Jak zapobiegać hemoroidom?

Hemoroidy, czyli żylaki odbytu to nadal wstydliwa dolegliwość. Może jednak przysporzyć wiele kłopotów. Za hemoroidy odpowiedzialność ponoszą zła dieta i nieodpowiedni styl życia. Zdrowe guzki krwawnicze uszczelniają kanału odbytu.

1. Przyczyny powstawania hemoroidów

Zdrowe guzki krwawnicze uszczelniają kanału odbytu. Odpowiadają za kontrolowane oddawanie gazów i za powstrzymywanie na pewien czas konieczności wypróżnienia. Chore guzki krwawnicze, czyli hemoroidy wymagają leczenia. Za hemoroidy odpowiedzialność ponoszą zła dieta i nieodpowiedni styl życia. W jaki sposób nie dopuścić do powstania hemoroidów?

2. Jak powstają hemoroidy?

Guzki krwawnicze odbytu są niewidoczne. Kiedy dociera do nich impuls o konieczności wypróżnienia, znajdująca się w nich krew odpływa. Tym samych kanał odbytu się otwiera, a wypróżnienie staje się możliwe. Chore guzki krwawnicze są nadmiernie napełnione krwią. Przez to znaczenie zwiększa się ich objętość.

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Czy warto wykonywać badania profilaktyczne?"

Z czasem dochodzi do tego, że wysuwają się z odbytu. Kiedy pojawia się konieczność wypróżnienia, krew z guzków nie odpływa w całości. Część zalega i utrudnia oddanie stolca. Dochodzi też do rozwoju stanu zapalnego. Ten stan potocznie nazywa się hemoroidami. Hemoroidy to inaczej żylaki odbytu. Do objawów żylaków odbytu należą: swędzący odbyt, piekący odbyt, uczucie niecałkowitego wypróżnienia, krwawienie podczas defekacji, wypadające żylaki odbytu, bolący i podrażniony odbyt.

3. Jak ustrzec się przed hemoroidami?

  • Prawidłowa waga – otyłość może powodować zapalenie żylaków odbytu. Dzieje się tak, ponieważ osoby z nadwagą unikają aktywności fizycznej i popełniają wiele błędów dietetycznych. Otyłość jest chorobą, z którą trzeba walczyć. Potrzeba na to czasu. Nadmiar tkanki tłuszczowej nie zniknie w ciągu kilku dni.
  • Właściwe odżywianie – pomoże utrzymać prawidłową wagę, ale też zwalczy otyłość. Poza tym zapobiegnie zaparciom. Zaparcia tworzą się gdy dieta jest uboga w błonnik, ale bogata w potrawy zawierające tłuszcze zwierzęce, słodycze, ostre przyprawy. Również alkohol, mocna kawa i herbata wpływają na tworzenie się zaparć. Jak jeść by ich uniknąć? Postaw na pokarmy bogate w błonnik, razowe pieczywo, kasze, płatki owsiane, kefir, maślankę, jogurt, twaróg, warzywa i owoce. Pij herbatki ziołowe, owocowe, świeże soki i dużo wody.
  • Nie przeciągaj wizyty w toalecie – jeżeli zbyt długo i mocno napinasz mięśnie brzucha w trakcie wypróżniania, żyły zlokalizowane w okolicy odbytu mogą nadmiernie się rozciągnąć i przestać być elastyczne. Często jest to przyczyną zalegania w nich coraz większej ilości krwi. W konsekwencji powstają żylaki.
  • Aktywność fizyczna – ważne jest by ćwiczenia były regularne. Nie muszą być zbyt forsujące. Pomocne będą codzienna gimnastyka, spacer przed snem, pływanie. Jeżeli prowadzisz siedzący tryb życia, ćwicz mięśnie odbytu i raz na jakiś czas wstań i przejdź się, rozciągnij ciało.
  • Higiena – po wypróżnieniu przemyj odbyt. Używaj płynów do higieny intymnej, chusteczek nasączonych wyciągiem z rumianku, nagietka. Jeżeli dokuczają ci hemoroidy (żylaki odbytu) nie noś bielizny z tworzyw sztucznych oraz stringów.
  • Zrezygnuj z seksu analnego – seks analny prowadzi on do penetracji odbytu. Uszkodzone guzki krwawnicze grożą nietrzymaniem stolca, chorobami zakaźnymi.
spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy