Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Artykuł zweryfikowany przez eksperta: mgr Inez Mayer

Selfies – świetna zabawa czy poważny problem?

Avatar placeholder
11.07.2016 14:04
Selfies – świetna zabawa czy poważny problem?
Selfies – świetna zabawa czy poważny problem? ( / Shutterstock)

Sieć pęka w szwach od selfies – robionych samemu sobie zdjęć za pomocą trzymanego w ręku telefonu czy aparatu cyfrowego. Szybka fotka w pracy, na spacerze czy na mieście staje się nieodłącznym elementem codziennego życia coraz większego grona najczęściej młodych ludzi. Nie mniej popularne są fotografie utrwalające nasze odbicia w lustrze, które podbijają portale społecznościowe. Zdjęcia z tzw. rąsi dla wielu są po prostu świetną zabawą, jednak warto pomyśleć nad drugą stroną tego medalu.

spis treści

1. Selfie kiedyś i dziś

Okazuje się, że zdjęcia robione samemu sobie nie są wymysłem naszych czasów – zmianie uległa jedynie technologia. Kiedy ponad dwa stulecia temu wymyślono pierwszy aparat przenośny, możliwość wykonania autoportretu stanowiła luksus dla ludzi zamożnych. Jedną z pierwszych nastolatek utrwalających swój wizerunek w ten sposób była córka cara Mikołaja II, Anastazja, która wysłała później fotografię przyjacielowi. Samo słowo selfie użyte zostało na jednym z australijskich forów w 2002 roku. Zanim pojawił się boom na portale społecznościowe, fotki tego typu królowały na MySpace, dopiero po jakimś czasie zdominowały Facebooka. Okazuje się, że najczęściej zamieszczają je osoby w wieku od 18 do 24 lat, co nie znaczy, że całkowicie stronią od nich ludzie starsi. Chętnie robią je także gwiazdy. W ostatnim czasie ogromną popularnością cieszyło choćby grupowe selfie wykonane na gali rozdania Oscarów, które pobiło rekord udostępnień na Twitterze.

2. Zalety selfie

Czy robienie tego typu zdjęć to dobra zabawa? Oczywiście! Trzeba przyznać, że taka fotka „strzelona” podczas udanego koncertu czy imprezy to świetny sposób na utrwalenie wspomnień. Osoby mniej fotogeniczne mają możliwość samodzielnego zrobienia sobie zdjęcia, którego jakość uzależniona jest od nich samych. Co więcej, mogą pstrykać dopóki nie będą zadowolone z efektów. Przerabianie własnego zdjęcia na różne zabawne sposoby to dla niektórych także forma spędzania wolnego czasu. Okazuje się również, że bardziej nowoczesne pary rezygnują z profesjonalnego fotografa ślubnego i same urządzają sobie „selfie-sesje”, które nie tylko nabierają bardziej osobistego charakteru, ale też pomagają zaoszczędzić pieniądze. Ciekawym pomysłem są fototapety, plakaty i obrazy wykorzystujące selfie zakochanych czy grupy przyjaciół.

3. Selfie a zdrowie

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

Jak każde, zjawisko to ma swoje wady. Udowodniono, że robienie sobie tego typu zdjęć powiązane jest z naszym zdrowiem psychicznym, a mianowicie obsesją na punkcie wyglądu. Robienie i publikowanie fotek może stać się niekontrolowanym odruchem, który grozi uzależnieniem. Ważne jest wówczas podjęcie odpowiedniej terapii, która pomoże rozpoznać przyczyny takiego stanu rzeczy i wskaże odpowiednie kroki, by móc temu przeciwdziałać. To, jak poważny może być wpływ selfie na naszą psychikę, dobitnie pokazuje przykład brytyjskiego nastolatka, który próbował popełnić samobójstwo po nieudanych próbach zrobienia sobie idealnego zdjęcia. Przez 10 godzin dziennie potrafił pstryknąć sobie ponad 200 zdjęć. Opuszczał zajęcia lekcyjne i całymi dniami przebywał w domu, próbując osiągnąć swój cel. Ciągle niezadowolony z rezultatów, postanowił targnąć się na swoje życie. Na szczęście uratowała go matka.

Naukowcy twierdzą, że istnieje związek pomiędzy robieniem selfie a zaburzeniami narcystycznymi bądź przeciwnie – bardzo niskim poczuciem własnej wartości. Ogromnym problemem „cyfrowego narcyzmu” jest nadmierne dążenie do osiągnięcia nieistniejącego ideału. Często nieszczere komplementy utwierdzają jedynie w błędnym przekonaniu. Natomiast niezadowolenie ze zdjęć i brak poklasku znacznie obniżają samoocenę.

Dla wielu selfie to tylko zwykłe zdjęcie. Problem zaczyna się wtedy, gdy przypisujemy mu zbyt dużą wartość, a od tego, w jaki sposób widzą nas inni, uzależniamy swoją samoocenę. Może zamiast zamieszczać setki zdjęć w internecie, po prostu spotkajmy się ze znajomymi? Wtedy z pewnością będą wiedzieć, kiedy prezentujemy się najlepiej.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze