Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (404 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Jatrogenia - czym jest i na czym polegają błędy jatrogenne

 Kinga Olchowy
03.07.2020 14:43
Jatrogenia to wszystkie działania medyczne, które mają na celu poprawę stanu pacjentów.
Jatrogenia to wszystkie działania medyczne, które mają na celu poprawę stanu pacjentów. (GettyImages)

Jatrogenia to wszystkie działania medyczne, które mają na celu poprawę stanu pacjentów. Kiedy trafiamy do gabinetu lekarskiego czy na szpitalne oddziały, wierzymy w kompetencje lekarzy i w to, że znajdą rozwiązanie naszych problemów. Każdy lekarz chce wyleczyć swoich pacjentów, a każdy pacjent marzy o powrocie do pełnego zdrowia. Czym są błedy jatrogenne i jak prawidłowo opiekować się pacjentami?

spis treści

1. Co to jest jatrogenia?

Jatrogenia to ogół działań, podejmowanych przez lekarza, które mają na celu polepszenie stanu zdrowia pacjenta, wyeliminowanie czynnika chorobotwórczego lub zahamowanie postępu chorób nieuleczalnych. Najprościej mówiąc, to wszystko to, co lekarze mówią i robią, aby pomóc swoim pacjentom w powrocie do zdrowia. Jatrogenia to cały proces leczenia - od pierwszej wizyty, poprzez wszystkie badania i konsultacje, aż po zabiegi i operacje konieczne do poprawy samopoczucia pacjenta.

To zatem wszystkie podjęte działania całego personelu medycznego.

2. Błąd jatrogenny

O błędzie jatrogennym mówi się wówczas, kiedy działania i decyzje podjęte przez lekarza, pielęgniarkę lub kogokolwiek z personelu medycznego miały wpływ na pogorszenie stanu pacjenta, zamiast go polepszyć. Jeżeli na skutek podjęcia złej decyzji lub wykonania zabiegów nieprawidłowo chory nie tylko nie poczuł się dobrze, ale dodatkowo doszło do rozwoju innych schorzeń, wówczas mówi się o chorobach jatrogennych. Mogą one mieć także wymiar psychiczny - niewłaściwe działanie personelu medycznego może skutkować także takimi zaburzeniami, jak depresja, lęki czy nerwice.

2.1. Błędy jatrogenne w komunikacji

Zobacz film: "Miał trzy nerki. Lekarze w szpitalu nie mogli w to uwierzyć"

Błędy jatrogenne to nie tylko niewłaściwe działania ale także nieprawidłowa relacja między lekarzami, pielęgniarkami a pacjentami. Chodzi tu przede wszystkim o niedokładne przekazywanie informacji dotyczących metod leczenia i dalszych zaleceń medycznych. Błędem jatrogennym jest także krytykowanie i obwinianie pacjenta i traktowanie go tak, jakby sam sobie był winien tego, że zachorował.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

O takim błędzie mówimy również wtedy, kiedy personel medyczny zwraca się do pacjenta w sposób niezrozumiały, nie wyjaśnia skomplikowanych kwestii i nie informuje pacjenta o dalszym postępowaniu medycznym. Nieprecyzyjne komunikaty mogą być przyczyną nadmiernego stresu u pacjenta. Niedopuszczalne jest także zupełne nieinformowanie pacjenta co do jego stanu zdrowia i kwestii związanych z diagnostyką i leczeniem.

2.2. Błędy jatrogene podczas diagnostyki i leczenia

W czasie leczenie i badania pacjenta również mogą mieć miejsce błędy jatrogenne. Najczęściej wynikają one z nieprawidłowo przeprowadzonych zabiegów lub zlecanie zbędnych badań (im więcej skierowań dostanie pacjent, tym bardziej zaniepokojony będzie, nie tylko swoim stanem zdrowia, ale i wątpliwymi kompetencjami lekarza, który zleca wszystkie możliwe badania "na chybił-trafił").

Błędem jatrogennym jest także brak poszanowania dla pacjenta, który w czasie badania może czuć się skrępowany. Chodzi tu przede wszystkim o przebywanie osób trzecich w gabinecie, jeśli sam pacjent nie wyraził zgody na ich obecność.

W trakcie leczenia błędem jatrogennym jest podawanie niewłaściwych środków farmakologicznych i podejmowanie decyzji, które mogą przyczynić się do rozwoju choroby jatrogennej.

Błąd jatrogenny może popełnić także pielęgniarka, która podczas opieki nad pacjentem zaniedba swoje obowiązki, narażając go tym samym na choroby jatrogenne takie jak odleżyny. Za błąd uważa się także takie działania, jak budzenie pacjenta w środku nocy celem podania leków, zmierzenia temperatury lub pobrania próbki moczu.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze