Chaos i sfrustrowani lekarze. NFZ bezradne wobec awarii
Problemy techniczne na stronach Narodowego Funduszu Zdrowia trwają już drugi dzień, utrudniając składanie wniosków w sprawie uzyskania wsparcia podstawowej opieki zdrowotnej (POZ). NFZ przesuwa termin, ale pozostaje bezradny wobec awarii.
1. Problem z serwerami NFZ
Aplikacja do składania wniosków o wsparcie POZ w ramach programu FEnIKS miała zostać otwarta 20 sierpnia o godzinie 10. Już podczas pierwszych minut rejestracji wniosków lekarze zaczęli zgłaszać w mediach społecznościowych problemy techniczne, które nie ustawały przez większość dnia. Sprawę kilkukrotnie skomentował także na swoim profilu w portalu X (dawniej Twitter) dr Tomasz Zieliński, lekarz rodzinny i wiceprezes Polskiej Izby Informatyki Medycznej.
"19 minut temu wystartował nabór, w którym liczy się czas złożenia wniosku. Pytanie do Narodowego Funduszu Zdrowia: czy komuś udało się zalogować i korzysta z przewagi, czy nikt w Polsce nie może skorzystać z naboru do tej pory?" - napisał Zieliński.
"Setki osób siedzą nad stroną i czekają, kiedy zadziała. Czy kiedyś można poważnie potraktować świadczeniodawców?" - dodał w innym poście.
Niemożliwe wg @NFZ_GOV_PL stało się możliwe.
— Tomasz Zieliński (@tomziel1) August 20, 2024
Setki osób siedzą nad stroną i czekają kiedy zadziała. Czy kiedyś można poważnie potraktować świadczeniodawców?@MZ_GOV_PL @Leszczyna pic.twitter.com/GDNGjhFXRe
W odpowiedzi na problemy techniczne, NFZ opublikował oświadczenie o ponownym uruchomieniu aplikacji, które miało nastąpić kolejnego dnia - 21 sierpnia o godzinie 14. Choć decyzja miała zapewne uspokoić wnioskodawców, którym nie udało się skorzystać z systemu, wywołała niepokój i chaos wśród tych, których wnioski przeszły.
"Co w takim razie z rozdysponowanymi dzisiaj środkami? Czy nabór rusza od początku dla wszyskich? Czy jednostki, których wnioski dzisiaj wpadły do systemu muszą podchodzić drugi raz? Jak upewnić się, czy nasz wniosek przeszedł?" - dopytywał jeden z właścicieli placówek POZ.
Proszę o wyjaśnienie. Co w takim razie z rozdysponowanymi dzisiaj środkami? Czy nabór rusza od początku dla wszyskich? Czy jednostki, których wnioski dzisiaj wpadły do systemu muszą podchodzić drugi raz? Jak upewnić się, czy nasz wniosek przeszedł?
— Kamil Śliwa (@SliwaKamil) August 20, 2024
2. Data przesunięta, system dalej nie działa
Choć ponowne otwarcie systemu rejestrującego wnioski miało dać NFZ czas na naprawę usterki, wnioskodawcy po raz kolejny skarżą się na awarię i brak dostępu do aplikacji.
"I nie ruszył system.... Może ktoś zna jakiegoś informatyka, żeby podesłać do NFZ, który wie jak się zbiera formularze online?" - skomentował dr Zieliński.
I nie ruszył system....
— Tomasz Zieliński (@tomziel1) August 21, 2024
Może ktoś zna jakiegoś informatyka, żeby podesłać do @NFZ_GOV_PL, który wie jak się zbiera formularze online? https://t.co/GBGvbnensg pic.twitter.com/LRvmYwYJJy
Co więcej, prowadzący POZ zwracają uwagę, że problemy z rejestracją wniosków bezpośrednio przekładają się na dostępność przychodni dla pacjentów i utrudnienia w pracy lekarzy.
Kombinacji NFZ ciąg dalszy- niemożliwe robi się możliwe😀Dziś ponownie zostanie udostępniona aplikacja do wygenerowania wniosku o grant . Lekarze dostali możliwość popracowania z rana ( wczoraj o godz 10 pacjenci w wielu małych przychodniach nie mogli być umówieni na wizytę) ,
— Joanna Zabielska (@JoannaZabielska) August 21, 2024
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Aleksandra Zaborowska, dziennikarka Wirtualnej Polski
Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.