Trwa ładowanie...

Fioletowe paznokcie – dlaczego płytka zmienia barwę?

Fioletowe paznokcie to typowy objaw sinicy, a także zespołu Raynauda oraz różnych chorób ogólnoustrojowych. Zdarza się jednak, że przyczyna zmiany wyglądu płytki paznokciowej ma zupełnie innych charakter. To skutek działania różnych substancji chemicznych, pozostałość po manicure hybrydowym bądź pamiątka po urazie. Co warto wiedzieć?

Zobacz film: "#dziejesienazywo: Dlaczego warto robić screening?"

spis treści

1. Niegroźne przyczyny fioletowych paznokci

Fioletowe paznokcie to jedna z najczęściej występujących zmian dotyczących wyglądu płytki paznokciowej. Zasinienie może objąć całą płytkę lub jej cześć, pojawić się na jednym palcu, większości bądź na wszystkich. Ma to związek z przyczynami defektu. A te mogą być bardzo różne, zarówno niegroźne i błahe, jak i poważniejsze oraz wymagające uwagi.

Zmiana zabarwienia paznokcia może być następstwem wychłodzenia organizmu bądź przebarwienia po manicure hybrydowym, do którego zastosowano ciemny lakier (fioletowy, grafitowy, czarny). To dlatego, aby uniknąć nieestetycznych zmian na paznokciach, należy nakładać na nie bazę. Dzięki temu barwnik nie wnika w strukturę płytki.

Fioletowe paznokcie często są objawem urazu palca i powstania krwiaka podpaznokciowego. Ten jest widoczny w postaci ograniczonego, czarno-niebieskiego obszaru. Uraz zwykle dotyczy kciuka i palucha stopy. W przypadku paznokci u nóg przyczyną często bywa noszenie zbyt ciasnego obuwia. Problem ten pojawia się również u biegaczy czy narciarzy.

Sine paznokcie u dziecka, pojawiające się w pierwszych miesiącach życia wynikają najczęściej ze słabo jeszcze rozwiniętego układu krążenia oraz układu oddechowego. Z kolei fioletowe paznokcie w ciąży to konsekwencja zmian hormonalnych, nie można jednak wykluczyć poważniejszych przyczyn.

2. Fioletowe paznokcie a choroby

Fioletowe paznokcie nie muszą zwiastować choroby, niemniej zdarza się, że są objawem nieprawidłowości bądź schorzeń, na przykład:

  • COVID-19. Zdarza się, że u osób młodszych i dzieci zakażonych wirusem SARS-CoV-2 pojawia się lekkie odbarwienie i obrzęk na czubku palców, które może dawać wrażenie pieczenia. To tak "covidowe palce”. W większości symptom ten obserwuje się u pacjentów, u których choroba przebiega łagodnie lub bezobjawowo,
  • czerniaka paznokcia,
  • choroby Wilsona,
  • alkaptonurii,
  • hemochromatozy,
  • anemii złośliwej,
  • chorób zakaźnych, takich jak zakażenia wywołane przez grzyby Trichophyton rubrum, Candida albicans i Aspergillus niger czy bakterie Pseudomonas aeruginosa.

Zobacz także:

3. Sinica – przyczyny i objawy

Jedną z najczęstszych przyczyn sinych paznokci jest sinica. Jej główny objaw to fioletowo-niebieskie zabarwienie skóry oraz błon śluzowych, zaś istotą obniżone wiązanie się tlenu z hemoglobiną w płucach. Symptomy mają związek z niedotlenieniem, które sprawia, że krew ciemnieje.

Wyróżnia się dwa rodzaje sinicy:

  • centralną, która objawia się głównie jako zasinienie ust, twarzy, czasem tułowia,
  • obwodową, dotycząca części dystalnych ciała. Zmiany obejmują kończyny lub małżowiny uszne. Objawem są sine palce i sine paznokcie u rąk i nóg.

Za sine paznokcie u nóg lub rąk odpowiada sinica obwodowa, która jest konsekwencją zmniejszonego przepływu krwi przez tkanki obwodowe i nadmiernego odtlenowania hemoglobiny w obwodowych częściach ciała.

Przyczyniają się do niej zaburzenia krążenia tętniczego, choroby układu krążenia, nieprawidłowości pracy mięśnia sercowego, zmniejszony rzut serca w przypadku niewydolności serca, zaburzenia odpływu krwi żylnej (zapalenie żył powierzchownych, zakrzepica żylna), wychłodzenie ciała, zaburzenia naczynioruchowe, w tym objaw Raynauda.

Objaw Raynauda to epizodyczny skurcz naczyń krwionośnych, który objawia się zasinieniem palców. Może do niego dochodzić bez określonej przyczyny, choć powodem może być również chłód, emocje czy stres. Objaw Raynauda może być pierwotny (choroba Raynauda) lub wtórny w przebiegu innych chorób (tzw. zespół Raynauda).

4. Sine paznokcie a leki i związki chemiczne

Fioletowe paznokcie mogą być także skutkiem stosowania różnych leków:

  • przeciwwirusowych (zydowudyna),
  • antybiotyków (minocyklina, tetracyklina),
  • przeciwmalarycznych,
  • cytostatycznych.

Sine paznokcie mogą być również skutkiem ubocznym stosowania substancji, chemicznych, takich jak:

  • nadmanganian potasu,
  • azotan srebra,
  • farby do włosów,
  • barwniki do drewna,
  • kwas azotowy.

Ponieważ fioletowe paznokcie to nie tylko mankament urody, ale i często objaw choroby, gdy zmiany są niepokojące, nie wynikają z urazu czy manicure hybrydowego, utrzymują się dłuższy czas, należy skontaktować się z lekarzem.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Polecane dla Ciebie
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Pomocni lekarze
    Szukaj innego lekarza