Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Rozmiar ma znaczenie? Tak, jeżeli chcesz ustrzec się przed rakiem piersi

Avatar placeholder
03.09.2024 17:13
Rozmiar ma znaczenie? Tak, jeżeli chcesz ustrzec się przed rakiem piersi
Rozmiar ma znaczenie? Tak, jeżeli chcesz ustrzec się przed rakiem piersi (Zdjęcie autorstwa Gareth Williams / CC BY-SA 2.0)

Prawidłowa, szybka diagnostyka nowotworów wskazywana jest jako najlepszy sposób na zwiększenie szans pacjenta na przeżycie. Niestety, samodzielnie ciężko jest dostrzec pierwsze symptomy tej groźnej choroby. Według brytyjskich naukowców nie musi to być jednak skomplikowane – aby ocenić ryzyko zachorowania na raka piersi wystarczy uważnie obserwować rozmiar swojej spódnicy.

spis treści

1. O czym świadczy zwiększający się rozmiar?

Badania, o których mowa, przeprowadziła w Londynie profesor Usha Menon. Dotyczyło ono około 90 tysięcy Brytyjek pomiędzy 50. a 60. rokiem życia. W trakcie trwających trzy lata obserwacji 1090 z nich zachorowało na raka piersi. Okazało się, że miało to związek z odkładaniem się tkanki tłuszczowej w okolicy bioder i ud, a więc ze zwiększającym się rozmiarem spódnic.

Ten niecodzienny czynnik wzięto pod uwagę głównie dlatego, że zazwyczaj nie miały większych problemów z przypomnieniem sobie, jaki rozmiar ubrań nosiły w trakcie poszczególnych dekad. Dużo trudniej byłoby im przypomnieć sobie, jaka była w tym okresie ich dokładna waga lub wskaźnik BMI.

2. Im większa spódnica tym większe ryzyko

Wyniki badań okazały się być dosyć jednoznaczne. Kobiety, które zwiększały rozmiar spódnicy co dziesięć lat (począwszy od 25. roku życia) były o 33 proc. bardziej narażone na wystąpienie tego rodzaju nowotworu po menopauzie. Badania dowiodły również, że ryzyko wzrasta u kobiet, które tyły w szybszym tempie. Jeżeli rozmiar spódnicy, w analogicznych odstępach czasu, zwiększał się o dwa rozmiary, ryzyko zachorowania na raka piersi w średnim wieku wzrastało u nich aż o 77 proc.

Zobacz film: "Alkohol może powodować raka piersi"

Oczywiście badania miały swoje ograniczenia. Mogły dotyczyć jedynie kobiet, które rzeczywiście pamiętały zmieniający się rozmiar odzieży na przestrzeni wybranych lat, począwszy od 25. roku życia. Należy również wziąć pod uwagę fakt, że rozmiary ubrań nieznacznie zmieniały na przestrzeni lat. Nie zmienia to jednak faktu, że badania pozwoliły na pokazanie kobietom, w bardzo obrazowy sposób, jak nadwaga i otyłość mogą wpływać na ich stan zdrowia w późniejszych latach życia.

3. Co możemy zrobić?

Przeprowadzone badania potwierdziły po raz kolejny, że wielu chorób możemy uniknąć zmieniając odpowiednio wcześnie swój tryb życia. Chodzi głównie o zwiększenie aktywności fizycznej oraz pilnowanie prawidłowej wagi. Takie działania mogą znacząco obniżyć ryzyko zachorowania na raka piersi, ale też na inne choroby cywilizacyjne. Jest to szczególnie istotne, jeżeli o swoje zdrowie zaczniemy dbać mając 20 - 25 lat. Łatwiej będzie nam wówczas wdrożyć zdrowe nawyki, a ich efekty odczujemy po kilku dekadach. Nawet niewielka aktywność fizyczna i rezygnacja z kilku słodkich przekąsek może pomóc w zapanowaniu nad zwiększającą się wagą i zmniejszyć ryzyko raka piersi nawet o 40 proc.

Związek zwiększającego się rozmiaru spódnic i wzrastającego ryzyka zachorowania na raka piersi jest bardzo silny. Może i powinien działać na naszą wyobraźnię. Być może kiedy następnym razem zaczniemy mieć problem z wciśnięciem się w rozmiar, który jakiś czas temu kupowałyśmy w ciemno, skłoni nas to do zastanowienia się nad naszym trybem życia. Nigdy nie jest za późno na jego zmianę i poprawienia swojego zdrowia – na teraz i na przyszłość.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Następny artykuł: Samokontrola piersi
Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze