Ból pleców w ciąży - przyczyny, sposoby, zagrożenie

Ciąża wywołuje lekkie, choć nieprzyjemne dolegliwości. Ból pleców w ciąży jest normalnym objawem. Cierpi na niego większość przyszłych mam. Można zadbać o kręgosłup w ciąży. Są jednak bóle, które oznaczają poważniejsze zagrożenie.

1. Ból pleców w ciąży - przyczyny

Kobietom, które zawsze miały zdrowy kręgosłup i prowadziły aktywny tryb życia, nie powinien dokuczać ból kręgosłupa czy pleców w ciąży. Kręgosłup potrafi dostosować się do ciągle rosnącego brzuszka, powiększającej się wagi wyginaniem się jego odcinków. Jeżeli jednak często zakładasz nogę na nogę, garbisz się, zaniedbałaś w dzieciństwie gimnastykę korekcyjną, wówczas możesz mieć problem. Na dolegliwości w ciąży (ból pleców, ból kręgosłupa) pracujesz latami. Brak ruchu, mało aktywny wypoczynek, zasypianie w fotelu przed telewizorem powodują ubytki w twoim układzie kostno-stawowym. Brak ruchu sprawia, że będąc w ciąży przybierasz na wadze więcej niż jest to przewidziane. Ból, który się pojawia, lokalizuje się w okolicy pleców. Najczęściej pojawia się w ostatnim trymetrze ciąży, choć nie jest to regułą. Może promieniować do pośladków i nóg.

Zobacz film: "Witaminy w ciąży"

2. Ból pleców w ciąży - sposoby

  • Odpowiednia postawa – jeśli długo stoisz, opieraj raz jedną, a raz drugą nogę o krawężnik. Dzięki temu pobudzasz do pracy mięśnie nóg. Siadaj na całym krześle, nie na brzegu. Wybieraj krzesła z oparciem, tak żebyś mogła podeprzeć plecy. Kiedy siedzisz, zadbaj o to by twoje stopy były umiejscowione wyżej.
  • Obuwie - ciąża i kręgosłup nie lubią obcasów. Obcasy są nie tylko niezdrowe, ale też niebezpieczne. Zwiększają ryzyko potknięcia. Największy obcas, który możesz nosić powinien mieć do 1,5 centymetra.
  • Zmiana trybu życia – to prawda, że ciąża nie jest chorobą, ale niestety to nie prawda, że możesz wszystko robić. Unikaj prac wymagających zgiętej pozycji (odkurzanie), nie noś ciężkich rzeczy.
  • Pozycja leżąca – kładąc się do łóżka, wybierz pozycję na boku. Dzięki temu nie będziesz obciążać niepotrzebnie kręgosłupa. Żeby zadbać o zdrowy kręgosłup, kup wygodny materac.
  • Kąpiele w wannie – pomoże zlikwidować ból pleców, a także zapobiegnie przed ponownym jego pojawieniem się.
  • Gimnastyka – sport wprowadzaj stopniowo. Nie przemęczaj się, bo tym sposobem bardziej sobie zaszkodzisz niż pomożesz. Kobiety w ciąży najczęściej wybierają jogę. Zabronione są ćwiczenia rozciągające mięśnie brzucha i wewnętrzną stronę ud. Zrezygnuj też z ćwiczeń, które wymagają przyciągania kolan do klatki piersiowej, rowerku i skoków.

3. Ból pleców w ciąży - kiedy jest niebezpieczny?

W dolnym odcinku pleców odczuwasz pulsujący ból, który nie mija po odpoczynku lub przy zmianie pozycji – ten ból pleców w ciąży może być spowodowany skurczami macicy i rozwieraniem się szyjki macicy. Jeżeli do terminu porodu masz jeszcze trochę czasu, czym prędzej zgłoś się do lekarza.

Ból pleców nasila się podczas mikcji, dodatkowo w okolicy cewki moczowej odczuwasz silne pieczenie – prawdopodobnie jest to infekcja dróg moczowych, a nie chory kręgosłup. Zgłoś się do ginekologa, który przepisze ci skuteczną terapię antybiotykową.

Ból kręgosłupa promieniuje do nóg, tak silnie, że w kończynach zaczynasz tracić czucie – być może dokucza ci przepuklina jądra miażdżycowego czy rwy kulszowej. Lekarz zastosuje leczenie zachowawcze (leki przeciwbólowe połączone z rehabilitacją).

Ból w okolicy spojenia łonowego i stawów biodrowych uniemożliwia ci poruszanie się – doszło do rozejścia się spojenia łonowego. W leczeniu wykorzystuje się leki przeciwbólowe i zmianę trybu życia.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.