Trwa ładowanie...

Przesilenie zimowe - charakterystyka, objawy, jak radzić sobie z objawami przesilenia zimowego

Przesilenie zimowe, związane z początkiem astronomicznej zimy oznacza najkrótszy dzień w roku. Przesilenie zimowe może u wielu osób powodować spadek samopoczucia. W najkrótszym dniu roku, sporej części Polaków doskwiera przygnębienie, senność, przemęczenie czy rozdrażnienie. Co jeszcze warto wiedzieć o przesileniu zimowym? Jak radzić sobie z uciążliwymi objawami przesilenia zimowego?

Zobacz film: "Dlaczego warto wykonywać badania profilaktyczne?"

spis treści

1. Czym jest przesilenie zimowe?

Przesilenie zimowe nazywane także przesileniem grudniowym to nic innego jak najkrótszy dzień w roku, a zarazem początek astronomicznej zimy. Przesilenie zimowe wypada z reguły 21 albo 22 grudnia. Na termin przesilenia grudniowego wpływa stosowanie lat przestępnych. Różnice w dacie uwarunkowane są również długością roku słonecznego.

Do przesilenia zimowego, a zarazem najkrótszego dnia w roku na półkuli północnej dochodzi, gdy Słońce góruje w zenicie, znajdując się w możliwie najdalej wysuniętej na południe szerokości geograficznej, czyli zwrotniku Koziorożca. W tym samym czasie na drugiej półkuli wypada najdłuższy dzień w roku. Przesilenie zimowe na półkuli południowej wypada z reguły 20 lub 21 czerwca. W tym czasie na półkuli północnej dochodzi do przesilenia letniego.

Jak będzie wyglądało przesilenie zimowe w tym roku? Najkrótszy dzień w roku rozpocznie się o 7:42 i będzie trwać 7 godzin i 43 minuty. Zachodu słońca powinniśmy spodziewać się około 15:25. Pierwszy dzień astronomicznej zimy będzie krótszy od najdłuższego o 9 godzin i 4 minuty.

2. Objawy przesilenia zimowego

Objawy przesilenia zimowego bywają bardzo uciążliwe i nieprzyjemne. Niedostateczna ilość światła słonecznego, charakterystyczna dla najkrótszego dnia w roku, może prowadzić do:

3. Jak radzić sobie z uciążliwymi objawami przesilenia zimowego?

Większość Polaków zastanawia się, jak radzić sobie z uciążliwymi objawami przesilenia zimowego. Lekarze i specjaliści zalecają wszelkie formy aktywności fizycznej na świeżym powietrzu. Szczególnie zalecane są spacery, nordic walking, bieganie czy jazda na rowerze.

W tym czasie koniecznie zadbaj o odpowiednią dawkę witaminy D. W warunkach naturalnych wytwarzana jest ona za pośrednictwem promieni słonecznych. Gdy na dworze panuje niedostateczna ilość światła słonecznego, warto sięgnąć po suplementy z witaminą D.

Spadek samopoczucia może wynikać również ze spożywania nieodpowiednich potraw. Niezdrowa dieta może powodować senność, znużenie, brak energii. Jesienią i zimą postaraj staraj się spożywać jak najwięcej zup warzywnych i rozgrzewających, np. z dodatkiem cukinii, dyni czy marchewki. Wysokokaloryczne batoniki i czekolady zastąp jabłkami i gruszkami. Pamiętaj także o spożywaniu produktów pełnoziarnistych takich jak kasza gryczana, ryż brązowy czy soczewica.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.