Trening autogenny Schultza - zasady, wpływ na zdrowie

Trening autogenny Schultza to wewnętrzna medytacja, nakierowana na leczenie wielu dolegliwości psychosomatycznych, nerwic, nadpobudliwości, zaburzeń hormonalnych, foniatrycznych czy neurologicznych. Taka medytacja to przede wszystkim autosugestia, czyli sugerowanie samemu sobie odczuć – takich, jak uczucie ciepła czy ciężkości – w różnych rejonach ciała. Uczucia są podobne do tych wywoływanych podczas hipnozy. Trening autogenny Schultza można przeprowadzić samemu w domu.

1. Trening autogenny Schultza - zasady

Do medytacji nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Wystarczy, że wygodnie się ubierzesz i usiądziesz w spokojnym miejscu, gdzie nic ci nie będzie przeszkadzać. Medytacja w formie zaproponowanej przez Schultza jest formą leczenia i nie ma nic wspólnego z filozofią czy religiami Dalekiego Wschodu (chociaż sama medytacja jest z nich zaczerpnięta). Trening autogenny Schultza to przede wszystkim wyobrażanie sobie pewnych stanów – uczucia ciepła i ciężkości – w określonych miejscach na ciele i w określonej kolejności. Równocześnie z wyobrażaniem sobie odczuć, powtarzamy w głowie, co i gdzie odczuwamy, na przykład: „Moje ręce i nogi są ciężkie”. Usiądź wygodnie i zamknij oczy. Wyobraź sobie, że:

Zobacz film: "Kiedy należy zgłosić się do psychiatry?"

  • twoje prawe ramię jest ciężkie;
  • twoje ręce i nogi są ciężkie i ciepłe (powtórz trzykrotnie);
  • twoje serce bije powoli i regularnie (powtórz trzykrotnie);
  • czujesz ciepło w okolicy splotu słonecznego (powtórz trzykrotnie);
  • twoje czoło jest chłodne;
  • twoja szyja i ramiona są ciężkie (powtórz trzykrotnie).

Poczuj, jak bardzo jesteś zrelaksowany.

Cały trening autogenny Schultza powinien trwać początkowo około 15-20 minut, jednak warto zacząć od 3-5 minut (tylko z uczuciem ciężaru). Po kilku treningach można rozszerzyć zakres elementów i wyobrażać sobie uczucie ciężaru oraz ciepła przez łącznie 10 minut. Medytacja powinna stopniowo się wydłużać. Wskazane jest odbywanie sesji medytacyjnych trzy razy dziennie: rano, po południu oraz wieczorem. Relaksacja autosugestywna, na której opiera się trening autogenny, składa się z następujących reakcji: umiejętności przyjęcia właściwej postawy, stanu bierności, koncentracji na organizmie oraz sterowania organizmem.

2. Trening autogenny Schultza - wpływ medytacji na zdrowie

Trening autogenny Schultza jest stosowany w leczeniu wspomagającym następujących chorób i dolegliwości:

  • nadmiernego napięcia psychicznego,
  • dolegliwości psychosomatycznych,
  • nerwic,
  • nadpobudliwości,
  • wahań hormonalnych,
  • zaburzeń foniatrycznych,
  • problemów neurologicznych.

Trening autogenny Schultza ma za zadanie przywrócić równowagę pomiędzy dwoma podsystemami autonomicznego systemu nerwowego: przywspółczulnym układzie nerwowym oraz współczulnym układzie nerwowym. Ma to duże znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, ponieważ przywspółczulny układ nerwowy wpływa na trawienie i ruchy jelit, obniża ciśnienie krwi, spowalnia bicie serca i oddziałuje na system odporności.

Trening autogenny według Schultza łączy w sobie elementy innych technik relaksacyjnych, takich jak: medytacja zen, autohipnoza oraz joga. Techniki medytacyjne, które można stosować samodzielnie w domu, są bardzo proste, a równocześnie skuteczne i bezpieczne. Od ćwiczącej osoby wymagają jedynie skupienia, spokoju i codziennego czasu wydzielonego z zabieganego dnia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!