Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (870 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Zbadali mózgi otyłych i szczupłych. Zaskakujące wnioski

Avatar placeholder
14.06.2023 13:02
Otyłość doprowadza do zmian w mózgu. Nowe badania
Otyłość doprowadza do zmian w mózgu. Nowe badania (Getty Images)

Otyłość zmienia mózg, a zmiany mogą być nieodwracalne. Najnowsze badania opublikowane na łamach "Nature Metabolism" sugerują, że u ludzi otyłych zmiany w mózgu dotyczące ośrodka sytości nie ulegają zbyt szybko poprawie. Nawet jeśli masa ciała zostanie zredukowana o 10 proc.

spis treści

1. Otyłość powoduje zmiany w mózgu

Otyłość jest związana z wieloma problemami zdrowotnymi, w tym z chorobami serca czy cukrzycą typu 2. Okazuje się także, że zwiększa ryzyko chorób mózgu, takich jak depresja czy demencja.

Mechanizm, przez który otyłość może prowadzić do tych problemów zdrowotnych, nie jest w pełni zrozumiany, natomiast naukowcy przypuszczają, że przyczynia się do tego m.in. stan zapalny, do którego prowadzi choroba. Zapalenie to może wpływać na mózg, prowadząc do uszkodzenia komórek nerwowych.

Najnowsze badanie opublikowane na łamach "Nature Metabolism", które było kontrolowanym badaniem klinicznym, w którym udział wzięło 60 osób - 30 uznanych za medycznie otyłych oraz 30 osób o normalnej wadze - otrzymywało węglowodany, tłuszcze lub wodę. Każdą grupę składników odżywczych podawano bezpośrednio do żołądka przez zgłębnik w oddzielne dni.

Zobacz film: "Lekarze o polskiej lekomani. Pacjenci wierzą, że pigułka pomoże na wszystko"

- Chcieliśmy ominąć jamę ustną i skupić się na połączeniu jelita z mózgiem, aby zobaczyć, jak składniki odżywcze wpływają na mózg niezależnie od widzenia, wąchania lub smakowania jedzenia – powiedziała główna autorka badania, dr Mireille Serlie, profesor endokrynologii w Yale School of Medicine w New Haven, Connecticut.

W noc poprzedzającą badanie wszyscy uczestnicy badania zjedli ten sam posiłek na kolację i nie jedli ponownie do następnego ranka. Gdy cukry lub tłuszcze przedostawały się do żołądka przez rurkę, naukowcy wykorzystali funkcjonalne obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego (fMRI) i tomografię emisyjną pojedynczych fotonów (SPECT), aby uchwycić reakcję mózgu w ciągu 30 minut.

2. Mimo utraty wagi ośrodek sytości pozostał bez zmian

Naukowcy byli zainteresowani tym, w jaki sposób tłuszcze i glukoza indywidualnie wyzwalają różne obszary mózgu związane z satysfakcjonującymi aspektami jedzenia. Chcieli wiedzieć, czy będzie inaczej u osób z otyłością w porównaniu z osobami o normalnej wadze.

- Byliśmy szczególnie zainteresowani prążkowiem, częścią mózgu zaangażowaną w motywację do szukania pożywienia i jedzenia go – powiedziała prof. Serlie. Prążkowie odgrywa również rolę w tworzeniu emocji i nawyków.

U osób o normalnej wadze badanie wykazało spowolnienie sygnałów mózgowych w prążkowiu w momencie, gdy do układu pokarmowego wprowadzano cukry lub tłuszcze – był to dowód, że mózg rozpoznał, że ciało zostało nakarmione.

- To ogólne zmniejszenie aktywności mózgu ma sens, ponieważ gdy jedzenie znajdzie się w twoim żołądku, nie musisz sięgać po więcej jedzenia - wyjaśniła Serlie. W tym samym czasie poziom dopaminy wzrósł u osób o normalnej wadze, sygnalizując, że ośrodki nagrody w mózgu również zostały aktywowane.

Gdy te same składniki odżywcze podawano przez sondę osobom uważanym za medycznie otyłych, aktywność mózgu nie zwalniała, a poziom dopaminy nie wzrastał.

Było to szczególnie zauważalne, gdy pokarmem były tłuszcze. Eksperci twierdzą, że łatwo to wytłumaczyć, ponieważ im wyższa zawartość tłuszczu, tym bardziej satysfakcjonujące jedzenie: dlatego wolimy zjeść burgera zamiast brokułów, bo tłuszcz wywołuje biologicznie lepszą reakcję w mózgu - wytłumaczyli autorzy badań.

Następnie poproszono grupę otyłych o redukcję masy ciała o 10 proc. Badania powtórzono jak poprzednio - z zaskakującymi wynikami. Okazało się, że utrata wagi nie doprowadziła do zmian w mózgu u osób z otyłością.

- Nic się nie zmieniło - mózg nadal nie rozpoznawał sytości, ani nie czuł się usatysfakcjonowany - powiedziała prof. Serlie.

- Teraz możemy powiedzieć, że trzy miesiące to za mało na takie zmiany, albo, że redukcja masy ciała nie była wystarczająca. Niemniej odkrycie to może również wyjaśniać, dlaczego ludzie z powodzeniem tracą na wadze, a następnie odzyskują całą wagę kilka lat później - wpływ na mózg może nie być tak odwracalny, jak byśmy tego chcieli - podsumowała.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze