Chcesz mieć zdrowe dziecko? Baw się z nim!

Każdy wie jak ważna dla zdrowia i dobrego samopoczucia całej rodziny jest aktywność fizyczna. Regularne ćwiczenia obniżają ryzyko chorób serca, pomagają w utrzymywaniu prawidłowej wagi, sprzyjają osiąganiu lepszych wyników w szkole, są świetnym sposobem na spożytkowanie nadmiaru energii u dzieci i dają szansę na dłuższe życie w zdrowiu. Aby zaszczepić w dzieciach zdrowe nawyki i przyzwyczaić je do codziennej aktywności fizycznej warto się postarać, aby ćwiczenia miały formę zabawy. Dzięki temu są większe szanse na to, że cała rodzina będzie chętnie uprawiała sport.

Zobacz film: "Soki ekologiczne"

1. Planowanie aktywności fizycznej

Aktywność fizyczna dziecka
Aktywność fizyczna dziecka

Dziecko samo nie potrafi rozsądnie rozplanować wolnego czasu, dlatego muszą mu w tym pomóc rodzice. Warto...

zobacz galerię

Kluczem do przyzwyczajenia dzieci do aktywnych form wypoczynku jest odpowiednie planowanie ich czasu. Na początek dobrym rozwiązaniem będzie wyłączenie telewizora – to zachęci dzieci do szukania innych rozrywek. Najlepiej, gdy telewizor stoi w salonie. Jeśli dziecko ma telewizor we własnym pokoju, o wiele trudniej je będzie odzwyczaić od ciągłego oglądania telewizji i zachęcić do ruchu. Na wspólne spędzanie czasu można wybierać sporty i zabawy z elementem współzawodnictwa lub bez niego. Warto próbować różnych dyscyplin, aby znaleźć coś, co spodoba się całej rodzinie.

Na zabawę z dziećmi należy poświęcić przynajmniej 30 minut 3 razy w tygodniu. Wspólna zabawa powinna stanowić stały punkt w tygodniowym planie zajęć. Formy aktywności fizycznej muszą być dostosowane do wieku dziecka. Maluchom może się spodobać gra w klasy lub zabawa w chowanego. Ze starszymi dziećmi można pograć w piłkę nożną. Na każdy weekend należy zaplanować przynajmniej jedno wspólne przedsięwzięcie, które wymaga od nas trochę ruchu. Może to być piesza wycieczka, turniej gry w badmintona lub po prostu pobyt na placu zabaw z młodszymi pociechami. Wolny dzień lub święto powinno być traktowane jako okazja na rodzinne spędzanie czasu w aktywny sposób. W dzień wolny od pracy wyłącz telewizor i zabierz całą rodzinę na spacer, do parku lub do lasu. Zorganizuj rodzinny dzień sportu – zabierz dzieci na boisko i zagraj z nimi w piłkę nożną, koszykówkę lub siatkówkę. Również urodziny dziecka mogą być okazją na wprowadzenie gier i zabaw – konkurs tańca, wyścigi, zabawa w berka.

2. Aktywność fizyczna na co dzień

Aby aktywność fizyczna stała się nawykiem, zamiast wszędzie jeździć samochodem wybierz rower lub spacer. Zakupy, wizyta w bibliotece – wszystko to jest jest idealnym pretekstem, aby wyjść z domu i przejść się razem z dziećmi. Po obiedzie, zamiast całą rodziną zasiadać przed telewizorem, zabierz wszystkich na półgodzinny spacer. Kup dzieciom krokomierz i notuj ich codzienne osiągnięcia w tabeli, którą możesz powiesić na lodówce.

Formą aktywności fizycznej są również codzienne domowe obowiązki, jak choćby sprzątanie. Aby dzieci nie postrzegały ich negatywnie, warto włączyć muzykę i wykonywać je wspólnie. Młodsze dzieci bardzo lubią pomagać w zajęciach dorosłych, a sprzątanie zabawek czy odkurzanie dywanu może przerodzić się we wspaniałą zabawę, łączącą śpiew i taniec.

Sezonowe prace w ogrodzie to kolejny sposób na zaktywizowanie całej rodziny. Jeśli pracuje się razem, grabienie liści czy odgarnianie śniegu może wydawać się znacznie zabawniejsze niż na pierwszy rzut oka i łatwo przeradza się w bitwę na śnieżki lub inne zabawy na śniegu bądź z suchymi liśćmi.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Ważne tematy