Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

7 na 10 Polaków boi się uśmiechać. Wszystko przez jeden krępujący problem

 Karolina Rozmus
20.03.2024 19:10
Drogi dentysta? Te usługi obejmuje refundacja NFZ
Drogi dentysta? Te usługi obejmuje refundacja NFZ (Getty Images)

20 marca obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Jamy Ustnej i to dobra okazja, by przypomnieć, że uzębienie Polaków nie jest w najlepszej kondycji. Co więcej, sami to zauważają, ale jednocześnie niewiele z tym robią.

spis treści

1. Próchnica i braki w uzębieniu

WHO Global Oral Health Report z 2022 r. wskazuje, że aż 3,5 miliarda osób na całym świecie zmaga się z jakimś problemem związanym ze złym stanem jamy ustnej. "Monitoring Zdrowia Jamy Ustnej" prowadzony przez Ministerstwo Zdrowia dowiódł, że jednym z tych problemów jest próchnica - w Polsce dotyczy aż 99,9 proc. osób w wieku 35-44 lata. Co gorsza, dotyka nawet połowy dzieci między drugim a trzecim rokiem życia.

Badanie "Otwieramy usta Polakom" zrealizowane na zlecenie enel-med stomatologia wskazuje, że to niejedyny problem. Ze stanu swojego uzębienia nie jest zadowolony niemal co drugi Polak, a aż siedmiu na dziesięciu młodych Polaków między 18. a 24. rokiem życia właśnie z tego powodu boi się uśmiechać. Aż 68 proc. jako źródło niezadowolenia wskazuje… braki w uzębieniu, 35 proc. narzeka na odcień szkliwa zębów, a 24 proc. na wady zgryzu.

Kondycja zębów nie tylko stoi nam na przeszkodzie do uśmiechu, ale ma też wpływ na samoocenę. Polacy zapytani o to, co najbardziej wpływa na atrakcyjność fizyczną, w pierwszej kolejności wskazali sylwetkę, a na drugim miejscu - zęby.

Zobacz film: "Mycie zębów może zmniejszyć ryzyko demencji"

Dlaczego Polacy unikają stomatologów? Zapytani o powód, najczęściej wskazywali na wysokie koszty usług. Aż 66 proc. ankietowanych wskazuje na taką przeszkodę, co piąty deklaruje, że ma dentofobię bądź po prostu boi się wizyty u dentysty.

Ze stanu swojego uzębienia nie jest zadowolony niemal co drugi Polak
Ze stanu swojego uzębienia nie jest zadowolony niemal co drugi Polak (Pixabay)

- Powodów nieleczenia jest wiele i choć rzeczywiście na pierwszy plan wybijają się koszty, to warto zacząć od początku. Brak edukacji o profilaktyce oraz higienie jamy ustnej są pokłosiem wysokich cen u dentystów. A leczenie stomatologiczne nie zawsze musi być drogie, szczególnie jeśli pacjenci podejmują regularne przeglądy oraz reagują szybko już przy pierwszych sygnałach z jamy ustnej. Kluczowym aspektem jest tu zapobieganie oraz wczesne wykrywanie ewentualnych problemów. Koszty mogą gwałtownie wzrosnąć, gdy pacjent zaniedbuje regularne wizyty i zgłasza się dopiero w momencie, gdy już pojawi się stan zapalny lub poważne schorzenie – mówi Anna Wrycza-Socha, lek. dentysta w centrum stomatologii enel-med.

2. Drogi dentysta? Te usługi obejmuje refundacja NFZ

Dofinansowanie z budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia obejmuje szereg zabiegów, z których każdy Polak opłacający składkę zdrowotną może skorzystać. Wystarczy wybrać gabinet stomatologiczny, który ma podpisany kontrakt z NFZ.

100-procentowe dofinansowanie obejmuje przeglądy jamy ustnej oraz skaling, czyli usuwanie złogów kamienia nazębnego. Regularne wykonywanie przeglądu i skalingu rocznie kosztuje nawet 500 zł, więc korzystanie z zabiegów w ramach NFZ to opcja, która pozwoli zaoszczędzić sporą kwotę. Na przykład na droższe już i nierefundowane usługi stomatologiczne czy leczenie ortodontyczne.

W ramach usług finansowanych przez NFZ możemy wykonać także m.in. dwa zdjęcia RTG zębów oraz pantomogram raz na trzy lata, leczyć kanałowo zęby od jedynki do trójki czy chirurgicznie usunąć zęby. Darmowe leczenie ortodontyczne obejmuje dzieci do 12. roku życia, natomiast do 18. roku życia w pełni refundowane jest leczenie i profilaktyka zębów mlecznych oraz stałych.

Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Skorzystaj z usług medycznych bez kolejek. Umów wizytę u specjalisty z e-receptą i e-zwolnieniem lub badanie na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze