Jak budować odporność organizmu?

spis treści
rozwiń

Zwykle wraz z nadejściem sezonu jesienno-zimowego zaczynamy zastanawiać się nad zwiększeniem naszej odporności. Tymczasem należy zadbać o nią z dużym wyprzedzeniem.

1. Co to jest odporność?

Posiadamy dwa rodzaje odporności: czynną i bierną. Tę pierwszą nabywamy naturalnie w wyniku przebytych chorób lub w sposób sztuczny przez szczepionki. Ta druga natomiast powstaje w naszym organizmie już w życiu płodowym w wyniku przejścia przeciwciał z organizmu matki. Czasem odporność wytwarzana jest sztucznie w wyniku podania surowicy. Odporność można porównać do niewidzialnej sfery obronnej naszego organizmu. Tworzy ją m.in zespół pożytecznych bakterii, które chronią nas przed grzybami, szkodliwymi bakteriami i wirusami. Zewnętrzną barierę budują: skóra, śluzówki i odruchy obronne, jak np. kichanie, łzawienie, kaszel, wymioty. Tę naturalną barierę powinniśmy wspierać, a sposobów na to jest kilka.

Zobacz film: "Łuszczyca a depresja"

2. Wzmocnienie odporności

Najważniejsze to prowadzić zdrowy tryb życia, czyli:

  • spać 8 godzin na dobę,
  • spożywać żywność bogatą w witaminy, świeżą i nieprzetworzoną,
  • przebywać w dobrze przewietrzonych pomieszczeniach, zarówno w miejscu nauki i pracy, jak i w domu,
  • często przebywać na świeżym powietrzu,
  • pić dużo wody między posiłkami, dzięki czemu łatwiej pozbędziemy się szkodliwych produktów przemiany materii oraz zapewnimy naszym tkankom dobre nawodnienie,
  • dystansować się od stresów,
  • unikać nałogów, zwłaszcza palenia papierosów, które naraża nas na kontakt ze szkodliwymi substancjami oraz upośledza naturalne mechanizmy obronne dróg oddechowych.

Aby wspomóc swój układ odpornościowy, warto dbać o prawidłową podaż witamin, jak na przykład witaminy D czy C oraz rutyny, które biorą udział w tworzeniu bariery ochronnej, odbudowie uszkodzonych komórek i skutecznie w walce z drobnoustrojami.

Według Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) witamina D pomaga m.in. w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Niestety, zapewnienie organizmowi jej odpowiedniego poziomu wcale nie jest proste. Słońce, które pozwala na syntezę witaminy D w skórze, w naszej szerokości geograficznej pojawia się zdecydowanie zbyt rzadko. Z kolei produkty spożywcze zawierają jej niewielkie ilości. Znajdziemy ją m.in. w produktach mlecznych czy rybach, jednak należałoby ich zjeść bardzo dużo, by zapewnić swojemu organizmowi odpowiedni jej poziom. By zadbać więc o nasz układ odpornościowy, należy suplementować witaminę D.

Warto także szczepić się, np. przeciw grypie. Ta szczepionka jest wciąż najpopularniejsza, ponieważ zmniejsza ryzyko i pomaga uniknąć ciężkich powikłań. Zaczyna ona chronić nas już po tygodniu od jej podania. Objawy niepożądane, które mogą wystąpić po szczepieniu, są zazwyczaj łagodne, np. obrzęk w miejscu szczepionki czy stan podgorączkowy. W celu zaszczepienia należy udać się do swojego lekarza rodzinnego przed rozpoczęciem sezonu grypowego (wrzesień-październik). Szczepienie to należy powtarzać co roku.

3. Jak działa układ odpornościowy?

Grypa i przeziębienie to infekcje dotyczące górnych dróg oddechowych (nosa, gardła, krtani). Walka z drobnoustrojami zaczyna się przez uruchomienie mechanizmów obronnych. Część z nich broni nas, nie rozpoznając intruza, czyli w sposób nieswoisty. Gdy one zawiodą, zwalczaniem wirusów zajmują się komórki zwane limfocytami, które mają zdolność rozpoznawania intruzów i produkcji przeciwciał. Są to mechanizmy obrony swoistej. Podczas niszczenia zagrażających nam patogenów, wydzielane są substancje, sterujące tym procesem. One także odpowiadają za wszelkie zmiany zachodzące w funkcjonowaniu naszego organizmu. Odczuwane objawy grypy bądź przeziębienia (gorączka, ból głowy, katar, kaszel itp.) to właśnie efekty obrony organizmu, a nie bezpośrednie działanie bakterii czy wirusów.

Pamiętajmy o prowadzeniu zdrowego trybu życia przez cały rok, nie tylko w czasie jesienno-zimowym, gdy pojawia się najwięcej infekcji. Zaniedbywanie układu odpornościowego może prowadzić do poważnych chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!