Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Czy Facebook powoduje depresję?

 Magdalena Pietras
26.11.2018 11:44
Czy Facebook powoduje depresję?
Czy Facebook powoduje depresję? (123RF)

Korzystanie z serwisów społecznościowych, takich jak Facebook, wpływa znacząco na nasze zdrowie psychiczne, co potwierdzają badania naukowe. Bycie częścią świata wykreowanego w social mediach może nawet przyczynić się do depresji. Dlaczego tak się dzieje?

1. Naukowcy kontra Facebook

Naukowcy ze Szkoły Medycznej University of Pittsburgh przeprowadzili badania wśród użytkowników mediów społecznościowych. Wyniki opublikowano w czasopiśmie "Depression and Anxiety". Okazało się, że na 1787 badanych, w wieku od 17 do 32 lat, u co czwartej osoby pojawiały się oznaki depresji. Dodajmy, że uczestnicy eksperymentu logowali się na serwisy społecznościowe średnio 30 razy w tygodniu i spędzali tam około godziny dziennie.

Inne badania, przeprowadzone przez Marissę Maldonado z Sovereign Health Group, dały podobne rezultaty. Aż dwie trzecie badanych osób odczuwało niepokój po odwiedzeniu serwisów społecznościowych. Mieli problemy z zaśnięciem i pojawiały się u nich negatywne emocje.

Z kolei Kathy Charles, z Napier University w Edynburgu, udowodniła, że wiele osób po zalogowaniu się do najpopularniejszego serwisu społecznościowego odczuwa tzw. „facebookowy niepokój”.

Zobacz film: "Rozpoznaj stan zdrowia psychicznego on-line"
Z badań naukowych wynika, że korzystanie z Facebooka może zwiększyć ryzyko depresji
Z badań naukowych wynika, że korzystanie z Facebooka może zwiększyć ryzyko depresji (123RF)

2. Życie kontra Facebook

Skąd ten dyskomfort i inne objawy depresji? Wydawałoby się przecież, że serwisy społecznościowe to idealny, wymarzony świat, w którym wszyscy są szczęśliwi, piękni, mają mnóstwo znajomych, wspaniałe pasje.

No właśnie... wszyscy są szczęśliwi. Udostępniają zdjęcia z wakacji za granicą, zaręczają się, biorą bajkowy ślub, kupują nowoczesne samochody... A ja? Siedzę sama lub sam w piątkowy wieczór, praca cały czas ta sama, od lat nigdzie nie wyjeżdżam, ciągle te same konflikty z partnerem. I jak tu się nie załamać?

Liu yi Lin, autorka wspomnianych już badań przeprowadzonych w Szkole Medycznej University of Pittsburgh, wymienia kilka czynników, które mogą być odpwiedzialne za tzw. depresję facebookową.  

Przede wszystkim jest to zazdrość. Porównujemy się do tego, co prezentują nam nasi znajomi (bliżsi lub dalsi) i zazwyczaj wypadamy w tych rankingach znacznie gorzej.

Kolejnym powodem jest odczucie marnowania czasu. Siadamy przed komputerem czy smartfonem i sami nie wiemy, kiedy mijają godziny. I tak jest każdego dnia, a przecież mieliśmy tak wiele planów na wieczór.

Media społecznościowe mogą również uzależniać, a jak wiemy, każdy nałóg prędzej czy później objawia się obniżonym nastrojem.

Nie bez znaczenia są również osoby, z którymi stykamy się w sieci. Dodajemy zdjęcie na FB i czytamy pod nim nieprzyjemny komentarz, udostępniamy istotną dla nas informację, a ktoś bez pardonu „hejtuje” nasz post – taka sytuacja może nam skutecznie zepsuć dzień.

Czy jest jakaś recepta na „depresję społecznościową”?

Przede wszystkim warto się zdystansować, bo przecież nie każdego z nas stać na radykalny krok, jakim jest usunięcie kont z serwisów społecznościowych. Pamiętajmy, że Facebook czy Instagram to wyidealizowany świat, pełen filtrów i wybiórczych informacji. Jeśli jednak zauważyliśmy już u siebie objawy depresji, powinniśmy skontaktować się ze specjalistą. Nie warto czekać, aż sytuacja się pogorszy.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze