Trwa ładowanie...

Chaos i sfrustrowani lekarze. NFZ bezradne wobec awarii

Avatar placeholder
22.08.2024 13:34
Awaria serwerów NFZ. Opublikowano oświadczenie
Awaria serwerów NFZ. Opublikowano oświadczenie (Getty Images)

Problemy techniczne na stronach Narodowego Funduszu Zdrowia trwają już drugi dzień, utrudniając składanie wniosków w sprawie uzyskania wsparcia podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). NFZ przesuwa termin, ale pozostaje bezradny wobec awarii.

spis treści

1. Problem z serwerami NFZ

Aplikacja do składania wniosków o wsparcie POZ w ramach programu FEnIKS miała zostać otwarta 20 sierpnia o godzinie 10. Już podczas pierwszych minut rejestracji wniosków lekarze zaczęli zgłaszać w mediach społecznościowych problemy techniczne, które nie ustawały przez większość dnia. Sprawę kilkukrotnie skomentował także na swoim profilu w portalu X (dawniej Twitter) dr Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki Medycznej.

"19 minut temu wystartował nabór, w którym liczy się czas złożenia wniosku. Pytanie do Narodowego Funduszu Zdrowia: czy komuś udało się zalogować i korzysta z przewagi, czy nikt w Polsce nie może skorzystać z naboru do tej pory?" - napisał Zieliński.

Zobacz film: "Przychodzą z diagnozą, nie ufają medykom. Lekarze gorzko o pacjentach"

"Setki osób siedzą nad stroną i czekają, kiedy zadziała. Czy kiedyś można poważnie potraktować świadczeniodawców?" - dodał w innym poście.

W odpowiedzi na problemy techniczne, NFZ opublikował oświadczenie o ponownym uruchomieniu aplikacji, które miało nastąpić kolejnego dnia - 21 sierpnia o godzinie 14. Choć decyzja miała zapewne uspokoić wnioskodawców, którym nie udało się skorzystać z systemu, wywołała niepokój i chaos wśród tych, których wnioski przeszły.

"Co w takim razie z rozdysponowanymi dzisiaj środkami? Czy nabór rusza od początku dla wszyskich? Czy jednostki, których wnioski dzisiaj wpadły do systemu muszą podchodzić drugi raz? Jak upewnić się, czy nasz wniosek przeszedł?" - dopytywał jeden z właścicieli placówek POZ.

2. Data przesunięta, system dalej nie działa

Choć ponowne otwarcie systemu rejestrującego wnioski miało dać NFZ czas na naprawę usterki, wnioskodawcy po raz kolejny skarżą się na awarię i brak dostępu do aplikacji.

"I nie ruszył system.... Może ktoś zna jakiegoś informatyka, żeby podesłać do NFZ, który wie jak się zbiera formularze online?" - skomentował dr Zieliński.

Co więcej, prowadzący POZ zwracają uwagę, że problemy z rejestracją wniosków bezpośrednio przekładają się na dostępność przychodni dla pacjentów i utrudnienia w pracy lekarzy.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze