Trwa ładowanie...

Ćwiczenia ogólnorozwojowe - jak ćwiczyć całe ciało, trening całego ciała, trening ogólnorozwojowy

Ćwiczenia ogólnorozwojowe angażują do pracy wszystkie najważniejsze partie ciała. To dlatego są wskazane dla osób, które chcą zachować zdrowie, poprawić swoją kondycję i uniknąć bólów kręgosłupa. Ich niewątpliwą zaletą jest to, że nie są skomplikowane, działają kompleksowo i możne je wykonywać w domu. Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "Ćwiczenia dla początkujących. Trener pokazuje, jak skutecznie robić to w domu"

spis treści

1. Co to są ćwiczenia ogólnorozwojowe?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe angażują do pracy wszystkie najważniejsze partie mięśni, a ich celem jest poprawa sprawności, wzmocnienie ciała i kondycji. Ponieważ nie są skomplikowane, mogą je wykonywać zarówno dzieci, jak i młodzież, dorośli i osoby starsze. Z ćwiczeń ogólnorozwojowych korzystają również osoby, które pracują nad utratą zbędnych kilogramów.

Wykonują je także sportowcy: początkujący, będący w formie oraz ci, które wracają do aktywności fizycznej po dłuższej przerwie.

Z metodycznego punktu widzenia ćwiczenia fizyczne można podzielić na ogólnorozwojowe (wszechstronne) oraz ukierunkowane i specjalistyczne. Ćwiczenia ogólnorozwojowe, w odróżnieniu od pozostałych, mają działanie kompleksowe, kształtują potencjał ruchowy i odporność psychiczną.

2. Na czym polega trening ogólnorozwojowy?

Ćwiczenia ogólnorozwojowe angażują do pracy wszystkie najważniejsze partie ciała jednocześnie - podczas jednego treningu. Chodzi o mięśnie brzucha, grzbietu, klatki piersiowej, nóg oraz ramion. Pozwalają uzyskać harmonijną sylwetkę.

O czym pamiętać, wykonując trening ogólnorozwojowy? Aby ćwiczenia były efektywne, należy przestrzegać kilku zasad. Najważniejsze jest, by aktywność fizyczna była regularna. Ćwiczenia ogólnorozwojowe powinny być wykonywane 3-4 razy w tygodniu.

Trening powinien rozpocząć się od rozgrzewki, a zakończyć rozciąganiem mięśni. Początkowo ćwiczenia należy wykonywać jedynie z obciążeniem własnego ciała. Z czasem można dodać hantle, ciężarki czy gumy do ćwiczeń.

Należy pamiętać, że bardzo ważna jest technika wykonywania ćwiczeń. Trzeba je wykonywać poprawnie i dokładnie. To wiąże się nie tylko z ich efektywnością, ale i minimalizowaniem ryzyka urazów. Ćwiczyć można zarówno na siłowni czy zajęciach fitness pod okiem trenera (także personalnego), jak i samodzielnie w domu. Najważniejsze jest, by opracować trening tak, aby sekwencje ćwiczeń w rezultacie angażowały każdą partię mięśni.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Zalety i efekty ćwiczeń ogólnorozwojowych

Ćwiczenia ogólnorozwojowe mają wiele zalet. Przede wszystkim mogą wykonywać je osoby w każdym wieku, niezależnie od płci. Ponadto trening jest efektywny, a nie wyczerpujący czy skomplikowany. Angażuj do pracy każdą grupę mięśni, co przekłada się na dobry efekt.

Efekty ćwiczeń ogólnorozwojowych to:

  • wzmocnienie siły mięśni,
  • poprawa kondycji i sprawności fizycznej,
  • pobudzenie do pracy wszystkich mięśni,
  • zwiększenie zakresu ruchomości w stawach,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • redukcja tkanki tłuszczowej i spalanie kalorii. Jeśli ćwiczenia są intensywne, pozwalają w relatywnie krótkim czasie zredukować nie tylko tkankę tłuszczową, a i zbudować muskulaturę,
  • lepsze samopoczucie,
  • poprawa kondycji skóry,,
  • wzmocnienie odporności.

Warto pamiętać, że ćwiczenia ogólnorozwojowe zmniejszają prawdopodobieństwo zachorowania na cukrzycę, choroby układu krążenia, osteoporozę czy otyłość.

4. Przykłady ćwiczeń ogólnorozwojowych

Ćwiczenia ogólnorozwojowe to szeroki wachlarz możliwości. Są bardzo różne, od łatwych po wymagające sporej sprawności i kondycji. Najważniejsze jest, by trening dostosować do swoich możliwości, potrzeb oraz oczekiwań. Inaczej będzie wyglądała lista ćwiczeń dla dziecka, seniora, osoby odchudzającej się, jak i sportowca, który pracuje nad kolejnym rekordem życiowym w swojej dyscyplinie.

W katalogu tego typu treningów znajdują się ćwiczenia na klatkę piersiową, ramiona i grzbiet, ćwiczenia na brzuch, na uda i łydki.

Podstawowe ćwiczenia ogólnorozwojowe dla dzieci, młodzieży i dorosłych to:

  • pajacyki,
  • jaskółka,
  • pompki,
  • wymachy ramionami,
  • chodzenie w przysiadzie,
  • wspięcia na palce,
  • deska (plank),
  • bieg w miejscu,
  • skręty tułowia w pozycji deski,
  • deska bokiem z unoszeniem nogi,
  • skłony, wykonywane na wyprostowanych nogach z prostymi plecami,
  • krążenia: kostek, kolan, bioder, nadgarstków i szyi,
  • unoszenia bioder w podporze przodem,
  • przeskoki ze skrętem w pozycji zakrocznej,
  • skok do wstania z siadu klęcznego,
  • półkola ramionami leżąc na brzuchu.

Warto pamiętać, że niektóre ćwiczenia mogą być nieodpowiednie dla osób po kontuzjach, z niektórymi schorzeniami lub problemami z układem ruchu. To dlatego przed rozpoczęciem treningu warto skonsultować się z lekarzem, fizjoterapeutą lub trenerem personalnym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.