Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (876 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Kobiety nie radzą sobie gorzej z myśleniem przestrzennym niż mężczyźni

Avatar placeholder
18.10.2016 10:02
Kobiety nie radzą sobie gorzej z myśleniem przestrzennym niż mężczyźni
Kobiety nie radzą sobie gorzej z myśleniem przestrzennym niż mężczyźni

Kobiety gorzej wypadają w testach przestrzennych, gdy nie spodziewają tego, że osiągną takie wyniki, jak mężczyźni. Jednak nowe ustalenia, opublikowane w czasopiśmie „Psychological Science”, wydawanym przez Towarzystwo Badań Psychiki, mówią, że okoliczności testów, takie jak praca grupowa, eliminują nierówności płci w takich zadaniach.

Kobiety dobrze radzą sobie z zadaniami przestrzennymi, tylko robią to w inny sposób niż mężczyźni
Kobiety dobrze radzą sobie z zadaniami przestrzennymi, tylko robią to w inny sposób niż mężczyźni (123RF)

1. Kobiety potrafią wykorzystywać myślenie przestrzenne, ale robią to w inny sposób

"Nasze badania sugerują, że możemy nie doceniać zdolności kobiet, takich jak myślenie przestrzenne. Biorąc pod uwagę ustalenia, że ​​umiejętności w zakresie dyscyplin ścisłych mają wpływ na nasze zdolności myślenia przestrzennego, możemy stwarzać nieproporcjonalnie ograniczenie dostępności niektórych dziedzin dla kobiet, ze względu na sposób, w jak przystępujemy do pomiaru zdolności przestrzennych" - mówi doktor Margaret Tarampi, naukowiec z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Santa Barbara.

Poprzednie prace nad myśleniem przestrzennym dowiodły, że mężczyźni są lepsi od kobiet w pewnych zadaniach przestrzennych, takich jak wyobrażanie sobie, jak obiekt będzie wyglądać, gdy zostanie odwrócony w pewien sposób. Ale Tarampi wraz z zespołem badawczym, zauważyli, że niewiele badań sprawdzało, czy istnieją różnice między płciami, jeśli chodzi o pojmowanie perspektywy przestrzennej.

Zobacz film: "Wysoki poziom trójglicerydów"

Naukowcy byli zaintrygowani, ponieważ umiejętność wyobrażanie sobie przedmiotów i otoczenia z innej perspektywy to zdolność, której używamy na co dzień, w zadaniach takich jak czytanie mapy, dawanie wskazówek i granie w gry wideo.

Chociaż istniejące stereotypy o zdolnościach przestrzennych płci sugerują, że mężczyźni mogą być lepsi w pojmowaniu perspektywy przestrzennej niż kobiety, Tarampi i jej współpracownicy zauważyli, że zdolności te mogą być również traktowane jako sprawdzian umiejętności społecznych, takich jak empatia, które to u kobiet są zwykle znacznie bardziej rozwinięte.

Zespół badawczy opracował serię eksperymentów, które miały wykazać, czy wyobraźnia przestrzenna mężczyzn i kobiet kształtuje się zgodnie ze stereotypami.

W jednym z eksperymentów, naukowcy dali 135 studentom (65 mężczyznom, 70 kobietom) jeden z dwóch testów czasowych, dotyczących wyobraźni przestrzennej.

Zobacz także

Studenci zobaczyli zdjęcia, które obejmowały szereg obiektów, takich jak dom, znak stopu, kot, drzewo i samochód. Dostali polecenie, by, na przykład, wyobrazić sobie, że stoją przed kotem, twarzą w kierunku drzewa, wskazując jednocześnie na samochód. Poniżej tego obrazu ujrzeli schemat z kotem w środku i strzałką skierowaną w kierunku drzewa – uczestnicy mieli narysować drugą strzałkę, wskazującą kierunek, gdzie znajdował się samochód.

Co ważne, niektóre osoby otrzymały społeczną wersję tego zadania, w której punktem wyjścia był człowiek, a nie przedmiot.

W drugim teście, studentom pokazano mapę z zaznaczoną ścieżką. Powiedziano im, by wyobrazili sobie spacer wzdłuż tej ścieżki i napisali "w prawo" lub "w lewo" na każdym zakręcie. Ponownie, niektórzy uczniowie otrzymali wersję społeczną testu, na której narysowano małego człowieczka.

Badanym, którzy otrzymali niemodyfikowane testy podano instrukcje faworyzujące perspektywę, kładącą nacisk na przestrzenny charakter badania. Studenci, którzy otrzymali wersję społeczną testu, otrzymali instrukcje kładące nacisk na perspektywę społeczną.

2. Zdolności socjalne pań

Zgodnie ze stereotypami przestrzennymi, kobiety wykonują zadania przestrzenne gorzej od mężczyzn. Ale ta różnica została całkowicie wyeliminowana, gdy testy podkreślały społeczny charakter.

Dwa dodatkowe eksperymenty wykazały, że dorysowanie ludzkiej postaci na mapie albo schemacie eliminuje różnice między płciami.

"Te odkrycia zachęcają naukowców do pytania, jak mierzymy daną zdolność. Rozpoczynanie od różnych założeń teoretycznych może prowadzić do niezamierzonych różnic w testach - w tym przypadku, różnica wynika z włączenia lub wyłączenia czynników społecznych, co z kolei prowadzi do stronniczości wyników" - mówi  Tarampi.

Treści w naszych serwisach służą celom informacyjno-edukacyjnym i nie zastępują konsultacji lekarskiej. Przed podjęciem decyzji zdrowotnych skonsultuj się ze specjalistą.

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze