Szkoła i studia a nerwica

Nerwica jest złożonym zaburzeniem i może wpływać na różne płaszczyzny funkcjonowania człowieka. Lęk, smutek, rozdrażnienie, zaburzenia snu, problemy z pamięcią i koncentracją – to niektóre z jej konsekwencji. Jak zatem radzić sobie z nauką, aby mimo nerwicy sprawnie funkcjonować?

Szkoła i studia a nerwicaSzkoła i studia a nerwica

Nerwica a nauka

Zarówno depresja jak i zaburzenia lękowe (nerwica) pogarszają umiejętność koncentracji, powodują pogorszenie pamięci i generalnie wpływają na to, że człowiek mniej i wolniej jest się w stanie nauczyć. Napięcie psychiczne utrudnia procesy poznawcze, a osoba odczuwająca lęk skoncentrowana jest bardziej na sobie i odczuciach ze swojego ciała, niż na materiale, którego próbuje się nauczyć.

Zarówno lęk napadowy jak wolnopłynący są bardzo męczące dla osoby z nerwicą. Objawy nerwicy powodują spadek motywacji i przygnębienie. Towarzyszą temu takie symptomy, jak: napięcie, rozdrażnienie, trudności ze snem i nadmierna koncentracja na sobie i swoim samopoczuciu (typowym objawem nerwicy, choć w różnym stopniu nasilonym, jest egocentryzm). W takiej sytuacji bardzo często trudno zająć się nauką.

Lęk w szkole i na studiach

Problem zaburzeń lękowych dotyczy bardzo wielu uczniów i studentów. Często skrywane objawy nerwicy przyczyniają się do problemów z nauką. Zachowania unikające, które mają na celu uchronić przed napadem lęku bądź go zmniejszyć (np. unikanie jazdy windą) mogą być odbierane przez otoczenie jako dziwaczne. Z tego powodu uczniowie, którzy nagle obniżyli się w nauce bądź mają trudności już od dłuższego czasu i problemy w szkole, są nierozumiani przez nauczycieli, kolegów ze szkoły, często również przez samych rodziców.

Problemem w tej sytuacji jest fakt, że osoby z nerwicą często nie mają świadomości skąd biorą się takie trudności. Zwłaszcza, że nerwica może przyjąć różną postać: derealizacji, depersonalizacji, różnych natręctw, napadów lękowych, lęku społecznego i in. Dlatego bardzo przydatne są prowadzone w niektórych szkołach zajęcia z psychologiem, warsztaty dotyczące profilaktyki stresu i trenowanie ćwiczeń relaksacyjnych.

Jak pokonać nerwicę?

Aby pokonać nerwicę konieczne jest podjęcie psychoterapii. Jeśli lęk jest bardzo uciążliwy warto skorzystać z leczenia farmakologicznego, aby zapobiec mechanizmowi błędnego koła – lęku przed lękiem. Warto również wprowadzić do swojego życia kilka zdrowych nawyków:

  • Priorytetową sprawą jest spokojny, zdrowy sen. Uregulowanie rytmu snu i czuwania jest bardzo ważne dla lepszej pracy umysłu i efektywnego radzenia sobie ze stresem. Dobrym pomysłem na trudności ze snem jest korzystanie z ziołowych herbat, na przykład na bazie melisy.

  • Jeśli cierpisz na zaburzenia lękowe, a masz materiał do nauczenia, każdego dnia przynajmniej dwa razy ćwicz trening relaksacyjny. Krótką relaksacje warto wykonać przed sesją nauki. Odprężony umysł łatwiej przyswoi wiedzę.

  • Zadbaj o zdrowe produkty pokarmowe i przyjmuj suplementy z magnezem, witaminami z grupy B i substancjami pomagającymi lepiej pracować Twojemu umysłowi, na przykład z wyciągiem z Ginkgo biloba.

  • Każdego dnia zadbaj o co najmniej półgodzinny trening. Wysiłek fizyczny podnosi poziom endorfin w organizmie, co poprawia samopoczucie. Najlepiej wybierz sport na świeżym powietrzu – wystarczy choćby spacer. Dotleniony mózg łatwiej będzie pracował.

  • Papierosy i alkohol działają odprężająco, ale tylko na krótką metę. Mając zaburzenia lękowe lepiej z nich zrezygnować. Zamiast tego ćwicz medytację, relaksację, a kiedy bardzo się denerwujesz, zamiast tego napij się… wody. W stresie organizm człowieka potrzebuje jej znacznie więcej. Dzięki temu polepszy się Twoje samopoczucie.

Stres związany z nauką może prowadzić do rozwoju nerwicy. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na zachowanie dobrej kondycji psychicznej.

Źródła

  1. Briers S., Pokonaj depresję, stres i lęk, czyli terapia poznawczo-behawioralna w praktyce, Samo Sedno, Warszawa 2011, ISBN 978-83-62482-37-5.
  2. Bryńska A., Zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007, ISBN 83-233-2254-2.
  3. Habrat-Pragłowska E., Koszewska I., O depresji, o manii, o nawracających zaburzeniach nastroju, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2003, ISBN 83-200-2796-9.
  4. Rachman S., Zaburzenia lękowe – modele kliniczne i techniki terapeutyczne, GWP, Gdańsk 2005, ISBN 83-89574-54-3.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Wybrane dla Ciebie
Nie lekceważ objawu. Zapach ostrzega, że cholesterol jest wysoki
Nie lekceważ objawu. Zapach ostrzega, że cholesterol jest wysoki
Działa zanim pojawią się objawy. Nowy lek może zatrzymać zmiany w mózgu
Działa zanim pojawią się objawy. Nowy lek może zatrzymać zmiany w mózgu
Mają większe szanse na długowieczność. Naukowcy wskazują na datę urodzin
Mają większe szanse na długowieczność. Naukowcy wskazują na datę urodzin
Zwiększa ryzyko udarów i tętniaków. Takich napojów unikaj jak ognia
Zwiększa ryzyko udarów i tętniaków. Takich napojów unikaj jak ognia
Dietetyczka ostrzega przed tym składnikiem. Znajdziesz go w wielu świątecznych produktach
Dietetyczka ostrzega przed tym składnikiem. Znajdziesz go w wielu świątecznych produktach
GIF pilnie wycofuje popularny antybiotyk. "Nie można wykluczyć zagrożenia dla zdrowia lub życia"
GIF pilnie wycofuje popularny antybiotyk. "Nie można wykluczyć zagrożenia dla zdrowia lub życia"
Zmiany widać w mózgu. Skutki COVID-19 odczuwalne nawet po latach
Zmiany widać w mózgu. Skutki COVID-19 odczuwalne nawet po latach
Świeży chrzan. Odetka zatkany nos szybciej niż niejedna inhalacja
Świeży chrzan. Odetka zatkany nos szybciej niż niejedna inhalacja
Święta a ciśnienie krwi. Kto powinien zachować szczególną ostrożność?
Święta a ciśnienie krwi. Kto powinien zachować szczególną ostrożność?
Warto je jeść nie tylko z powodu kalorii, ale również równowagi elektrolitów
Warto je jeść nie tylko z powodu kalorii, ale również równowagi elektrolitów
Przełomowe badania. "Kluczowy czynnik zdrowia i długości życia"
Przełomowe badania. "Kluczowy czynnik zdrowia i długości życia"
To warzywo trafia na talerz od dziecka. Bogactwo karotenu
To warzywo trafia na talerz od dziecka. Bogactwo karotenu