Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (861 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jak odebrać od lekarza receptę nie wychodząc z domu?

Avatar placeholder
30.03.2021 15:27
Lekarze bez problemu wypisują teraz e-recepty
Lekarze bez problemu wypisują teraz e-recepty (iStock)

Jak odebrać od lekarza receptę nie wychodząc z domu? Jest to możliwe zarówno za pomocą Internetowego Konta Pacjenta, jak i SMS czy wiadomości email. Co mogą zrobić seniorzy oraz osoby, które nie korzystają z urządzeń elektronicznych? Cóż – muszą zwrócić się o pomoc do bliskich czy sąsiadów. W zaistniałej sytuacji wizyty w przychodni, które nie są absolutnie konieczne, to zły pomysł.

spis treści

1. Jak odebrać od lekarza receptę nie wychodząc z domu?

Jak odebrać od lekarza receptę bez wychodzenia z domu? Sposobów jest kilka. Umożliwia to internet, sieć komórkowa, a i ludzka uprzejmość. Wszystko za sprawą e-recept, czyli dokumentów elektronicznych zastępujących tradycyjne recepty papierowe. Lekarz wystawia je w systemie elektronicznym.

2. Jak zdobyć receptę lekarską nie wychodząc z domu?

Aby móc wykupić lek, najpierw należy zdobyć receptę lekarską. Jak to zrobić?

Zwykle wystarczyło pójść do lekarza na wizytę lub zostawić w rejestracji pisemną prośbę o wypisanie recepty na leki przyjmowane stale. W obecnej sytuacji zarówno w przypadku chorób przewlekłych, jak i infekcji czy dolegliwości, które pojawiły się nagle, nie trzeba iść do lekarza. Możliwa jest teleporada, podczas której lekarz wypisuje receptę, przeprowadza wywiad lekarski, interpretuje wyniki badan kontrolnych.

Zobacz film: "E-recepta od 8 stycznia. Minister tłumaczy, co trzeba zrobić"

Dzięki niej nie trzeba stać w tłumie chorych, a tym samym narażać się na zakażenie, również koronawirusem. Podczas takiej "wizyty" możliwe jest nie tylko wystawienie e-recepty, ale i zwolnienia lekarskiego.

Może się zdarzyć, że lekarz podczas teleporady może dostrzec konieczność osobistej wizyty w przychodni. Może też wysłać karetkę po pacjenta.

3. Jak skorzystać z e-recepty?

Jeśli lekarz wypisał nową receptę, można ją odebrać nie wychodząc z domu. Jak to zrobić?

W przypadku posiadania Internetowego Konta Pacjenta receptę można odebrać SMS-em lub e-mailem. Można je założyć na https://pacjent.gov.pl, a w zakładce "Moje konto" wybrać rodzaj powiadomień: SMS lub e-mail.

Przysłany w SMS 4-cyfrowy kod trzeba pokazać w aptece, podając PESEL. Można również otrzymać plik PDF z e-receptą, przesłany na e-mail. Plik wygląda tak, jak wydruk informacyjny. Znajduje się na nim kod kreskowy i zalecane przez lekarza dawkowanie. W takim przypadku farmaceuta w aptece skanuje kod. Numer PESEL nie jest potrzebny. Dlaczego? Numer PESEL jest niezbędny zawsze wtedy, kiedy podaje się 4-cyfrowy kod. W przypadku okazywania wydruku informacyjnego lub e-recepty na smartfonie, nie trzeba podawać numeru PESEL, ponieważ farmaceuta sczytuje kod kreskowy.

W razie konieczności można przyjść do przychodni po kod odbioru recepty zapisany na kartce. Możliwe jest również otrzymanie wydruku informacyjnego e-recepty ze wszystkimi przepisanymi lekami. Wygląda on jak tradycyjna recepta, nie wymaga numeru PESEL.

Wizyta w przychodni w okresie pandemii nie jest najlepszym pomysłem. Szczególnie uważać muszą osoby z grupy ryzyka, zwłaszcza ludzie starsi czy pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe. To dlatego tak ważne jest, aby seniorzy zwracali się o pomoc do bliskich i sąsiadów, a także organizacji i instytucji, które mogą ich wyręczyć w zrobieniu zakupów, zarówno w sklepie, jak i aptece.

4. Jak zrealizować e-receptę?

Aby zrealizować receptę, do apteki należy przyjść z:

  • SMS-em, w którym podany będzie kod dostępu,
  • e-mailem, w którym będzie dostępny wydruk informacyjny w postaci pliku PDF,
  • z kartką, na której znajduje się kod kreskowy recepty lub 4-cyfrowy kod dostępowy wraz z numerem PESEL, ewentualnie z wydrukiem informacyjnym.

Na jednej e-recepcie znajduje się jeden lek. Możliwe jednak jest połączenie kilku e-recept (maksymalnie 5) w tak zwaną receptę zbiorczą.

Co jeszcze warto wiedzieć? E-receptę można zrealizować w każdej aptece w Polsce, a każdy z leków zapisany na recepcie zbiorczej można kupić tam, gdzie najwygodniej. Czyli kilka leków można kupić w jednej aptece, a kilka w drugiej.

E-receptę zbiorczą można również realizować częściowo. Gdy lekarz wypisze kilka opakowań tego samego leku, możliwe jest wydanie jednego opakowania. Odznacza się wówczas "częściową realizację". Gdy wydanie pozostałych opakowań leku nastąpi w terminie późniejszym, w systemie pojawi się adnotacja "całkowita realizacja".

E-recepta zasadniczo jest ważna 30 dni, ale są i takie, które są ważne 7 dni czy rok. Żeby e-recepta była 365 dni, lekarz musi to zaznaczyć. E-recepty, która się przeterminowała, nie można zrealizować.

Potrzebujesz konsultacji z lekarzem, e-zwolnienia lub e-recepty? Wejdź na abcZdrowie Znajdź Lekarza i umów wizytę stacjonarną u specjalistów z całej Polski lub teleporadę od ręki.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze