prozopagnozji. Jednym z wyzwań zgłaszanych przez wielu respondentów była trudność w wizualizacji rodziny i przyjaciół, co często słyszy się od prozopagnostyków.

3. Wciąż pojawiają się powikłania po infekcji

Prof. Rejdak przyznaje, że uzyskanie odporności populacyjnej i łagodniejszy wariant ostatnich mutacji SARS-CoV-2 wpłynęły na ograniczenie występowania ciężkich powikłań. Ale nie w przypadku układu nerwowego. Ekspert podkreśla, że powikłania neurologiczne nadal nie należą do rzadkich - mogą dotykać co trzeciego pacjenta, który przeszedł infekcję.

- Wciąż jest grupa osób, która wspomina przebycie infekcji o niezbyt nasilonym natężeniu, ale mimo to zgłasza różne dolegliwości – zmęczenie czy zaburzenia funkcji poznawczych – dodaje.

To, czy się pojawią, zależy od kondycji organizmu oraz tego, czy chory nie będzie lekceważył objawów neurologicznych.

- Niestety, zaburzenia neurologiczne są nieprzewidywalne, a niektóre z nich bardzo groźne – to chociażby zapalenie mózgu, zespół Guillaina-Barrégo, ale też objawy miastenii gravis. Mogą one wystąpić po infekcji, bo wirus SARS-CoV-2 wpisał się na listę patogenów inicjujących reakcje autoimmunologiczne – mówi neurolog.

Przez trzy lata trwania pandemii naukowcom oraz lekarzom udało się ustalić, że SARS-CoV-2 może powodować szereg zaburzeń neurologicznych. Wśród nich wymienia się takie jak:

  • mgła mózgowa,
  • utrata węchu i smaku,
  • deficyty pamięci,
  • zespół przewlekłego zmęczenia,
  • przejściowe zmiany niedokrwienne mózgu,
  • obrzęk mózgu, udary mózgu, ataksje,
  • polineuropatia zapalna,
  • zaburzenia rytmu snu i koszmary senne,
  • omamy, stany psychotyczne.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze