Telefony zaufania dla chorych na nerwicę
Telefony zaufania są formą pomocy psychologicznej, którą może uzyskać każda osoba. W zależności od problemu można wybrać odpowiedni dla siebie numer telefonu i uzyskać poradę, wsparcie lub po prostu możliwość rozmowy. Tego rodzaju pomoc jest także wskazana dla osób chorych na nerwicę. Jak wiadomo najskuteczniejszą formą leczenia nerwicy jest psychoterapia, a rozmowa z osobą wykwalifikowaną może mieć skuteczne działanie terapeutyczne. Osoba chora czuje, że nie jest sama ze swoim problemem.
1. Działanie telefonu zaufania
- Konsultację z pracownikami telefonu zaufania mają duże znaczenie w szczególności dla osób w kryzysie emocjonalnym. Należy jednak pamiętać, że rozmowa przez telefon nie jest psychoterapią i nie zapewni odpowiedniej pomocy osobie potrzebujące. Specjaliści pracujący w telefonie nie są również w stanie zdiagnozować choroby w trakcie połączenia oraz rozwiązać wszystkich problemów dzwoniącego. Pomoc telefoniczna ma za zadanie udzielenie wsparcia oraz przekierowanie do odpowiednich instytucji. Kontakt z telefonem zaufania nie zastąpi wizyty u specjalisty i regularnej terapii.
- Rozmowa w telefonie jest anonimowa. Dla większości zgłaszających się osób komfort powoduje fakt, że nie widzą osoby, z którą rozmawiają. Jest to dla nich możliwość opowiedzenia o swoich najskrytszych sekretach bez przymusu patrzenia drugiej osobie w oczy. Telefon jest także pomocny dla osób, które nie potrafią znaleźć odpowiedniego specjalisty lub nie bardzo wiedzą do kogo zwrócić się ze swoim problemem. Możliwość kontaktu z własnego domu daje szansę na rozmowę osobom samotnym, niepełnosprawnym i chorym na ciężkie zaburzenia lękowe.
- Przed wykonaniem telefonu warto zastanowić się, z jakiego rodzaju problemem chcę zadzwonić i wybrać odpowiedni dla siebie rodzaj poradni. Poradnie telefoniczne są wyspecjalizowane w różnych problemach, m.in. pomoc dzieciom i młodzieży, osobom w depresji, w kryzysie emocjonalnym, dla ofiar przemocy, dla osób z problemami seksualnymi i tożsamością płciową, i wiele innych. Wybór odpowiedniego telefonu zaufania może gwarantować uzyskanie odpowiedniej pomocy.
2. Potrzeba kontaktu u osób z zaburzeniami lękowymi
Osoby ze stwierdzonymi zaburzeniami lękowymi często mają trudności z kontaktem z innymi osobami. Wynika to nie tyle z niechęci do utrzymywania relacji z innymi ludźmi, co z trudności psychicznych. W trakcie choroby charakterystyczne jest wycofanie, zamykanie się, nieśmiałość, lęk przed odrzuceniem, wyśmianiem. Dlatego trudno jest osobom chorym otworzyć się na nowe relacje i utrzymywać te stare.
Choroba także może stać się przeszkodą w kontaktach z innymi. Chory może czuć się zawstydzony swoimi trudnościami i słabością. Wstyd i niepewność także są przyczyną wycofania się z aktywnego życia społecznego.
3. Rola telefonu zaufania w życiu chorego na nerwicę
Jak pomóc choremu na nerwicę? To pytanie stawiają sobie najczęściej rodziny, w których ktoś ma zaburzenia lękowe. Przede wszystkim trzeba być cierpliwym i starać się zrozumieć chorego. Leczenie nerwicy jest trudne, wsparciem może okazać się telefon zaufania.
Dla osób chorych na nerwicę kontakt z innymi jest bardzo ważny. Jednak pojawiające się przeszkody mogą go znacznie utrudniać. Brak możliwości bezpośredniej rozmowy z rodziną czy znajomymi może powodować frustrację i pogłębianie się zaburzeń. Dlatego też telefony zaufania spełniają w tym wypadku bardzo ważną rolę.
W trakcie rozmowy z konsultantem chory może opowiedzieć o swoich przeżyciach i trudnościach. Uzyska również potrzebne mu wsparcie i zrozumienie. Jest to również możliwość mówienia o swoich odczuciach i emocjach. Daje to choremu możliwość rozładowania napięcia emocjonalnego i poprawy nastroju. Dla chorych, którzy mają problem z opuszczaniem domu jest to także bezpieczna forma rozmowy.
Rozmowa z konsultantem w telefonie zaufania może być również pomocna w zmotywowaniu chorego do dalszych prób poprawy swojego stanu zdrowia. Pomysły na pracę nad sobą oraz miejsca, gdzie chory może uzyskać pomoc są możliwością poszukiwania nowych rozwiązań. Często osoby chore nie wiedzą, z jakich możliwości mogą jeszcze skorzystać, by móc sprawniej wracać do zdrowia.
4. Korzyści z rozmowy przez telefon zaufania
Osoba chora na nerwicę może nie być rozumiana przez swoje otoczenie. Bliscy mogą nie wiedzieć, w jaki sposób przebiega choroba oraz jak pomóc cierpiącej na nią osobie. Dlatego też chory może czuć się niezrozumiany i odrzucony. W takim wypadku rozmowa ze specjalistą z poradni telefonicznej daje choremu możliwość znalezienia zrozumienia dla jego problemów oraz wsparcia. Rozmowa telefoniczna pozwala także na dzielenie się swoimi problemami z konsultantem i wspólne z nim próby znalezienia ich rozwiązania.
Telefon zaufania jest także bezpieczną formą kontaktu. Nie wymaga podawania swoich danych i patrzenia na drugą osobę. Pozwala to na większe otwarcie się chorego i rozmowę o sprawach, o których nie mówi swojej rodzinie. Jest to także możliwość głębszego przyjrzenia się problemom i poznanie opinii osoby nie związanej z chorym, jaką jest pracownik telefonu zaufania.
Poradnie telefoniczne zostały stworzone, żeby pomagać ludziom w problemach. Niestety taki rodzaj pomocy nie jest w stanie zastąpić wizyty u lekarza lub psychoterapii. Warto jednak z nich korzystać, by móc uzyskać wsparcie i zrozumienie w trudnych chwilach.
Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.