Trwa ładowanie...

Domowe sposoby na podniesienie ciśnienia

Domowe sposoby na podniesienie ciśnienia to koło ratunkowe, po które warto sięgać, gdy niedociśnienie obniża komfort funkcjonowania. Co robić w sytuacji, kiedy dokuczają objawy niedociśnienia, takie jak uczucie zmęczenia, senność, osłabienie koncentracji, zawroty głowy czy mroczki przed oczami?

spis treści

1. Kiedy stosować domowe sposoby na podniesienie ciśnienia?

Domowe sposoby na podniesienie ciśnienia są pomocne w sytuacji, gdy niedociśnienie wywołuje złe samopoczucie, osłabienie, trudności z koncentracją, omdlenia, niewyraźne widzenie, nudności, senność czy zawroty głowy, czyli kiedy ma negatywny wpływ na jakość funkcjonowania.

Zobacz film: "Na nadciśnienie tętnicze choruje 40 proc. Polaków"

Niskie ciśnienie nie zawsze stanowi problem, ponieważ nie u każdego powoduje niepokojące czy dokuczliwe objawy.

Co to znaczy za niskie ciśnienie?

Prawidłowe ciśnienie tętnicze jest wypadkową ilości krwi pompowanej przez serce w ciągu minuty (pojemność minutowa) i oporu naczyń obwodowych. Zgodnie z obowiązującą klasyfikacją ciśnienia tętniczego za prawidłowe uznaje się ciśnienie, które zawiera się w przedziale od 120/80 mmHg do 129/84 mmHg. Pierwsza wartość, określana jest jako górne, oznacza ciśnienie skurczowe (skurczu serca). Druga wartość (tzw. ciśnienie dolne), to ciśnienie rozkurczowe.

Za zbyt niskie ciśnienie tętnicze krwi (hipotonia) uznaje się wartości ciśnienia skurczowego poniżej 90 mmHg i/lub ciśnienia rozkurczowego poniżej 60 mmHg. Nie jest to jednak ścisła granica. Zdarza się również, że spada tylko jeden z parametrów.

2. Przyczyny niskiego ciśnienia

Niskie ciśnienie bywa cechą osobniczą. Niedociśnienie może też wywoływać odwodnienie czy ciąża (to zazwyczaj skutek podwyższonego stężenia progesteronu, nieodpowiedniego nawodnienia i siedzącego trybu życia).

Za bardzo niskie ciśnienie krwi mogą odpowiadać także choroby. To zarówno ciężkie infekcje i reakcje alergiczne, choroby serca (znaczna bradykardia, wady zastawkowe, zawał serca, niewydolność serca) czy schorzenia endokrynologiczne (niedoczynność tarczycy, niedoczynność nadnerczy, hipoglikemia).

Zdarza się, że za niskie ciśnienie krwi odpowiada jej utrata wskutek urazów, krwotoków wewnętrznych, powikłań pooperacyjnych czy pęknięcia wrzodu żołądka. Niskie ciśnienie może być skutkiem zażywania niektórych suplementów lub leków (problemem bywa także za niskie ciśnienie krwi po lekach na nadciśnienie).

3. Jakie są domowe sposoby na podniesienie ciśnienia?

Co na niskie ciśnienie? Najbardziej znany domowy sposób na podniesienie ciśnienia to picie kawy bądź sięganie po produkty i suplementy, które zawierają kofeinę. Substancja może do trzech godzin zwiększać siłę serca i niewielki wzrost ciśnienia u osób, jednak szybko dochodzi do rozwoju tolerancji. Oznacza to, że ten sposób będzie skuteczny tylko u osób, które kawy nie pijają regularnie, na co dzień. W ich przypadku sięgnięcie po filiżankę małej czarnej może spowodować wzrost ciśnienia skurczowego o maksymalnie kilka milimetrów.

Jak szybko podnieść ciśnienie bez leków i bez kawy?

Na wartości ciśnienia tętniczego krwi przekłada się tryb życia. Brak ruchu czy siedzący tryb pracy mają fatalny wpływ na przepływ krwi. W podnoszeniu ciśnienia pomocna jest więc aktywność fizyczna, zarówno doraźne robienie przysiadów, zwłaszcza ćwiczenia z obciążeniem, jak i regularne ćwiczenia, spacery, jeżdżenie na rowerze czy pływanie. Czynności te nie tylko sprawiają, że akcja serca i ciśnienie krwi rosną. Wzmocnieniu ulegają także mięśnie i kondycja, a także dobre samopoczucie.

Na zbyt niskie ciśnienie krwi może pomóc chłodny prysznic czy kąpiel. Odpowiada za to kilka mechanizmów. Dzieje się tak, ponieważ:

  • dochodzi do odruchowego wzrostu pojemności minutowej krwi (za pośrednictwem autonomicznego układu nerwowego),
  • pod wpływem niskiej temperatury obwodowe naczynia krwionośne odruchowo kurczą się, co zwiększa opór przepływu krwi,
  • podczas kontaktu z zimną wodą dochodzi do hiperwentylacji. To stan związany z głębokimi i częstymi oddechami (więcej niż 20 oddechów na minutę).

Trzeba pamiętać, że efekt wzięcia prysznica czy kąpieli jest krótkotrwały. Zmiany ustępują po powrocie do temperatury pokojowej.

Na parametry ciśnienia krwi wpływa również dzienna podaż wody. Najlepiej, by była to czysta, niegazowana woda mineralna. Dorosły człowiek powinien wypijać co najmniej 1,5 litra płynów dziennie, więcej w bardzo upalne dni, przy intensywnym wysiłku fizycznym, w przypadku gorączki, biegunki czy wymiotów. Jeśli pojawia się wrażenie spadku ciśnienia, pomóc może wypicie szklanki wody. Wówczas krew powinna zacząć krążyć szybciej.

Ciśnienie krwi w dużej mierze zależy również od diety. Jak podnieść ciśnienie? Jednym z domowych sposobów może być dodawanie do posiłku nieco większej ilości soli. Trzeba tylko pamiętać, że zalecana przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) dzienna podaż soli nie powinna przekraczać 5 gramów. Jej długotrwałe nadużywanie może prowadzić do rozwoju nadciśnienia tętniczego i chorób sercowo-naczyniowych.

Jeśli chodzi o dietę, wahaniom i spadkom ciśnienia zapobiega spożywanie niewielkich porcji posiłków. Można wspomagać się roślinami i ziołami, które pobudzają i poprawiają przepływ krwi do mózgu. To na przykład imbir czy rozmaryn.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza