Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (853 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (402 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Habituacja - rodzaje, korzyści i zagrożenia, szumy uszne a habituacja

 Paula Komendarczuk
30.03.2021 07:43
Habituacja sprawia, że perfumy czujemy jedynie przez kilka chwil po ich rozpyleniu.
Habituacja sprawia, że perfumy czujemy jedynie przez kilka chwil po ich rozpyleniu. (gettyimages)

Habituacja to zjawisko, które dotyczy każdego człowieka. Polega na przyzwyczajaniu się do obecności konkretnych bodźców, takich jak dźwięk czy zapach. Za sprawą habituacji jesteśmy w stanie spać, pomimo odgłosów ruchliwej ulicy. Co warto wiedzieć o habituacji?

spis treści

1. Co to jest habituacja?

Habituacja to proces, który polega na przyzwyczajeniu się organizmu do konkretnych bodźców. Dzięki temu nie reagujemy na przykład na powtarzalne dźwięki, takie jak odgłosy wydawane przez lodówkę czy ptaki za oknem.

Zjawisko habituacji nie następuje od razu, ale stopniowo zachodzi wyciszenie reakcji i uznanie bodźców za zupełnie nieistotne. Identycznie dzieje się w przypadku węchu, ale receptory nosowe znacznie szybciej przyzwyczajają się do zapachów. Z tego powodu perfumy czujemy jedynie kilka chwil po ich rozpyleniu.

Habituacja sprawia, że nie nie zwracamy większej uwagi na hałas za oknem, na przykład na przejeżdżający pociąg czy samochody. Dopiero w momencie, gdy ktoś stwierdzi, że w mieszkaniu jest głośno, zauważamy wszystkie dźwięki, które do tej pory były przez nas ignorowane.

Zobacz film: "Otyłość. Historia Aleksandry"

Korzyści z habituacji są różne, przede wszystkim zjawisko umożliwia nam normalne funkcjonowanie bez wrażenia o nadmiarze bodźców. Dzięki temu możemy pracować, relaksować się czy spać, nawet jeżeli za oknem non stop jest głośno. Organizm za pomocą habituacji oddziela istotne dla nas informacje, od tych które nie mają znaczenia.

2. Rodzaje habituacji

  • habituacja krótkotrwała - trwa przez jakiś czas, po przerwie ten sam bodziec znowu może spotkać się z reakcją organizmu,
  • habituacja długotrwała - jest związana z powstaniem skojarzenia między bodźcem a tłem, kodowanym w pamięci długotrwałej.

3. Do czego się przyzwyczajamy?

Przykładów habituacji jest wiele, ponadto każdy człowiek przyzwyczaja się do czegoś innego. Zwykle ludzie ignorują bodźce, takie jak:

  • hałas - dźwięk samochodów, pociągów, samolotów, szczekanie psa,
  • nieprzyjemne lub intensywne zapachy - perfumy, zapach cebuli, odór śmieci,
  • ból - np. lekki ból głowy.

Habituacji podlega również dotyk, na przykład podczas ubierania się jesteśmy w stanie poczuć miękkość materiału, ale po pewnym czasie nie zwracamy uwagi, że coś mamy na sobie.

Podobnie dzieje się w przypadku siadania na nowym fotelu czy wybierania materaca do łóżka. Po zakupie nie myślimy za każdym razem, że dany mebel jest wygodny czy odpowiednio twardy.

4. Habituacja może być zła?

Zdarza się, że zignorowany bodziec może negatywnie oddziaływać na nasze zdrowie. Dzieje się tak w przypadku bólu, co sprawia, że nie nie jesteśmy świadomi, że dzieje się coś niepokojącego.

Dodatkowo ignorowany hałas wpływa na większą ilość pomyłek w pracy i sprawia, że szybciej się męczymy. Natężenie dźwięku nie powinno przekraczać 65 decybeli, ponieważ może to prowadzić do rozwoju zaburzeń psychicznych.

Zobacz także:

5. Terapia szumów usznych metodą habituacji

Szumy uszne to zjawisko akustyczne, słyszalne jedynie przez chorego. Jedną z najskuteczniejszych form leczenia jest metoda habituacji, czyli Tinnitus Retraining Therapy (TRT).

Terapia ta została opracowana przez profesora Pawła Jastreboffa i jest oparta na nauczeniu mózgu zignorowania szumów. Ułatwia to regularny trening przy pomocy generatora dźwięków.

Nie czekaj na wizytę u lekarza. Skorzystaj z konsultacji u specjalistów z całej Polski już dziś na abcZdrowie Znajdź lekarza.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze