Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Brakuje leku na cukrzycę. Polacy wykupują go z innego powodu

 Katarzyna Prus
14.05.2022 16:15
Brakuje leku na cukrzycę. Znika z aptek, bo pomaga również w odchudzaniu
Brakuje leku na cukrzycę. Znika z aptek, bo pomaga również w odchudzaniu (Getty Images)

Wykupienie recepty na Ozempic coraz częściej graniczy z cudem. Chorzy na cukrzycę typu 2 mają poważny problem, bo po lek chętnie sięgają również ci, którzy chcą schudnąć, a może być on stosowany w tym celu tylko w określonych sytuacjach. - Ozempic nie jest lekiem na odchudzanie. Jest on zarejestrowany do leczenia cukrzycy typu 2. Owszem ma on również bardzo dobrą skuteczność, jeśli chodzi o redukcję masy ciała i lekarze zapisują go pacjentom, ale tym, którzy walczą z chorobą, jaką jest otyłość. Nie jest on przeznaczony dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów - podkreśla Edyta Sekuła, diabetolog.

spis treści

1. Lek na cukrzycę pomaga schudnąć, ale nie każdy może go przyjmować

Ozempic stosuje się u pacjentów z cukrzycą typu 2. To najczęściej występująca postać cukrzycy związana z zaburzeniem produkcji i działania insuliny. Nieleczona choroba może doprowadzić do poważnych uszkodzeń naczyń krwionośnych w oczach, mózgu, sercu i nerkach.

W aptekach brakuje leku na cukrzycę
W aptekach brakuje leku na cukrzycę (Getty Images)

Ozempic zawiera substancję czynną semaglutyd - analog ludzkiego glukagonopodobnego peptydu-1 (GLP-1). Chorzy przyjmujący ten preparat, robią sobie raz w tygodniu podskórny zastrzyk.

Zobacz film: "Cukrzyca to pięć różnych chorób"

Badania prowadzone przez producenta leku - firmę Novo Nordisk, pokazały, że lek pomaga też schudnąć. W ciągu 68 tygodni pacjenci z otyłością i jedną chorobą współistniejącą, ale bez cukrzycy, przyjmujący semaglutyd uzyskiwali redukcję masy ciała o 14,9 proc. w porównaniu do 2,4 proc. w grupie placebo.

2. "To nie jest lek na odchudzanie"

Dlatego po lek zaczęły masowo sięgać osoby, którym zależy na utracie wagi. Przez to chorzy, którzy naprawdę potrzebują pomocy i chcą zrealizować receptę mogą mieć duży problem. W wielu aptekach leku nie ma, a farmaceuci nie wiedzą, kiedy znowu będzie dostępny.

- Ozempic nie jest lekiem na odchudzanie. Jest on zarejestrowany do leczenia cukrzycy typu 2. Owszem ma on również bardzo dobrą skuteczność, jeśli chodzi o redukcję masy ciała i lekarze zapisują go pacjentom, ale tym, którzy walczą z chorobą, jaką jest otyłość. Nie jest on przeznaczony dla osób, które chcą zrzucić kilka kilogramów - podkreśla Edyta Sekuła, diabetolog z Centrum Medycznego Harmony Medical w Krakowie.

- Niestety przypuszczam, że osoby, które chcą po prostu schudnąć, również sięgają po ten lek. Efekt jest taki, że pacjenci z cukrzycą mają problem z realizacją recepty, bo leku nie ma w wielu aptekach. Trzeba kombinować, żeby go zdobyć. Warto korzystać przy tym ze stron ktomalek.pl lub gdziepolek.pl, bo apteki dostają dosłownie po kilka opakowań - dodaje diabetolog.

Wskazuje też, że ogromny popyt na Ozempic może się też wiązać się z jego ceną.

- Miesięcznie kosztuje on 360 zł, podczas gdy podobny lek zarejestrowany do leczenia otyłości - Saxenda, kosztuje ok. 700 zł - dodaje Edyta Sekuła.

3. "Bezprecedensowy wzrost popytu"

Firma Novo Nordisk tłumaczy, że wzrost popytu na Ozempic jest bezpredensowy, dlatego już zwiększyła globalne moce produkcyjne. Producent zapowiada, że dostawy leku do Polski mają być jeszcze większe.

Jednocześnie przyznaje, że w niektórych aptekach preparatu może brakować.

Katarzyna Prus, dziennikarka Wirtualnej Polski

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze